فاتحه ایی بر گمرک بافق

 

در خبرها آمده است که مدیرکل گمرک استان یزد از واحد هاس صنعتی و معدنی سنگ آهن مرکزی بافق و چادرملو گله مند بوده و اظهار کرده است: « با توجه به این که سامانه جامع امور گمرکی در گمرکات کشور؛ از جمله یزد پیاده سازی شده است، بنا براین مشکلی برای صادرات این شرکت از مبداء یزد وجود ندارد.» این گفته های «سلمانی» مدیرکل گمرکات استان یزد است که چرا با آن که زیرساخت ها در گمرکات استان زد فراهم است با این حال این دو شرکت معظم استان یزد تمایل ندارند از گمرکات محلی محصولات خود را صادر کنند. ( ۱)  شاید یادمان نرفته باشد که بافق صاحب گمرک شد و برای مدت کوتاهی هم فعالیت کرد. چه فرماندارانی بر سر این کار خون دل خوردند تا مصوبات سفر ریاست جمهوری اجرایی گردید. چه ملاقات ها و سفرها انجام نشد تا بلاخره گمرک بافق افتتاح گردید.

“در تاریخ ۲۴  اردبیهشت ماه  سال ۱۳۹۰ ؛ یعنی شش سال پیش، همین موقع؛ کاظم فرهمند”  نماینده وقت مردم در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir)، در تشریح پروژه احداث گمرک بافق، افزود: پروژه  گمرک شهرستان بافق در سفر اول هیئت دولت به تصویب رسید، اما متأسفانه این پروژه با یک سال تأخیر روبه‌رو شد.

نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بعد از گذشت یک سال با کوشش مسئولان منطقه یک ساختمان برای گمرگ اختصاص داده شد.

وی درباره میزان پیشرفت احداث ساختمان گمرک بافق، گفت: پیشرفت فیزیکی ساختمان و اقدامات صورت گرفته  بسیار مطلوب و در حد انتظار بوده است و امیدواریم که این ساختمان تا اوایل خرداد امسال به پایان برسد.

این نماینده درباره محصولات صادراتی شهرستان بافق، یادآور شد: مهم‌ترین و با اهمیت‌ترین محصول صادراتی شهرستان بافق سنگ آهن است.

وی درباره صادرات محصول سنگ آهن شهرستان بافق، گفت: این شهرستان در سال گذشته در صادرات سنگ آهن رتبه اول را در کشور به‌دست آورد.

فرهمند تصریح کرد: شهرستان بافق حدود دو میلیون تن سنگ‌آهن را از گمرک بندر عباس به کشور‌های دیگر صادر کرده است.

نماینده بافق درباره فواید احداث گمرک بافق در اقتصاد منطقه، یاد‌آور شد: با احداث گمرک بافق دیگر لازم نیست که ما محصولات شهرستان را از طریق گمرک‌های دیگر صادر کنیم و این افزایش صادرات استان و شهرستان بافق را در پی‌دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس تأکید کرد: یکی دیگر از فواید احداث گمرک بافق اثر آن بر توسعه اشتغال جوانان است.

میزان صادرات استان یزد در ۶ ماه نخست سال گذشته، ۲۶۷ هزار تن با ارزشی معادل ۱۴۹ میلیون دلار بوده است. » ( ۲ )

 

اما «امان از مرگ و امان از پس مرگ»؛ وقتی گمرک گشایش یافت، عملا رها گردید؛ حتی تلاشی هم صورت نگرفت تا پرسنل آن تامین شود. گمرک بافق در واقع  به دلیل نبود مراجعه کننده بسته شد ( ۳) و شرکت سنگ اهن مرکزی با آن «ید بیضاء اش» حاضر نشد صادرات خود را از اینجا و بیخ گوشش کارسازی کند و زمان از دست بشد و فعالیتش تعطیل گردید؛ولی به گفته یکی از کارشناسان هنوز کد گمرکی آن از دست نرفته است! اگر دوباره عزم مسئولان  شهرستان به ویژه فرماندار، جزم شود قادر خواهد بود تا «دوباره آب رفته را به جوی بازگرداند» و گمرک بافق  که «اولین و تنها نمایندگی گمرک در استان یزد را داشت» (۴ ) بنا بر  گفته «چاووشی زاده»، مدیرکل وقت گمرک استان یزد در سال  ۱۳۹۰ ،  زنده شود. در این خصوص دیگر شرکت سنگ آهن و سایر صنایع معدنی در بافق این بهانه را ندارند که گمرک بافق فعال نیست و دیگر نمی توانند ادعا کنند که صادرات این شرکت از درب کارخانه آن است!

منابع:

  • هفته نامه ملک یزد، شماره ۲۷۶۲، مورخ ۲۲/۲/۱۳۹۷

http://www.icana.ir/Fa/News         (۲)

http://ofogh-kavir.com/ru/farhangi/       (۳)

https://www.borna.news/     (۴)

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل