تحصیلات خللی در زندگی وارد نمی کند

از آنجایی که شهرستانهایی مانند بافق با کمبود پزشک متخصص روبرو هستند و پزشک متخصص غیربومی تمایلی به اقامت در بافق ندارند، مسئولین درمانی استان به این نتیجه رسیده اند که فرزندان بافق، خودشان در رشته های پزشکی تخصص گرفته و به داد همشهریان خود برسند .اخیراً مطلع شدیم الهه برزگری در تخصص زنان و زایمان پذیرفته شده است، گفتگویی با وی انجام داده ایم.
افق کویر:لطفا خودتان معرفی کنید؟
الهه برزگری بافقی هستم، ۲۷ سال سن دارم، و شش ماه است که در مرکز بهداشت سید الشهدا مشغول به فعالیت هستم.
مقطع راهنمایی را در مدرسه راهنمایی فردوس و مقطع دبیرستان را در مدرسه نمونه حضرت معصومه(س) سپری کردم و تحصیلات دانشگاهی (پزشک عمومی) را در تهران گذراندم. در حال حاضر تحصیلات تخصصی زنان و زایمان را در یزد خواهم گذراند.
افق کویر: چرا تخصص زنان و زایمان را انتخاب کردید؟
دردانشگاه دوره های متفاوتی را می گذراندیم و من تحصیل و کار در زمینه زنان و زایمان را دوست داشتم، به این زمینه علاقه بیشتری داشته ؛ چراکه این شاخه از پزشکی علاوه بر بیماری و سختی ها فرایند شیرین تولد اتفاق می افتد. تولد فرایند جالبی است وقتی صدای گریه نوزاد را مادر و حتی مادران دیگر بشنوند به آرامش خاصی می رسند اولین بار که مادری نوزاد به دنیا آورد در حین درد اشک‌های خوشحالی مادرم جاری شد من نیز به همراه وی گریه می کردم و لحظه خوشایندی بود.
افق کویر:به نظر شما ادامه تحصیل خانم‌ها به زندگی روزمره شان لطمه نمی‌زند؟
اکثرخانم ها دوست دارند که در کنار خانه داری کاری نیز داشته باشند، درس مانع زندگی نمی شود سه سال از دوران تحصیلم باقیمانده بود که ازدواج کردم و در حال حاضر نیز دارای یک فرزند ۹ ماهه بنام ملکا هستم و تصمیم به ادامه تحصیل دارم.
افق کویر:مشوق اصلی شما برای ادامه تحصیل چه کسانی بودند؟
والدین مشوق اصلی من بودند در خانواده فرهنگی معمولا فرزندان مستقل رشد می کنند از همان اول کارهای روزمره و تکالیف مدرسه را به صورت مستقل انجام می دادیم و به طور غیر مستقیم والدین پیگیر کار و تحصیلات فرزندان بودند.والدین این اطمینان را به من داده اند که کمکم خواهند کرد.
افق کویر: بعد از دریافت تخصص و کسب تجربه در بافق فعالیت خواهید کرد؟
قرار بر این است که که در بافق کارم را ادامه دهم و حتی بعد از کسب تجربه نیز در بافق در خدمت شهروندان باشم شهرهای کوچک نیز برای پیشرفت باید از یک جایی شروع کنند.
افق کویر: چرا با وجود این که متخصص کم و بیش به شهرستان می آیند شهروندان به استان مراجعه می کنند؟
باور غلطی که بین مردم رواج پیدا کرده است که پزشکی که در شهر کوچک کار می کند پزشک خوبی نیست بحث تجربه جداست همانطور که تجربه مهم است اطلاعات به روز نیز مهم است. پزشکانی هستند که در یزد فعالیت می کنندو مراجعه کننده از بافق بسیار دارند کار خود را از همین بافق شروع نموده اند و به دلایل مختلفی در شهرستان نماندند.
افق کویر: تلخ ترین و شیرین ترین خاطره شما در دوران تحصیل چیست؟
اولین خاطره شیرین من تولد نوزاد در روز پزشک بود و مادر اسم فرزندش را گندم نامید و آرزو کرد که فرزندش نیز پزشک شود و با مادر عکس یادگاری انداختیم.
تلخ ترین خاطره من این بود که مادر هنگام زایمان از شدت درد پایش به سر نوزاد برخورد کرد و نوزاد ضربه مغزی شد و به ICU منتقل گردید.
افق کویر:توصیه شما به مادران باردارچیست؟
شرایط بارداری برای هر فرد متفاوت است، در بارداری های پر خطر باید مادر استراحت کامل داشته باشد و بارداری های معممولی نیز باید حرکت و ورزش های سبک را انجام دهد تا خون لخته نشود و اینکه می گویند زن باردار باید زیاد غذا بخورد باور غلطی است.
افق کویر: قبولی پزشک عمومی در بین کنکوری ها در شهرستان نسبتا خوب است، به نظر شما چرا به صورت تخصصی ادامه نمی دهند ؟
تحصیلات پزشکی سخت و زمان بر است تا زمانی که دوران پزشکی عمومی بگذرد و وارد بازار کار شود طول می کشد بعضی از افراد خسته می‌شوند توصیه من به افرادی که قصد ادامه تحصیل دارند سعی کنندبین دو مقطع فاصله ایجاد نشود.
افق کویر:توصیه شما به خانواده‌هاچیست؟
رقابت بین پسرها مثل دخترها نیست همه به دنبال کار آزاد می روند برخی علاقه به درس دارند و برخی خیر، باید به افرادی که علاقه دارند بها داده شود و همراهشان کرد.
افق کویر: از مسئولین و مردم چه انتظاراتی دارید؟
مسئولین باید پزشک را حمایت کنند و شهر پذیرای پزشک متخصص بومی باشد که پزشک انگیزه داشته باشد.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی