مدیریت جهاد کشاورزی بافق: بافق پتانسیل توسعه دامپروری دارد

به گزارش هفته نامه افق کویر، علی اکبر رحمتیان رئیس جدید جهاد کشاورزی بافق به مناسبت ۲۷ خرداد روز جهاد کشاورزی طی نشستی با اصحاب رسانه به بیان گوشه ای از فعالیتهای این اداره در سال گذشته پرداخت و به پرسش های مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ داد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر راندمان آبیاری حدود ۳۵ درصد است با اجرای سامانه های نوین آبیاری می توان راندمان آبیاری را به بالای ۶۵ درصد رساند گفت: به ازای هر هکتار اجرای سامانه های نوین آبیاری در سال ۹۷ ، ۱۳ میلیون تومان و برای هر هکتار آبیاری کم فشار نیز مبلغ ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تسهیلات بلا عوض پرداخت شده است.
وی افزود: برای سال جاری اعتبارات ابلاغ نشده، ولی طبق پیش بینی های انجام گرفته احتمال افزایش ۲۰ درصدی کمک های بلا عوض دولتی نسبت به سال گذشته هست.
رحمتیان تصریح کرد: تا کنون ۱۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان تحت پوشش سامانه های نوین آبیاری قرار گرفته است؛در حال حاضر ۵۵۰ هکتار از سامانه های نوین آبیاری را در دست اجرا داریم.
وی با اشاره به این که حدود ۵/۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات بلا عوض تا کنون پرداخت شده است اظهار داشت: اعتبارات قنوات در سال گذشته ۱ میلیارد و دویست میلیون تومان جهت احداث کانال آبیاری به منظور افزایش راندمان آبیاری و احداث استخر هزینه گردیده است.
مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بافق گفت: بافق یکی از شهرستانهایی است که پتانسیل توسعه دامپروری را در زمینه پرورش گاو شیری، بز مورسیاه و … دارد. پهنه مرغ گوشتی ۱۲ واحدی داریم. در حال حاضر ۸ واحد آن آن راه اندازی شده است، از این مجموعه ۱ واحد ۳۰ هزار قطعه ای یک واحد ۵ هزار قطعه ای و مابقی آن ۱۰ هزار قطعه ای است.
وی با بیان اینکه در زمینه اشتغال پایدار روستایی سال گذشته ۱۶ طرح جمعاً به مبلغ ۳/۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است افزود: برای پروژه های شاخص مثل فرآوری خرما ۹۵۰ میلیون تومان و از محل اعتبارات مشاغل خانگی برای ۱۵ طرح مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است.
۱۰ پرونده تخریب ساخت و ساز غیر مجاز به دادگستری ارجاع داده شده است
رحمتیان در ادامه درپاسخ به این پرسش که «به گفته مردم برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز سلیقه ای است؟ نظر شما در این باره چیست؟ گفت: درخصوص ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده شهر هیچگونه پیگیری نمی توانیم داشته باشیم. وظیفه قانونی مدیریت امور اراضی بحث تغییر کاربری در حریم و خارج از حریم شهر و خارج از طرح هادی روستاها است. فعالیتهای مرتبط با بخش کشاورزی تبصره ۴ است. در این تبصره هیچ محدودیتی نداریم. اخیراً جلسه ای با مسئول دام، زراعت و باغبانی و مسئول اراضی برگزار شد و در آن جلسه مقرر گردید هر فردی که به طور جدی قصد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دامپروری داشته باشد؛ اگر با آن طرح و نقشه ای که به وی می دهیم کار کند تشکیل پرونده هم برای آنها می دهیم و با تأیید دستگاههای مرتبط مجوز کار داده می شود؛ متأسفانه یکسری افراد در شهرستان هستند که به بهانه کار اقتصادی و کشاورزی قصد ساخت و ساز دارند. حدود ۱۰ پرونده تخریب به دادگستری ارجاع داده شده است.
کشاورزان تمایلی به نگهداری خرما در سردخانه ندارند
وی در خصوص فعالیت سردخانه و نگهداری خرما کشاورزان گفت: کشاورزان تمایل دارند خودشان یخچال تهیه نمایند و از خرمای خود نگهداری کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که برای فرآوری پسته چه برنامه ای دارید؟ افزود: ظرفیت فرآوری پسته در شهرستان تکمیل است. ترمینالهای ضبط و فرآوری پسته بسیار مجهز و به روز است. منتها برخی کارگاه های سنتی و غیر بهداشتی است که بهداشت دستور پلمپ آنها را داده؛ چرا که کیفیت محصول را پایین می آورد. در بحث صدور مجوز برای فرآوری و بسته بندی به صورت برند شهرستان مشکلی نداریم. و به سرمایه گذران تسهیلات خوبی اختصاص داده می شود؛ در حال ارزیابی متقاضیان هستیم.
رحمتیان در پاسخ به این پرسش که «در خصوص درختهای خرمایی که به نام درخت کبکاب سال ۸۵ از طبس خریداری شد، ولی درخت مرغوب نبوده چه اقداماتی انجام شده است؟ افزود: با معاونت باغبانی وزرات جهاد کشاورزی هماهنگی های انجام شده و قرار شد که نشستی به همراه فرماندار با مهندس طهماسبی داشته باشیم و بحث نخیلات را پیگیری نماییم.
وی در پاسخ به این پرسش که جهاد کشاورزی برای تغذیه دام و طیور چه نظارتی دارد تا در این زمینه با مشکل واحدهای تولیدی مواجه نشوند؟ تصریح کرد: بهترین راهکار ایجاد کارخانه خوراک دام در شهرستان است. چند مورد مجوز صادر شده، ولی اقدامی انجام ندادند به آنها اخطار داده شده تا کار را شروع کنند؛ چراکه با این کار واسطه ها و دلال ها حذف می شوند و نظارت بیشتری بر روی مواد تولید شده خواهد بود.

اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل