قصه هزار توی جاده ها

پرداختن به موضوع جاده های مواصلاتی برای شهرستان بافق؛ شاید تکراری باشد؛ ولی تا این موضوع گفته نشود و دردی به زبان نیاید، پزشک نیز قادر به تشخیص بیماری نیست! به قول “مولانا جلال الدین بلخی”، شاعر عارف قرن هفتم هجری:
“تا نگرید ابر کی خندد چمن
تا نگرید طفل کی نوشد لبن”
(متنوی معنوی- دفتر پنجم)
تا قصه هزار توی جاده ها و نقش آن در توسعه شهری بافق گفته نشود، حکیمی حاذق نمی تواند دنبال مرهم و دارو باشد. همانگونه که پزشک از علائم ظاهری پی به بیماری و ‌‌مرض می برد! پس جای خرده گیری بر ما نباشد که اگر باز تکرار مکررات می کنیم.
شهرستان بافق از یک سو با یزد در ارتباط است و از سوی دیگر با روستای “جوادیه فلاح” نوق(رفسنجان کرمان) که حد واسط استان یزد و کرمان است و از سمتی دیگر با شهرستان بهاباد و از جهتی با اردکان؛ نکته جالب این که هر چهار راه ارتباطی بافق؛ سالهاست که با معضلی برخورد کرده و همچنان در خود می لولد!
دوبانده شده جاده یزد – بافق
طرح مطالعاتی دو بانده کردن این مسیر در سفر اول دولت نهم به استان یزد تصویب و عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات ۸ میلیاردی سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به یزد در سال ۸۶ آغاز شد.
سال ۹۳ روابط عمومي استانداري يزد نوشت: “سيد محمد رضا سيد حسيني” معاون هماهنگي امور عمراني استانداري، طی تفاهم نامه با شركت سنگ آهن مركزي بافق، فرمانداري بافق و اداره كل راه و شهر سازي گفته است پروژه احداث جاده يزد به بافق با اعتبار۱۵۰ ميليارد ريال، در سال جاري تكميل مي گردد. و هنوز سال ۱۳۹۷ را به پایان می بریم به این امید که این جاده به اتمام برسد. (یزد رسا)
احداث جاده بافق – نوق (رفسنجان)
محور بافق- نوق با مسافت ۸۵ کیلومتر، حدود ۳۵ کیلومتر آن در حوزه شهرستان بافق قرار دارد که تکمیل و آسفالت شده و مابقی که در حوزه شهرستان رفسنجان می باشد؛ تا کنون بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به گفته فرماندار رفسنجان تا پایان سال جاری (۱۳۹۰) تکمیل و آماده بهره برداری می شود (ایرنا- کد خبر ۳۰۴۱۳۳۲۳ )
دوبانده شدن جاده بافق- بهاباد
این طرح از سال ۱۳۹۳ از سمت روستای پرک بهاباد آغاز شده است و بنا بر اظهارات فرماندار فعلی بهاباد، شهرستان بافق هیچ اقدام جدی در خصوص دوبانده کردن سهم خود(بافق تا سه راهی سه چاهون) نکرده است.(هفته نامه افق کویر، شماره ۸۷۱)
احداث جاده بافق- خرانق
این جاده از سوی شرکت سنگ اهن مرکزی و پس از آماده سازی بخش هایی از آن، چون به منطقه معدنی ( D19) ورود پیدا کرد با اشکالات اساسی محیط زیست روبرو شد و همانجا متوقف گردید؛ هر چند که در تاریخ ۱۵ آذرماه سالجاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور گفته است:” حدود ۵۵ کیلومتر از جاده بافق- خرانق خط کشی و با نصب علائم در دهه مبارک فجر مورد افتتاح و بهره برداری قرار می‌گیرد.” (باشگاه خبرنگارن جوان)
این شمه ایی از وضعیت راههای مواصلاتی شهرستان بافق بود که بصورت اجمال در این مقال گفته شد. هر کدام از انها با یک مشکلی روبرو شده اند که نتوانسته اند کار را به پایان ببرند؛ در حالی که در همین فاصله زمانی، دهها کیلومتر راه توسط وزارت مسکن و شهرسازی احداث و زیربار ترافیکی قرار گرفته است! اشکال کار کجاست؟ و چرا یک شهری با داشتن این همه منابع معدنی نباید راههای مواصلاتی اش برقرار گردد! آیا دست هایی پشت پرده در کار هست تا جلوی یکی از شاخصه های توسعه شهری گرفته شود؟ آیا متولیان شهرستان وقت پیگیری این قبیل امور را ندارند و یا این که مرکز استان این شهر را در زمینه راهها به خودش واگذار کرده که خود می داند و جاده اش؛ دست نیاز به سمت معادنش دراز کند و معدنی که دارای میلیاردها تومان سرمایه هست، اقدام به تعریض و احداث جاده کند؛ یعنی همان کاری که معدن چادرملو در طرح دو بانده کردن جاده بهاباد به سمت بافق دارد.
باری؛ قصه دراز است؛ آنچه که به ذهن نگارنده می رسد، این است “تا نگرید طفل کی نوشد لبن” تا مردم نخواسته باشند و تا رگ همت مسئولان نجنبد کار مرمت و احداث جاده ها به پایان خود نخواهد رسید.

 

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شهرستان بافق پیشرو به لحاظ رسانه در استان یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر احسان عابدی، مدیر