با این نشانه ها شما پولیپ در بینی تان دارید!

مشکل پولیپ در بینی ضایعاتی نرم، بدون درد و غیر سرطانی روی دیواره راه‌ های تنفسی بینی یا سینوس‌ ها هستند که علائمی برای شناخت آن وجود دارد.

پولیپ در بینی یک غده غیر سرطانی در بینی افراد است. پولیپ در بینی از غشای مخاطی بینی و سینوس‌ ها به صورت غیر عادی رشد کرده و با ایجاد کردن یک حجم در مجرای بینی باعث به وجود آمدن مشکلات تنفسی برای افراد می‌ شود. از علت های شایع بروز پولیپ در بینی می‌ توانیم به عوامل آلرژی، عفونت‌ ها، و بیماری نادر فیبروز کیستیک اشاره کنیم این مشکل با نشانه هایی همراه است. برای آشنایی با بیماری پولیپ در بینی و علائم و نشانه های آن با نیک صالحی همراه باشید.

علائم شایع بیماری پولیپ در بینی

کاوه کیوانی گفت: علائم شایع هر دو بیماری پلیپ بینی و انحراف بینی گرفتگی بینی است ولی علل ایجاد و درمان دو بیماری باهم کاملاً متفاوت است.

وی در خصوص علت به وجود آمدن انحراف بینی گفت: این انحراف معمولاً در اثر ضربه ایجاد می‌شود که به بینی وارد آمده و ممکن است با انحراف در ظاهر بینی نیز همراه باشد و در صورتی که خوب عمل شود و مجدد ضربه نخورد هرگز عود نمی‌کند؛ اما پلیپ در بهترین شرایط درمان نیز امکان بازگشت دارد.

پولیپ در بینی

پولیپ در بینی

وی علامت‌های پلیپ را گرفتگی بینی، اختلال یا از بین رفتن حس بویایی؛ ترشحات چرکی از بینی و پشت حلق وگاهی سردرد و سرفه، ذکر کرد و ادامه داد: در خصوص علل ایجاد پلیپ، تمام علل آن مشخص نیست اما اخیراً توجه ویژه ای به برخی قارچ‌ها داخل بینی شده و احتمال می‌دهند که پلیپ واکنشی به این قارچ‌ها داخل سینوس‌ها باشد.

راه درمان مشکل پولیپ در بینی

کیوانی افزود: همچنین برای درمان پلیپ، متخصصان از راه‌هایی مثل تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها، کورتن های موضعی و در مواردی کورتن های خوراکی و تزریق، یا اسپری‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها استفاده می کنند.

همچنین بخوانید :  رفع گرفتگی بینی :آنچه گرفتگی آزار دهنده بینی را ایجاد می کند

ولی در موارد پلیپ پیشرفته به بیماران جراحی‌ توصیه می‌شود.کیوانی جراحی پلیپ را در بیشتر موارد آندوسکوپی دانست که از این طریق، پلیپ‌های بینی و سینوس‌ها را تخلیه می‌کنند.

بافت‌های بیمار را خارج کرده و بعد از این عمل سینوس‌ها تهویه بهتری خواهند داشت. این متخصص گوش و حلق و بینی برای جلوگیری از رشد پلیپ‌ها و برگشت این بیماری توصیه‌هایی کرد: استفاده فرد از هوای تمیز و مرطوب، پرهیز از قرار گرفتن در معرض هوای بسیار سرد و گرم، مصرف مایعات زیاد و تمام اقداماتی که از سرماخوردگی و ابتلا به سینوزیت جلوگیری می‌کند، می‌تواند در پیشگیری از رشد پلیپ‌ها مؤثر باشند.

بیشتر بدانید : نشانه های پولیپ در بینی

پولیپ بینی با التهاب دیواره پوشی راه‌های هوایی بینی و سینوسها که بیش از ۱۲ هفته طول بکشد (رینوسینوزیت مزمن یا سینوزیت مزمن)، ارتباط دارد. البته ممکن است به این شکل باشد یا حتی سینوزیت مزمن بدون پولیپ بینی باشد. پولیپهای بینی خودشان نرم هستند و کمتر حس می‌شوند بنابراین اگر کوچک باشند ممکن است هرگز متوجه آنها نشوید. ضایعات چند گانه و پولیپ بزرگ ممکن است راه‌های بینی و سینوسها را مسدود کند. نشانه‌ها وعلائم شایع سینوزیت مزمن با پولیپ بینی عبارتند از:

پولیپ در بینی

پولیپ در بینی

احساس انسداد در بینی

آبریزش بینی

خلط پشت حلق؛ زمانی بوجود می‌آید که مخاط اضافی بر می‌گردد

گلو درد

گرفتگی بینی

احتقان بینی

کاهش حس بویایی و چشایی

نفس کشیدن از دهان

احساس درد در صورت یا پیشانی

درد در دندانهای بالایی

احساس فشار روی سر و صورت

خر و پف کردن

آپنه خواب

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در