توسعه ورزش همگانی یکی از سیاست های راهبردی وزارت ورزش و جوانان است

ورزش همگانی، نوعی رشته ورزشی است که هدفش ایجاد نشاط و تندرستی برای همه اقشار جامعه است و جالب این جاست
که همه رشته های ورزشی توانایی همگانی شدن را دارند. ‎
ساده ‌ترین تعریف برای ورزش همگانی این است که این ورزش برای پرداختن عامه مردم به ورزش با حتی در زمانی کوتاه با توجه به امکانات موجود و شرایط افراد است و در این میان وظیفه اصلی وزرات ورزش و جوانان و نهادها دعوت از مردم برای ورزش‌های همگانی است. تفاوت ورزش‌های همگانی و قهرمانی در این است که در انجام ورزش همگانی هدف اصلی “سلامتی برای همه” است در صورتی که در ورزش های قهرمانی هدف “کسب مهارت و رقابت” است.
برای حفظ سلامت و نشاط جامعه ضروری است، زمینه‌های لازم برای همگانی کردن ورزش در کشور فراهم شود و بطور مکرر توسط مسئولان کشور در همه سطوح مورد تاکید قرار گیرد.
در این باره گفتگویی با “مهناز عبا سی” رئیس هئیت همگانی شهرستان بافق انجام دادیم ، رشته ای که زیر شاخه های بسیار زیادی دارد و مردم می توانند با کمترین هزینه به این ورزش روی آورند.

اولین بانویی که مسئولیت یک هیئت ورزشی در شهرستان را دارد
مهناز عباسی ، متولد ۱۳۶۳، مدرس دانشگاه ، فوق لیسانس جزا و جرم شناسی است. وی به عنوان یک زن، فعالیت های زیادی در عرصه ورزش و رشته تخصصی خود دارد . و اولین بانویی که رئیس هیئت ورزشی در شهرستان می باشد.
افق کویر: چند سال است رئیس هئیت ورزش همگانی هستید؟
تقریبا ۴ ماه
افق کویر: آیا ورزش ها و فعالیتهایی که در پارک بانوان انجام می شود اطلاع رسانی می شود ؟
بله، این اطلاع رسانی از طریق کانال ها و شبکه های مجازی انجام می گیرد.
افق کویر: بنا به گفته ورزشکاران برنامه هایی که در پارک بانوان انجام می شود، آن چنان داغ نیست که ورزشکاران را به سمت خود سوق دهد آیا تدبیری در این باره دارید؟ این درست نیست، مسابقه هایی که ما برگزار کردیم، شرکت کننده های زیادی داشت. ازجمله : ایروبیک و یوگا، در هفته ورزش و تربیت بدنی که برنامه هایی اجرا شد و هر مناسبتی که در هر ارگانی بود برنامه ای اجرا شد، وقتی تعداد شرکت کنندگان بالا باشد، این یعنی داغ بودن برنامه ها. تمام برنامه ها در پارک بانوان نیست، در مورد آقایان در پارک ابشار برگزار می شود. و تبلیغاتش هر چهارشنبه و پنج شنبه در کانال تلگرامی قرار می گیرد.
افق کویر: آیا همایش پیاده روی با پخش مستقیم هم در اولویت کارهای این هئیت می باشد؟
بله، ولی فعلا به دلیل برخی از مسائل و مشکلات امکان برگزاری را نداریم.
افق کویر: از زمانی که این مسئولیت را عهده دار بودید. چه کارهای برای ورزش همگانی شهرستان انجام گرفته است؟
برگزاری چندین همایش پیاده‌روی به مناسبت‌های مختلف از جمله برگزاری کلاسهای یوگا، پیلاتس وایروبیک در پارک بانوان. برگزاری مسابقه به مناسبت روز خبرنگار، هفته نیروی انتظامی ، روز پست ، روز دانشجو و هفته تربیت بدنی ، برگزاری چند دوره مسابقه پرواز باد بادکها، برگزاری ورزش صبحگاهی، برگزاری ورزش صبحگاهی در مدارس، برگزاری کلاسهای فریزبی توسط مربی های مجرب، دیدار با خانوادهای شهدای ورزشکار.پرواز بادبادکها در پارک آبشارو ریگهای صادق آباد(کمپ شهید برزگری)صورت گرفته است.

