گفتگو با کهنه سوار فدراسیون کشتی و پهلوانی کشور

به گزارش هفته نامه افق کویر، در این شماره به سراغ عزیزا… عباسیان، رییس هیئت پهلوانی بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده ایم.
افق کویر: به عنوان رییس هیئت پهلوانی بافق از پیشینه خود در ورزش زورخانه ای از ابتدا شروع ورزش تاکنون بیان کنید:
در سال ۱۳۵۳ در سن ۶ سالگی وارد ورزش پهلوانی شدم از همان ابتدا فعالیتم را از جاروب کردن زورخانه و گرم کردن ضرب شروع کردم و بعد از مرشد تقی پاکزاد و فرزندش مرشد جاوید، سومین مرشد زورخانه های بافق بوده ام و شاگردان زیادی در این زمینه تربیت کردم و ورزشکاران زیادی از جمله: پهلوان رضاحسینی پور،حاج جواد زمانی پهلوان، سیدمحمدمتولیان(واعظ) و همچنین شهید عمری، شهیدابراهیمی، شهید احمدرنجبرو…. با ضرب من ورزش می کردند و خاطرات خوبی از آنها در ورزش پهلوانی به یاد دارم.
سالیان سال به عنوان میاندار زورخانه های بافق بوده ام و در سال ۶۹ با هزینه شخصی خودم و کمک پدرم زورخانه پهلوان علی عسکر بافقی را ساختم که در سال ۱۳۷۰ افتتاح شد و هم اکنون نیز دایر است مدیریت دائمی آن با خودم می باشد و مدیرداخلی آن نیز بنا به تشخیص اینجانب تعیین می شود.
افق کویر: در چه سالی به عنوان رییس هیئت منصوب شدید؟
قریب ۶ الی ۷سال است به حکم آقای ارزانش رئیس اسبق هیئت پهلوانی استان به سمت رئیس هیئت بافق و عضو هیئت رئیسه هیئت پهلوانی استان یزد منصوب شدم و در زمان مدیریت آقای دکتر مهربانیان نیز این سمت ابقا شده است؛ ضمن اینکه طی حکمی به عنوان مشاور اقتصادی هیئت استان نیز انتخاب و منصوب گردیدم.
افق کویر: از زمان رئیس هیئت چه فعالیتهایی داشته اید؟
زمانی که منصوب شدم هیئت ۸میلیون تومان بدهی داشت که تمام آن را تسویه کردم. به هریک از زورخانه های نیازمند، از محل کمک های شخصی در رفع نیازمندی های آنها اقدام کردم و مبالغی را نیز از سنگ آهن گرفته و دراختیار زورخانه ها قرار داده ام و همچنین در راستای تعمیر و باسازی ۶ زورخانه بافق با پیگیری های انجام شده جناب آقای زاده رحمانی فرماندار خوب و مردمی بافق درخواست مرا اجابت و به هر زورخانه مبلغ ۲۰میلیون تومان کمک کرده اند که در کل از محل کمک فرماندار ۱۲۰میلیون تومان هزینه شد و برای زورخانه مالک اشتر نیز ۲عدد اسپیلت خریداری و نصب گردید که از محل کمکهای سنگ آهن بوده است و از همین محل در حال برنامه ریزی جهت گاز کشی زورخانه های دیگر هم هستیم؛ البته زورخانه شهید احمدرنجبر کار لوله کشی گاز آن تمام شده که قرار بود با وعده ای که خانواده شهید رنجبر داده بودند هزینه آن پرداخت شود؛ لیکن چون این هزینه توسط آنان پرداخت نشده است از محل کمکهای مدیریت سنگ آهن ان شااا.. اقدام می گردد؛ ضمناً اولین المپیاد ورزشهای زورخانه ای کل استان برای اولین بار بامیزبانی بافق دراین شهربرگزار گردید که خود جای تأمل دارد. مسابقات داخلی زورخانه ها نیز جهت ارتقا سطح ورزش با هزینه شخص اینجانب به طور مستمر همراه با جوایز نفیس در حال انجام است.
