عید نوروز و کودکان

بی بی سادات میرعلمی | در کشور ایران بسیاری از اعیاد ملی و مذهبی با آداب خاصی برگزار می شوند که هرکدام از آن ها فلسفه خاص خودش را دارد. برپایی این سنت ها و آیین ها با تشریفات مربوط به خود، برای کودکان نیز لذت بخش و خاطره ساز است: انسان هایی که خاطراتی خوب از دوران کودکی دارند اصولا در زندگی آینده افرادی سازگارتر و به لحاظ روانی سالم ترند.
همیشه با مرور این خاطرات در ذهن خودشان انبساط خاطری خاص پیدا می کنند درست بر عکس کسانی که در کودکی خاطرات بدی را داشتند هر چه به ذهنشان خطور می کند نامطلوب و نازیباست، یکی از این خاطرات زیبا که همیشه در ذهن کودکان ماندگار است مراسم عید نوروز است. عطر شکوفه ها و گل ها، کوچ پرندگان،سفره هفت سین، تخم مرغ های رنگی، رفتن به خانه مادربزرگ ها و پدربزرگ ها، عیدی گرفتن از دست آنها و بسیاری از آداب دیگر رنگ تازه ای به زندگی کودک می دهد.
این نوع مراسم نه تنها خاطره ای خوش در حافظه کودک بر جا می گذارد بلکه در رشد اجتماعی و عاطفی او تاثیر زیادی دارد:
بزرگترها باید کودکان را تشویق کنند تا در دید و بازدیدهای عید حضور داشته باشند و باید نوجوانان را تشویق کرد و آموزش داد که برای این گونه مراسم ها حتما وقت بگذارند و به دیدار بزرگترها رفته و با احترام و ادب عید را به آن ها تبریک بگویند و بعد از گرفتن عیدی از آن ها تشکر کنند.
خانواده ها بهتر است سعی کنند تمام آداب و رسوم عید نوروز را به جا آورند و همراه با چیدمان سفره هفت سین، آرزوی خوشبختی و سلامتی برای یکدیگر نمایند چون با انجام دادن این سنت ها بر استحکام افراد با یکدیگر می افزاید، ارتباط ها قوی تر و یک الگوی سالم برای کودکان به وجود می آید و هم از این فضای گرم، صمیمی و شاد خانوادگی لذت می برند بنابراین ارزش ها را فراگرفته و نسل به نسل انتقال می دهند.
در این زمان ها و اعیاد والدین عزیز می توانند بسیاری از مسائل تربیتی را به صورت غیرمستقیم و به طور عملی به کودکان دلبندشان آموزش دهند، تا در آینده دچار این معضل بزرگ نشوند و از این شکایت نکنند که چرا فرزندانشان به لحاظ فرهنگی از آن ها فاصله گرفته اند، مهمترین زمان الان است که ما کمک به هم نوع را به کودکانمان بیاموزیم و به آن ها بگوییم همانطور که تو الآن در تدارک خرید لباس عید هستی، تعداد زیادی قدرت خرید لباس را ندارند پس بیا با کمک هم کمکی به این بچه ها بکنیم تا آن ها هم با خوشحالی سال نو را شروع کنند.
حفظ تمامی این آداب و رسوم برای سلامتی روحی، روانی و رشد فردی و اجتماعی کودکان ضروری است ولی عده ای از والدین خسته و پرمشغله ممکن است نتوانند این مراسم را به درستی برگزار کنند حتی دید و بازدید عید هم نمی روند بجای آن به مسافرت می روند تا در این مراسم شرکت نکنند این شرایط نامطلوب یک نوع یادگیری غلط محسوب می شود و کودکان با رشد اجتماعی ناکافی و ناقص بزرگ می شوند.
والدین عزیز گرامی با حفظ آداب و رسوم، سلامت روانی و رشد فردی و اجتماعی کودکمان را پرورش می دهیم و همچنین به حفظ هویت ملی خود نیز کمک‌کرده ایم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در