۲۹ مورد اقدام به خودکشی در بافق

رئیس بهزیستی بافق مطرح کرد:

موارد ثبت شده در اورژانس اجتماعی بافق افکار خودکشی است/خودکشی موفق نداشتیم

رئیس بهزیستی بافق گفت: موارد ثبت شده در اورژانس اجتماعی بافق “افکار خودکشی” است و خودکشی موفق منجر به مرگ نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن خوشگذران با اشاره به آمار منتشر شده در خصوص میزان خودکشی در این شهرستان گفت: از ۷۷ مورد ثبت شده در اورژانس اجتماعی بافق ۲۹ مورد اقدام به خودکشی و ۴۸ مورد افکار خودکشی بوده است و خوشبختانه خودکشی موفق در شهرستان نداشته ایم.

خوشگذران متولی اصلی خودکشی در برنامه تقسیم کار ملی را دانشگاه علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: آمار دقیق در این زمینه را باید از دانشگاه به عنوان متوی اصلی امر مذکور دریافت کرد.

این مقام مسئول تحلیل آمار مربوط به “مفهوم خودکشی” و عوامل مرتبط با آن را ضروری دانست و گفت: مراحل مداخلات، تحلیل و تفسیر اقدامات و فرایندها باید توسط متخصصین امر در کنار آمار خام مربوط به مفهوم خودکشی ارائه شود تا در برنامه ریزی و اقدامات مداخله ای تاثیرگذار و راهگشا باشد.

وی “افکار خودکشی” با “اقدام به خودکشی” و “خودکشی موفق” را متفاوت ذکر کرد و اظهار داشت: خودکشی به معنی آسیب رساندن به خود با هدف از بین بردن خویش و مرگ است.

دکتر خوشگذران افزود: هر نوع مرگی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از عمل مثبت یا منفی فرد ناشی شود و فرد از نتیجه اقدام خود آگاه باشد؛ خودکشی محسوب می شود.

رئیس بهزیستی بافق در خصوص اقدام به خودکشی گفت: در “اقدام به خودکشی” افراد برای از بین بردن خود به صورت جدی اندیشیده اند و به از بین بردن خود دست زده اند و افکار خود را اجرایی می‌ کنند اما این اقدام ضرورتا موفق نبوده است.

وی با اشاره به افزایش “افکار خودکشی” در تماس گیرندگان با اورژانس اجتماعی بافق گفت: افکار خودکشی به عنوان افکار خودگزارش‌دهی درباره‌ خودکشی و یک میل مبهم بانفوذ برای مردن تا نقشه‌ی کامل خودکشی تعریف می‌شود.

دکتر خوشگذران با بیان اینکه در افکار خودکشی افراد به پایان دادن زندگی خود فکر می‌کنند اما به صورت جدی نیست خاطرنشان کرد: این افکار ضرورتا منجر به خودکشی نمی شود؛ بلکه می‌توانند به صورت فریاد کمک‌خواهی جهت رهایی از تنش و حوادث غیرقابل تحمل و اجتناب، به رفتار خودتخریبی تبدیل شوند.

وی میزان احتمال اقدام به خودکشی را تابعی خطی از شدت، تنوع و مدت افکار خودکشی دانست و گفت: از سویی اقدام به خودکشی، خطر خودکشی موفق را افزایش می‌دهد.

رییس بهزیستی بافق خاطرنشان کرد: تیم تخصصی اورژانس اجتماعی تلاش دارند با اقدامات به موقع از تجربه مجدد افکار خودکشی افراد بکاهند و از شیوع آن در جامعه پیشگیری کنند.

وی افکار خودکشی و اقدام به خودکشی را در افراد مبتلا به افسردگی، معتادین به مواد مخدر را دارای شیوع بیشتری دانست و گفت: اختلالات روانی، بحران هویت نوجوانی، بیماریهای جسمی، مشکلات حاد خانوادگی و… می توانند در ایجاد این بحران روانشناختی تاثیرگذار باشند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسابقات فوتسال جام رمضان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات جام