حمام کاکامیر میراث رها شده

بسیاری از شهرهای اروپایی محبوبیت خود را مدیون ساختمان ها و بناهای قدیمی و فرهنگی به عنوان جاذبه های گردشگری هستند. این در حالی است که کشور ما با توجه به اینکه اماکن تاریخی زیادی در آن وجود دارد؛ اما به این اماکن رسیدگی چندانی نمی‌شود. این موضوع در مورد شهر ما بافق نیز کم و بیش صدق می کند.
“حمام کاکامیر” یکی از آثار باستانی با ارزش شهرستان بافق واقع در خیابان شیخ محمد تقی بافقی، کوچه شهید متولی می باشد.
این حمام دارای چهار هشتی با معماری خاص خود و نمادی از سبک معماری گذشته می باشد که با مصالح آجر و ساروج ساخته شده است.
ورودی این حمام با ۱۳ پله به صورت مدور به شطی وارد می شود که دارای جوی آبی می باشد و به عنوان خنک جا مورد استفاده قرارگرفته است.
از داخل هشتی راهروهای باریکه ای وجوددارد که یکی از این راهروها به رختکن و از آنجا به داخل حمام می رود.
نور روشنائی حمام از « جام خانه » که در سقف حمام تعبیه شده تأمین می شده در قسمت انتهایی حمام یک هشتی بسیار زیبا بنا شده که به حمام کوچک معروف است.
از خصوصیات این حمام گاورو، تون، خزینه، قسمت شاه نشین و غیره می باشد.
آب حمام در گذشته از آب انباری که در پشت حمام قرار دارد و به همین نام مشهور است تأمین می شده است.
قدمت این حمام مربوط به دوره زندیه می باشد و به شماره ۱۴۵۹۳ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.
معصومه حمامی زاده بانوی مسنی که ۷۰ سال از عمر خود را با خدمت در حمام آبا و اجدادیشش سپری کرده است و اکنون در منزل پدریش جنب حمام و آب انبار زندگی می کند؛ علی رغم گذشت سالهای مدید و دوندگی در دادگاه هنوز نتوانسته سهمی از این آثار باقیمانده ببرد تا شاید مرهمی بر زخم هایش بوده و بتواند جبران هزینه هایی که مدیون برادرانش هست را داشته باشد.
خانه ای که وی در آن زندگی می کند یک اتاقی ۵/۲ در ۵ متر است با آب و برق تجاری که در گذشته ۷ نفر اعضای خانواده در این اتاق جنب حمام زندگی می کردند و روزهای سختی را سپری نموده اند.
علی حمامی زاده نیز که به همراه خواهرش عمر خود را در این حمام گذرانده گفت: این حمام حدود ۴ قرن است که دست ما بوده است و اداره اوقاف ۱۲ سالی است که آن را ثبت داده است.
وی افزود: خواهرم دستش به هیچ کجا بند نیست و حقوقی ندارد و از حقش نمی گذرد. چندین نفر آمدند و برای ما شهادت هم داده اند. میرقاسمی شخص بومی با ۹۷ سال سن در گذشته برای ما شهادت داد که زمان کودکیش به همراه خانواده اش که به حمام میرفته پدربزرگ و مادربزرگ ما را که آنها هم ۸۰سالی سن داشته اند را به یاد دارد. بعد از آن حکمی صادر شد که تا ما راضی نشویم هیچ اقدامی نمی توانند برای این مکان ها صورت بگیرد.
وی تصریح کرد: این حمام وقفیات زیادی دارد از اول خیابان مهدیه تا مکانی که قبلاً گاز فروشی بوده است؛ حدوداً روبروی مهدیه می شود و تمام اجاره های این وقفیات حمام را اداره اوقاف دریافت می کند، حتی چندین مدرسه در باغ لرد هم وقفیات است و به راحتی می توانند از اجاره وقفیاتش خرج حمام کنند و فکر نکنم نیازی به بودجه خاصی هم داشته باشد، چون وقفیاتش زیاد است.
حمامی زاده ادامه داد: اجاره نامه ای هم که در گذشته نوشته شده است در آن قید شده که نصف آن برای “حمامی” است که ما مبلغی دریافت نکرده ایم.
وی اظهار داشت: اوقاف از گذشته تا بحال هیچ اقدامی نکرده است. مدتی پیش جهت بازسازی حمام قسمتهایی را تخریب نمودند موزاییک آوردند و تنها نما را درست کردند و رفتند و دیگر برنگشتند.
حمامی زاده افزود: در حال حاضر ۵نفری از فرزندانمان بیکار هستند و آمادگی تبدیل این حمام به مکانی سنتی جهت در آمدزایی را داریم؛ اگر این مکان را با وقفیاتی که دارد مورد بازسازی قرار دهند جهت در آمدزایی اقدام خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه بعد از مرگ پدر خدابیامرزم به همراه مادر و خواهرم حمام را می گرداندیم گفت: حتی نامه ای از بعد از انقلاب موجود است که در آن نوشته شده از جانب اوقاف هزینه وقفیات خرج این مکان شود و ۸% آن را اوقاف بردارد و بقیه را حمامی. در گذشته هم که اوقافی نبود “شیخ ابوجعفر نامی” که پدر ادیب بود سر سال که می شد ۸%می فرستاد یزد و بقیه برای ما بود. حالا دیگر به ما هیچ سهمی نمی دهند که هیچ، حمام نیز به حال خود رها شده است.
وی ادامه داد: این محل درب ندارد زباله ها را از بالا به پایین پرت می کنند. محل مناسبی برای ورود افراد ناشناس و کارهای خلاف شده است. مدتی اقدام به جمع آوری زباله ها گردید؛ اما دوباره به حال خود رها شده است. این مکان آب و برق دارد؛ فقط نیاز به یک لامپ، شیر آب و درب مناسبی دارد.

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در