واگذاری زمین به جوانان متأهل در اولویت است

به گزارش هفته نامه افق کویر، با توجه به اهمیت مسکن و دغدغه جوانان در این خصوص خبرنگار هفته نامه افق کویر با ” کاظم فتوحی” رییس اداره مسکن و شهرسازی به گفتگو پرداخت:
افق کویر:برای ثابت نگه داشتن یا کاهش نرخ زمین برنامه ای دارید؟
اداره راه و شهرسازی در راستای اجرای وظایف ذاتی و قانونی خود و البته با توجه به بضاعت و اختیارات قانونی نسبت به اجرای سیاستهای دولت در بخش زمین و مسکن همواره پیگیر بوده که خلاصه ای از آن به شرح ذیل می باشد:
– ارایه تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان ساخت و ساز در بافتهای هدف بازآفرینی شهری.
– پیگیری دریافت سهمیه ای ویژه از طرح جدید اقدام ملی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی در کشور با توجه به شرایط خاص شهرستان بافق.
– واگذاری زمین به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با کاربری مسکونی در محدوده شهر و روستاهای داخل حریم شهر که تاکنون ۱۵۰۰۰متر مربع در روستای صدرآباد تحویل گردیده و برنامه ریزی درخصوص تامین زمین جهت ساخت ۳۰واحد مسکونی در محدوده شهر در حال انجام می باشد.
– واگذاری زمین طبق قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به ۱۵۰نفر خانواده محترم شهدا و جانبازان ۲۵درصد و به بالا و آزادگان معزز که درسال گذشته روند آن شروع و قرارداد واگذاری در سال جدید به ایشان تحویل خواهد گردید.
-پیگیری لازم جهت اتمام بازنگری طرح جامع بافق تا پایان سالجاری با رویکرد تامین زمین با کاربری مسکونی در سطح شهر.
-شناسایی اراضی واگذارشده ای که در سنوات قبل به متقاضیان واگذار گردیده و تاکنون احداث بنا نشده و ارسال اخطار های لازم جهت تسریع ساخت و ساز.
افق کویر: آیا مکانی برای واگذاری زمین با قیمت مناسب برای جوانان وجود دارد؟
باتوجه به اینکه لازمه واگذاری زمین از سوی دولت منوط به استعلام از اداره ثبت جهت نداشتن سابقه مالکیت شخصی و کنترل عدم دریافت زمین و همچنین تسهیلات دولتی همواره مدنظر این اداره بوده، لذا بدیهی است واگذاری به قشر جوان و البته متاهل در اولویت باشد.
افق کویر: در طرح جامع شهری چه پیشنهاداتی از جانب شما، مسئولین و مردم داده شده است؟
فعلا مطالعات و گزارشات وضع موجود توسط مشاور ارائه گردیده و در دست بررسی می باشد والبته پیشنهادات زیادی از سوی دیگر ارگانها مینی بر افزایش محدوده شده که در مرحله بعدی اقدام مشاور طرح خواهد بود.
افق کویر: با توجه به اینکه برخی از خانه های سازمانی در اختیار ادارات است، می توان در اختیار پزشکان متخصص قرار داد تا این مشکل بزرگ شهر نیز تا حدی حل گردد؟
با توجه به اینکه طبق قانون تمامی خانه های سازمانی شهرهای بالای ۲۵۰۰۰ جمعیت می بایست از طریق مزایده به فروش برسد چنین امکانی مقدور نیست.البته با عنایت به قدمت بالای منازل سازمانی و فرسودگی شدید مناسب جهت اسکان این قشر نبوده و پیشنهاد می شود تمهیدات دیگری برای این امر اندیشیده شود.
افق کویر: چرا تعاونی مسکن سنگ آهن به زمین هایی روی می آورد که بعدا در واگذاری سند به مشکل بر می خورد؟مثل شهرک امام علی(ع)، شهرک امام حسین(ع)و پردیس (روبه روی دانشگاه آزاد بافق).
درخصوص اراضی واگذاری توسط شرکت تعاونی مسکن سنگ اهن بافق و مشکلاتی که این نوع واگذاری ها برای مردم به وجود آورده است قاعدتا شرکت مذکور باید پاسخگو باشد بدیهی‌است چنانچه از ابتدا ضوابط و مقررات قانونی مربوط به بحث زمین و مسکن کاملا رعایت گردد شاهد بروز مشکلات بعدی از جمله صدور اسناد مالکیت نخواهیم بود.
افق کویر: جهت دریافت تسهیلات بافت فرسوده محدوده میدان خان تا مسجد جامع معرفی می شود، بافت های فرسوده در خیابان های مهدیه و مظفریه نیز وجود دارد، چرا این محدوده ها بافت فرسوده به حساب نمی آید؟
با توجه به مصوبه اخیر ستاد بازآفرینی شهری بافق مبنی بر افزایش مساحت بافت فرسوده این مشکل حل شده و متقاضیان جهت دریافت تسهیلات می توانند به این اداره مراجعه نمایند.
افق کویر: چندین سال پیش(۱۰سال) در طرح جامع شهری اجازه ساخت خانه تا اطراف راه آهن داده شد اما در سمت غربی شهر (بلوار کشاورز) این اجازه داده نمی شود در این خصوص توضیح دهید؟
طبق قانون هرگونه ساخت و ساز در محدوده شهر می بایست متناسب با کاربری تعیین شده در طرح تفصیلی صورت پذیرد .

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در