درختان اکالیپتوس مناسب شرایط بافق نیست

به گزارش هفته نامه افق کویر، سیدعلیرضا حسینی مدیر خدمات رفاهی شهرک آهنشهر در گفتگویی با خبرنگار این هفته نامه به سوالات مردمی در زمینه فضای سبز پارک آهنشهر بافق پاسخ داد.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی از قطع درختان کاج در فضای سبز پارک تفریحی آهنشهر خبر داده و خواستار پیگیری این موضوع شده اند گفت: درخت کاج تا خشک یا مزاحم نباشد آن را قطع نخواهیم کرد و حتی در برخی منازل شهرک، درختان کاج خشک شده وجود دارد که هیچ فایده ای ندارد و ساکنین از ما خواستار قطع آن ها هستند و هیچ زمان خودشان جهت قطع درختان اقدام نخواهند کرد و علت دیگر جهت از بین بردن این درخت، آفت این درختان است که در صورت مشاهده تنها راه آن سوزاندن است تا به درختان دیگر سرایت نکند؛ اگر درختی مضر باشد آن را سربرداری می کنیم.
حسینی اظهار داشت: شواهد نشان می دهد درختانی که در طول ۲۰ سال زیر سایه درختان اکالیپتوس قرار دارند هیچ رشدی نداشته اند؛چراکه گرده در خت اکالیپتوس مانع سبز شدن هر درخت و گیاهی که زیر آن قرار داشته باشد می گردد و محیط زیست هم اعلام کرده اکالپتوس برای مناطقی مثل بافق مناسب نمی باشد و برای تنفس هم مضر است، حتی ریشه این درخت داخل لوله های فاضلاب پارک رفته است و ریشه ها همه لوله را پوشانده است.
مدیر خدمات رفاهی شهرک آهنشهر درخصوص اقدامات صورت گرفته جهت زیباسازی فضای سبز این پارک افزود: در قسمتهایی از پارک درختان اکالیپتوس در آب یا مسیر رفت و آمد است و باعث ضرر و زیان می باشد که این درختان را قطع خواهیم کرد و بجای آن تعداد بسیار زیادی درخت کاشته می شود نمونه آن در کنار بوستان غدیر مکانی که آسیاب آبی قراردارد است که کلی درختکاری در آنجا صورت گرفته است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کاشت علف یونجه در پارک که نیازمند آب زیادی است صحیح می باشد؟ تصریح کرد: زمینهای قابل حاصلخیزی بوده است که در آن مکان ها درخت زیتون هم وجو دارد که آب مصرفیشان را از آب تصفیه هتل(آب پساب) می باشد و در تلاش هستیم که آب فاضلاب شهرک را که در حال تصفیه است را به فضاهای سبز دیگر پارک هم انتقال دهیم، ولی برخی مکانهایی که نزدیک به محل نشستن و تفریح خانواده های می باشد را اینگونه آبیاری نخواهیم کرد به این علت که شاید تمیز نباشد یا بویی استشمام گردد؛ گرچه بوی بسیار اندکی دارد و هیچ مشکل خاصی به وجود نمی آورد.

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی