نخستین مرحله تسهیلات بلاعوض به سیلزدگان لرستان پرداخت شد

خرم آباد – ایرنا – مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت: نخستین مرحله تسهیلات بلاعوض معیشتی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال به حساب سیل‌زدگان این استان واریز شد.

به گزارش ایرنا، مسعود رضایی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ارزیابی خسارات وارده به واحدهای مسکونی مردم سیل زده استان در حال انجام است و پرداخت تسهیلات و اعتبارات بلاعوض پیگیری می شود.
وی اظهار داشت: امروز برخلاف اینکه هنوز مصوبه دولت به بانک‌ها ابلاغ نشده است، اما با مساعدت رئیس بنیاد مسکن کشور اولین سری از کمک‌های بلاعوض معیشتی به حساب آسیب دیدگان از سیلاب واریز شد.
وی بیان کرد:پرداخت خسارت در ۲ نوع اسیب به واحد مسکونی و آسیب به اسباب و اثاثیه مردم که در قالب تسهیلات و کمک‌های معیشتی پرداخت می‌شود.
رضایی تصریح کرد: در بخش معیشتی ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه و ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض صورت می‌گیرد که پرداخت کمک‌های ۵ میلیون تومانی بلاعوض از محل منابع داخلی بنیاد مسکن لرستان آغاز شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با تاکید بر اینکه در مجموع سقف تسهیلات پرداختی به واحدهای شهری۸۲۰ میلیون ریال و برای واحدهای روستایی۷۰۰ میلیون ریال است، افزود: برای واحدهای احداثی شهری ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه و۱۲۰ میلیون ریال بلاعوض به علاوه ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه معیشتی و۵۰ میلیون ریال بلاعوض معیشتی پرداخت می‌شود.
رضایی یادآور شد: در بخش روستایی برای واحدهای احداثی۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه و ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به علاوه ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه معیشتی و ۵۰ میلیون ریال بلاعوض معیشتی پرداخت می‌شود.
وی افزود: ماهیت خسارتی که در واحدهای مسکونی پلدختر است از نوع تعمیری است و به ازای هر واحد تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال وام تعمیری و بلاعوض پرداخت می شود.
در اثر سیل روز دوشنبه ۱۲ فروردین در لرستان رودخانه های این استان در شهرستان های مختلف طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد ستاد مدیریت بحران استان قبل از وقوع سیل اطلاع رسانی وسیعی را انجام داد و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.
اکنون برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی راه دسترسی ندارند.
مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از ۱۲ فروردین ۲۴ ساعت و به مدت یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند.
تمامی راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد، اما از نخستین ساعات ۱۳ فروردین با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزادراه خرم آباد – پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است.
برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان ۱۵ هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تاکنون ۱۵ نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند ولی هنوز گزارش رسمی مبنی بر تلفات جانی در پلدختر اعلام نشده است که همین می تواند ناشی از اطلاع رسانی خوبی باشد که قبل از سیل در این منطقه صورت گرفته است.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مربیان تئاتر سرود مدارس بافق به آموزش اصولی نیاز دارند

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛” عبدالرضا صباغیان”