افق کویر: آیا ورزش یوگا برای بانوان در شهرستان بافق فعالیت دارد؟

بله، در پارک بانوان ورزش یوگا، آغاز شد، ولی چون ورزش یوگا باید در سکوت کامل انجام شود. با اینکه مربی ما، تمام سعی خود را انجام داد. ولی متاسفانه به دلیل شلوغی بازدهی نداشت. دریکی از باشگاه توسط مربیانی که این دوره را گذرانده است، هم اکنون کار می شود.

رشته یوگا برای آقایان به زودی در شهرستان فعال خواهد شد
افق کویر : آیا هم اکنون این رشته ورزشی برای آقایان فعالیت دارد؟
ان اشالله در آینده نه چندان دور، این رشته را برای آقایان در شهرستان فعال خواهیم کرد .
افق کویر: چه رشته های ورزشی تحت نظر هیئت همگانی می باشد؟
یوگا ، پیلاتس، طناب زنی، طناب کشی، پیاده روی، فریزبی، آمادگی جسمانی ، پینت بال، داژبال، لیوان چینی، دارت، ایروبیک
افق کویر: از زمانی که شما به عنوان رییس هیئت همگانی شهرستان انتخاب شدید آیا ارگانهای دولتی و غیره با شما همکاری دارند؟
بله، به دلیل این که همه ارگانها ورزش، در اولویت اولشان است، با ما همکاری می کنند.

چهل برنامه ورزشی به مناسبت پیروزی انقلاب در شهرستان بافق پیش بینی شد
افق کویر: چه برنامه هایی برای دهه فجر امسال دارید؟
در نشستی که درسالن کنفرانس شهرداری بافق به منظور بهتر برگزارشدن برنامه های ورزشی در چهل سالگی انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۷/۱۰/۹۷ برگزار شد. برنامه های هیئت همگانی ۴۰ برنامه، در قالب مسابقات وهمایش ها مصوب شد. این برنامه ها از ۱۱تا۳۰ بهمن برگزار می گردد. هدف از اجرای برنامه های مختلف این است که جشن های انقلاب نسبت به سال های قبل هر چه با شکوهتر برگزار گردد.
افق کویر: در صورت امکان این برنامه ها را نام ببرید؟
غبار روبی قبور مطهر شهدای والا مقام، دیدار با خانواده والا مقام آنان و جانبازان، همایش پیاده روی ، دوچرخه سواری، جشنواره های ورزشی کارکنان، برپایی جشنواره های ورزشی در مدارس ، پاکسازی طبیعت ،مسابقات آمادگی جسمانی بانوان، جشنواره بادبادک ها، مسابقه عکاسی ،تجلیل از پیشکسوتان ورزشی و حضور ورزشکاران در راهپیمایی ۲۲بهمن آغاز ورزش صبحگاهی ویژه بانوان برگزاری مسابقه فریزبی و…می باشد.
در اینجا گفتگوی رئیس هیئت ورزش همگانی به پایان رسید.ولی حقیقت آن است که توسعه و نهادینه کردن ورزش در جامعه نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در خصوص اهمیت ورزش است . و برای فعال کردن و ایجاد این فرهنگ سازی مشکلات مالی به عنوان مهمترین مانع بر سر راه ورزش شهرستان است.ورزش همگانی شهرستان گامهای موثر و خوبی برای اجرای این ورزش برداشته است و این حرکت نیازمند کمک و یاری مسئولین در شهرستان را می طلبد . چون توسعه ورزش همگانی یکی از سیاست های راهبردی وزارت ورزش و جوانان می باشد.
توجه به ورزش همگانی از پایه های سلامتی هر جامعه است و نقش ورزش در بهبود سلامت مردم، انکار ناپذیر است. خانواده ها باید به این امر حساس باشند و بعضی از ساعات زندگی روزانه خود را به این امر مهم اختصاص دهند.
امیدوارم که هیئت در سال آینده قدم های مفیدی نسبت به سال قبل برای مردم شهرستانش بردارد و سال آینده از سال قبل پرشور تر و فعال تر باشیم . خیلی ممنون از هفته نامه افق کویر که این فرصت را در اختیار ما قرار داد تا همه از اهداف و فعالیت های هیئت ورزش همگانی آشنا شوند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسابقات فوتسال جام رمضان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات جام