ترمیم مهرهای جرم گرفته توسط زوج بافقی

به گزارش هفته نامه افق کویر، سیاه شدن مهر نماز و گرفتن جرم یکی از معضلاتی است که همه افرادی که سر به مهر می گذارند با آن روبرو هستند. حتماً برای همه افرادی که این گزارش را می خوانند پیش آمده است که بعد از مدتی مهرهای نماز تغییر رنگ داده و جرم می گیرند و از آنجایی که برخی از این مهرها تربت کربلا هستند نمی دانید با آن چکار کنید؟ حتی مساجد هرزگاهی با این موضوع روبرو هستند و می مانند که با حجم عظیمی از این مهرها چکار کنند؟
هفته نامه افق کویر در این شماره به سراغ زوجی رفته است که با جمع آوری این مهرها و تبدیل آن به مهرهای جدید این دغدغه شهروندان را برطرف کرده است.
عبدالحسین معتمدی بازنشسته راه آهن و در حال حاضر خادم مسجدحاج حسین به همراه همسرش معصومه معتمدی چندین سال است که به دنبال عملی کردن ایده خود درخصوص ساخت و ترمیم مهرهای شکسته و جرم گرفته مساجد بوده اند. این زوج ۸ ماه است که این ایده خود را که برای اولین بار هست که در بافق صورت می گیرد را اجرایی کرده اند.
معتمدی در این باره گفت: در دستورات اسلامی آمده است که با پوشش منظم و با بوی خوب وارد مسجد شوید این مهرها هم با اشکال مختلف و سیاه شده برای ادای نماز مناسب نبود؛ با وجوداینکه زود به زود مهرها تعویض می گردد ما به این فکر افتادیم که این کار را برای رضای خدا و بصورت کاملاً رایگان انجام دهیم.
وی افزود: با این کار متولیان مساجد به جای اینکه هزینه ای را جهت خرید مهر بپردازند می توانند این هزینه را خرج کار فرهنگی دیگری نمایند.
وی ادامه داد: پس از یک سال متولیان مساجد مهرهای خراب را جمع آوری و در صحرا دفن می نمایند و مهر جدید خریداری شده را جایگزین می نمایند؛وقتی می توان آن ها را ترمیم کرد؛ چرا دفن گردد این مهرها حیف است و تربت امام حسین (ع) می باشد.
معتمدی تصریح کرد: به مسجدهای بزرگ از جمله مسجد جامع، حاج حسین و امام حسین نماز گزار زیاد مراجعه می کند و مهر زیاد دارند؛ از آنجایی که مهرهای آن ظاهر خوبی نداشت طی این ۸ ماه مهرهای مساجد و مؤسسات را ترمیم نموده ایم مانند: مسجد امام حسین (ع)۲۲۰۰مهر، مسجدحاج حسین ۱۸۰۰، مسجدجامع ۱۴۰۰مهر ، مسجدحسنی نژاد ۵۰۰،مسجدقبا۱۸۰۰،مسجد مبارکه ۱۸۰۰،دوطفلان مسلم و مرکزبهداشت و مدرسه شهید چمران و…..
زوج میانسال درخصوص مراحل کار خود چنین گفتند: ابتدا مهرها را در ظرفی بمدت یکروزخیس می نماییم؛ مقداری از مهرهای خشک را که نگه داشته ایم را می کوبیم و الک می کنیم خاکی که از الک خارج می شود را با آن مهرهای خیس شده مخلوط می کنیم تا به دست نچسبد و دست گلی نشود سپس قالب ها را با روغن چرب می نماییم که هر هزار مهر یک لیتر روغن مایع می برد خمیر را در اندازه های کوچک برداشته و در قالب قرار می دهیم و می گذاریم در آفتاب خشک شود. در فصول گرم سال دو روز طول می کشد تا مهرها خشک شود؛ اما در فصل سرد سال ۸ الی ۱۰ روز زمان می برد.
وی در پاسخ به این پرسش که برای ادامه این کار چه درخواستی از مسئولین دارید؟ گفت: ما هیچ درخواستی از هیچ مسئولی نداریم و برای رضای خدا این کار را انجام می دهیم. هدف ما این بوده است که مانع از دفن مهرها گردیم و از هر کجا مهر بیاورند این خدمت را رایگان انجام می دهیم.
معصومه معتمدی همسر عبدالحسین معتمدی گفت: کارهای اصلی را همسرم انجام می دهد و من کمک دست وی هستم.
وی در حالیکه چشمانش مملو از اشک شده بود افزود: هنگام انجام این کار بوی تربت همه جا را فرا می گیرد و دقیقاً حس بودن در کربلا به من دست می دهد.
وی تصریح کرد: ابتدای کار مهرهای مسجد حاج حسین را درست نمودیم که پس از ۷الی ۸ ماه مجدداً برای ماه رمضان باید دوباره آنها را از نو قالب بزنیم تا مجدداً تمیز شود.
معتمدی ادامه داد: مهرها را ساده و بدون نام زده ایم که بتوانند از دو طرف آن استفاده کنند و بی حرمتی نشود و هیچ خاکی هم به آنها اضافه نمی کنیم و تنها با همان خاک مهرها آن را قالب می زنیم.
وی در پایان گفت: در آینده نیز هیچ نیتی جهت کسب و کار از این طریق نخواهیم داشت و همیشه بصورت رایگان خدمت خواهیم کرد، حتی مهر برای فروش هم آماده نمی کنیم.

الهام نصیرزاده |

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

درخشش باشگاه سنگ آهن در مسابقات ایمیدرو

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ « مهدی