افق کویر: شما چه مدارجی را در زمینه ورزشهای پهلوانی کسب کرده اید ؟
در ورزش زورخانه ای کسوت و مقام معنایی ندارد و اینهاکه می گویند به هیچ وجه مورد قبول شخص بنده نیست و اصلاً موافق نیستم؛ زیرا در ورزش پهلوانی زورخانه ای تمام ورزشکاران به صورت گرد می ایستند و بالا و پایین معنایی ندارد، ولی آنچه از قدیم رسم بوده کسی که حتی یک روز زودتر وارد گود شده باشد و یا زودتر در سردم به مرشدی پرداخته باشد نفرات بعدی به ولی احترام می گذارند و رعایت کسوت می کنند؛ لذا هریک از ورزشکاران می دانند چه کسی پیشکسوت تر است و نیازی به چیز مکتوبی نیست کسوت پهلوانی نیز چیزی نیست به بنده و به دیگری بدهند. کسوت پهلوانی بخاطر مرام و رفتار فرد است و آن را مردم می سنجند و این مقام یا کسوت را مردم به کسی که لایق آن است می دهند؛ اگر من هم لایق شدم و پهلوان صدایم می کنند به لطف همین مردم است. آیا پهلوان پوریای ولی و پهلوان علی عسکر بافقی و غیره حکم از جایی گرفته اند یا اینکه بخاطر رفتارهای نیک آنها نام آنان تا ابد زنده مانده است؛ البته در این خصوص در مراسم هایی که گرفته شد و بنا به تشخیص رییس فدراسیون کشتی و پهلوانی کشور حکم پدران گود(کهنه سوار)که همان پهلوان پهلوانان باشد را به بنده نیز داده اند که این والاترین رتبه ای است که یک ورزشکار پهلوانی در تمام طول عمر ورزش خودش می تواند کسب کند که این کار خداست و هرکاری خدا بخواهد همان می شود.
افق کویر: آیا شما خوشحال هستید که حکم (کهنه سوار)پدران گود را فدراسیون کشتی و پهلوانی کشور به شما داده اند؟
بله خوشحال هستم، چون بافق از قدیم به شهردارالشجاعه معروف است و زادگاه پهلوانان زیادی از جمله پهلوان درویش محمدقصاب ،پهلوان علی عسکربافقی بوده است و این حکم در جمع زیادی از رؤسای هیئت های استانهاوشهرستانهای کشور وباحضورجناب آقای مهرعلی زاده معاون اسبق ریاست جمهور،رئیس فدراسیون جهانی ورزشهای پهلوانی، استانداراصفهان، استاندار محترم استان یزد،رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌های کشور جناب آقای دکتر جوهری، معاونت وزیر ورزش و جوانان، معاونت بودجه و وزیر توسعه و برنامه ریزی، مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد به من داده شد و باعث سرافرازی شهرم یعنی بافق بود و به این خاطر شادمانم و از مردم مهربان بافق ممنونم که همواره مشوق من بودند.
افق کویر: چه برنامه هایی برای پیشرفت ورزش زورخانه ای شهرستان بافق دارید؟
اعضای هیئت رئیسه جدید هیئت اعم از نائب رییس، دبیر، کمیته های مربیان و داوران و مسابقات را تعیین کرده ایم و وظایف هرکسی نیز شخص است و فعالیت بسیار خوبی و زیر نظر مستقیم اینجانب در حال انجام است. مسابقات خوبی برگزار کردیم و هزینه های آن را نیز شخصاً متقبل شده ام که مشکل بوجود نیاید، چون اگر بخواهیم پای این بنشینیم که از جایی کمک شود و بعداً اقدام کنیم؛ اصلاً کاری هرگز انجام نخواهد شد و باید روی خودمان حساب کنیم بحث کمبودها را شخصاً پیگیری کرده ام و الحمدا… همه انجام شده و هیچ مشکل دیگری وجود ندارد.
افق کویر: حرف پایانی:
در خاتمه از کلیه مدیران و مرشدان زورخانه ها، اعضای محترم هیئت رئیسه می خواهم نسبت به تربیت ورزشکاران که دارای مرام پهلوانی باشند اقدام کنند؛ زیرا حرکات و رفتار هر ورزشکار در جامعه می تواند خودش باعث ترویج ورزش پهلوانی شود و برعکس؛ اگر رفتاری متضاد داشته باشیم باعث افت این ورزش می شود تمام زورخانه ها در ایام عید باز باشند و مردم و توریست ها بتوانند بازدید کنند. از مردم هم می خواهم زن و مرد از زورخانه ها در زمان ورزش بازدید داشته باشند و با روحیات پهلوانی آشنا شوند؛ زیرا در زورخانه تماماً مدح ائمه می شود و لعن معاویه و یزید و بسیاری از مردم هنوز هستند که خیلی از موارد را مطلع نیستند. برنامه ورزشی در میادین شهر و در پارک ها داشته باشند که خود باعث ترویج ورزش پهلوانی است.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی