منظومه سردرگمی های کاخ سفید در برابر ایران

تهران-ایرنا- گذشت چهار دهه از انقلاب مردم ایران و فراز و نشیب های آن هم نتوانسته است سردرگمی های ناتمام سیاستمداران کاخ سفید در برابر ملت ایران را سامان دهد. منظومه تناقضات،فاصله دو کشور را هزاران سال نوری افزایش داده و حجم بزرگی از بی اعتمادی در روابط دو کشور ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا هفتادمین جشن سالگرد تاسیس ناتو صحنه اذعان نامحسوس به قدرت ایران در کلام مقامات آمریکا بود.«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۵ فروردین گفت: «ناتو خطری مانند دیوار آهنین یا گسترش کمونیسم را بی‌اثر کرد و ما باید ناتو را برای مقابله با تهدیدهای نوظهور تطبیق دهیم. ما باید این کار را به خصوص در این دوران جدید رقابت قدرت بزرگ در مقابل روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران ادامه دهیم.»
پمپئو در حالی در جریان نشست شورای آتلانتیک با حضور وزیران خارجه عضو ناتو ایران را خطری نوظهور برای ناتو اعلام می کند که مقامات آمریکایی و تئورسین های آینده پژوه این کشور، طی دو سال گذشته بارها از پایان جمهوری اسلامی و نابودی ایران سخن گفته اند. تناقض اظهارات مقامات آمریکایی، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را هم به واکنش واداشت. ظریف روز گذشته از این اذعان قدرت ناخواسته ایران استقبال کرد و در پیامی توییتری نوشت: «تذبذب مواضع در حد اعلا! روزی ایالات متحده ادعا می کند که ایران در آستانه فروپاشی است و دیگر روز به ما به عنوان یکی از سه ابرقدرت که ناتو را تهدید می‌کند، حمله ور می شود. پمپئو و رییس او متناسب با هر مناسبتی ادعاهای متناقض مطرح می کنند. در مقابل، ایران همواره به عنوان کشوری مسوول و صلح طلب عمل می کند.»

**ایران تهدید ناتو یا در آستانه فروپاشی؟
«جان بولتون» از تندروترین سیاستمداران آمریکا و مشاور امنیت ملی این کشور تیرماه سال ۹۶، در دورهمی منافقان، در پیش گویی آرزومندانه ای گفت: « کنترل حکومت ایران بر اوضاع تضعیف شده، نتیجه بازنگری دولت ترامپ در سیاست آمریکا در قبال ایران باید این باشد که انقلاب اسلامی آیت الله خمینی تا دو سال آینده دوام نیاورده و جشن چهلمین سالگردش را نبیند.»
اظهارنظر بولتون تنها توانست منافقان همیشه ناکام را تنها در حوزه حرف به سوت وکف وادارد و ایرانیان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در ۲۲ بهمن در خیابان های تهران و با سخنرانی رییس جمهوری منتخب خود جشن گرفتند.
مشاور امنیت ملی آمریکا در حالی از ایران ضعیف سخن می گوید که دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا از زمان روی کار آمدن خود بیشترین بودجه و انرژی دولت خود را علیه همین کشور ضعیف به کار گرفته است. از دوره گردی مقاماتش در خاورمیانه برای ترویج ایران هراسی و بهره مندی از منافع آن تا انواع تحریم های کوچک و بزرگ علیه مردم ایران.
دی ماه سال گذشته و همزمان با اعلام خروج آمریکا از سوریه، ترس ریاض و تلاویو از همین کشور ضعیف! پمپئو را راهی خاورمیانه کرد تا به مقامات رژیم صهیونیستی و سعودی اطمینان خاطر دهد که ایران بدون حضور آمریکا در سوریه برای آن ها مشکل آفرین نخواهد بود و این اطمینان بخشی نوعی اذعان به قدرتی است که این کشورها را نگران می کند.
صنایع دفاعی، نفتی، کشاورزی و حتی شرکت های خصوصی و چهره های حقیقی همین کشور ضعیف! طی یک سال گذشته در فهرست های متنوع تحریمی کاخ سفید قرار گرفتند و حضور مستشاری ایران در برخی کشورهای منطقه که به درخواست مقامات این کشورها بوده، بارها از سوی آمریکا تهدید اعلام شد.
مشاهداتی از این دست در رفتار آمریکایی ها نشان می دهد که این کشور قدرت ایران را به اشکال مختلف درک کرده و خواهان کاهش آن از هر طریق ممکن است و اظهارات برخی مقامات این کشور درباره ضعف و نابودی تنها میان فرقه ناکام منافق خریدار دارد و می تواند در حد آرزومندی برای آن ها باشد.

**تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران
تضاد گفتاری و رفتاری ساکنان کاخ سفید در برابر ایران، تنها محدود به قدرت نظامی و آینده جمهوری اسلامی نیست. تحریم های اقتصادی و سیاسی ایران هم در منظومه اظهارات متناقض مقامات آمریکایی هم دیده می شود.
ترامپ و دولتش پس از خروج از برجام و بازگشت تحریم ها علیه ایران، مدعی شدند که این تحریم های گسترده علیه ایران، تنها بر مقامات و برخی نهادها اثرگذاراست. پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی های متعددی هدف تحریم ها علیه ایران را نه مردم ایران بلکه حکومت ایران عنوان کرده و این تحریم ها را در راستای بهتر ساختن زندگی و آینده مردم ایران دانسته بود. ادعایی که گرچه برای دروغ بودن آن هزاران شاهد وجود داشت اما سیل اخیر در برخی مناطق ایران و سد شدن مسیر ارسال کمک های انسان دوستانه به دلیل تحریم ها بار دیگر دروغ بودن ادعای مقامات آمریکا را اثبات کرد.
محمد جواد ظریف در واکنش به این تناقضات تصریح کرد: «آقای پمپئو و دیگر مقامات آمریکا با تروریسم اقتصادی خود آحاد مردم ایران را هدف قرار داده و حتی تلاش می‌کنند مانع واریز شدن کمک‌های مالی هموطنان ما در خارج از کشور به حساب‌های هلال احمر ایران برای کمک به سیل زدگان شوند.»
تحریم های دارویی و غذایی علیه ایران، به صورت مستقیم بر زندگی مردم ایران تاثیر گذاشته است و ادعای بی اثر بودن تحریم نفت بر زندگی مردم ایران زمانی که مهمترین منبع درآمد کشور از فروش این ماده است، شوخی نه چندان جالب آمریکا با مردم ایران است.
پشت پرده اشک تمساح مقامات آمریکا برای مردم ایران، سناریوی شکست خورده ای وجود دارد که آمریکا پس از چهل سال همچنان در پی تکرار و بازآفرینی آن به اشکال گوناگون است. این سناریو که ایجاد شکاف میان مردم ایران و مقامات و مسوولان کشور بوده، بارها شکست خورده اما کماکان مورد توجه کاخ سفید است. آمریکا در دوران جنگ، سازندگی، تحریم ها و شرایط دشوار معیشتی مردم ایران را آزموده و باز هم امیدوارانه به صحنه انتخابات و عرصه راهپیمایی ها چشم دوخته و هر بار نیز با پاسخ منفی مردم ایران روبرو شده است.
شرایط دشوار اقتصادی این روزها همان بستری است که آمریکا می خواهد برای دستیابی به آمال و آرزوهای خود از آن بهره برداری کند.بستری که خود در به وجود آوردن آن نقش مهمی ایفا کرده و هرگونه دشواری بیشتر در این عرصه را نه تنها برای مردم ایران روا می دارد که از این دشواری حتی اگر بلای طبیعی هم باشد استقبال می کند.مانع تراشی برای رسیدن کمک های بشردوستانه به دست سیل زدگان ایران هم در همین راستا ارزیابی می شود.
هر چند سیل اخیر و رفتار خصمانه آمریکا علیه مردم ایران، تناقضات رفتاری و گفتاری دولتمردان این کشور را تا حد زیادی برملا کرد. با این حال افکار عمومی در عرصه بین الملل هم باید در جریان این تناقضات رفتاری و گفتاری آمریکایی ها قرار گیرند و به نظر می رسد این مهم را وزیر امور خارجه ایران بر عهده گرفته است.
با این حال سیل اخیرعلیرغم خسارت های زیادی که به بخش های مختلف وارد کرده، زمینه همدلی و وفاق در بین نهادها و ارگان های مختلف دولتی و غیردولتی در خدمت رسانی به مردم سیل زده را فراهم کرده است به طوری که امروز به جرات می توان ادعا کرد آمریکا در رسیدن به هدف ایجاد شکاف بین دولت و ملت در ایران ناکام مانده است. تلاش بی دریغ مسوولان برای رفع آلام مردم، بهبود شرایط اقتصادی کشور و برطرف ساختن بستر مورد اشاره در بالا می تواند آمریکا را بار دیگر در اجرای سناریو «تفرقه بیانداز و حکومت کن» ناکام گذارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در