بازاریان، چشم انتظار مشتری

به گزارش هفته نامه افق کویر، قدرت خرید و نقدینگی در سطح شهرستان بافق کاهش یافته است و شهروندان در تلاش هستند که در مرحله اول نیازهای اولیه خود را تامین کنند، با کاهش نقدینگی و گرانی ها، قدرت خرید و فروش نیز کاهش می یابد در همین راستا خبرنگاران هفته نامه افق کویر با برخی از فروشند گان و مغازه داران بافقی گفتگویی انجام داده اند:
روند گرانی بازار موجب شده زوج‌ها،دنبال فرزندآوری نباشد
“سید حسین رضوی” فروشنده لوازم سیسمونی در این باره گفت: از سال ۱۳۹۱به کار فروشندگی روی آوردم، در ابتدا خدا را شکر اوضاع کسب و کار خوب بود، حتی سال گذشته نیز تا اوایل شهریورماه قدرت خرید مردم بالا بود، اما در حال حاضر به خاطر گرانی اجناس و کمبود نقدینگی مشتری نیست.
وی ادامه داد: روند گرانی بازار باعث شده است بیشتر زوج های جوان برنامه ریزی نمایند تا فرزند نداشته باشند.
رکود بازار سیسمونی
رضوی، اوج فروش سیسمونی ها را نیمه اول سال دانست و گفت: چون زوج های جوان دوست دارند فرزند نیمه اولی داشته باشند، بیشترین فروش ما در نیمه اول سال می باشد و در زمستان بازار سیسمونی کساد است، ولی متأسفانه الان که باید بیشترین فروش ما باشد بازار رکود است.
رابطه مستقیم عدم امکانات پزشکی و رکود بازار سیسمونی
وی علت دیگر کساد بازار سیسمونی را در بافق نبود امکانات پزشکی مانند دستگاه سونوگرافی درجه یک عنوان کرد و گفت: از آنجایی که شهروندان بافقی باید برای سونو به یزد بروند، ترجیح می دهند همانجا نیز خرید خود را انجام دهند، که این عامل نیز بی تأثیر نیست.
وی با اشاره به اینکه بیشترین آمار تولد مربوط به بافق و میبد است گفت: شهروندان خریدشان را از مرکز استان انجام می دهند، ما از این که شهروندان از یزد خرید می کنند ناراحت نیستیم، فقط از شهروندان می خواهیم قبل از این که خرید انجام دهند ، حداقل به خودشان احترام بگذارند و اطلاعات کافی در مورد قیمت ها داشته باشند و بعد خرید نمایند .چرا که در مرکزاستان نقد خرید می کنند و هزینه بیشتری نیز می پردازند، در حالیکه در شهرستان بافق حتی به صورت قسطی هم به اجبار خرید می نمایند.
وی رکود بازار سیسمونی در بافق را باعث جمع آوری دو سیسمونی در بافق عنوان نمود و گفت: ما از این اتفاق راضی نیستیم؛ چرا که رزق و روزی دست خداست.
وی ادامه داد: فشار بازار آنقدر عرصه را برای ما تنگ کرده است که به فکر این هستیم که کار دیگری برای خودمان دست و پا کنیم.
عدم نظارت بر روی قیمت ها باعث گران فروشی می شود
سید حسین رضوی عدم نظارت بر روی قیمت ها را باعث گران فروشی بعضی از مغازه داران بافقی عنوان نمود وگفت: این که می گویند در بافق اجناس مغازه ها از یزد گرانتر است این طور نیست و تمام مغازه ها گران فروش نیستند، متأ سفانه نظارتی بر روی قیمت در بازار وجود ندارد، بعضی از مغازه داران که سرمایه و پول دارند، اجناسش را به میل خودش، حتی گران و به صورت نقدی می فروشند چون به پولش نیاز ندارند.
اما مغازه داری که با پول اندک سرمایه گذاری نموده و مدام باید به فکر قسط وام و پاس نمودن چک خود باشد، برای این که از این وضعیت بازار خود را نجات دهد، با کمترین سود، حتی در بعضی اوقات به صورت ضرر دهی جنس خود را به فروش می رساند.
وی ادامه داد: حداقل سیسمونی در حال حاضر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد.
رضوی، مشتری های خود را بیشتر افراد غیر بومی برشمرد و گفت: از شهرستان بهاباد، نوق و کرمان، حتی از طریق فضای مجازی از شهرستان هایی همچون اهواز مشتری دارم اما شهروندان بافقی از مرکز استان خرید می‌کنند.
نوع دکور در فروش تاثیر دارد
وی علت تنوع لباس در یزد را به خاطر دسترسی آسان مغازه داران با عمده فروشی ها ی بزرگ و نحوه دکور بندی که بر فروش تأثیر می گذارد دانست و گفت: شهروندان بافقی می گویند تنوع لباس در یزد بیشتر است درست می باشد و ما آن را رد نمی کنیم، ولی اگر به یک مغازه در یزد بروی، متوجه می شوی که در هر مغازه آنها دو یا سه فروشنده کار می کنند، هنگامی که مثلاً طلب سه چرخه می کنی، به بهانه اینکه درانبار موجود است،سریع از یک عمده فروش خریداری نموده و کار مشتری خود را راه می اندازند و دلیل دیگر آن، نحوه دکور بندی مغازه است که باعث افزایش فروش می شود.
وی در ادامه گفت: دکور بندی جدید درافزایش فروش ما تأثیر زیادی دارد، اما با توجه به اینکه مغازه ما استیجاری می باشد و به ازای هر سوراخی که در دیوار ایجاد می شود باید ۲۰۰ هزار تومان خسارت پرداخت نماییم، ما باید طوری دیوار ها قفسه بندی نماییم که کمترین سوراخ در دیوار ایجاد شود.
شهروندان پولی برای خرید طلا ندارند
یکی از طلا فروش های بافقی که تمایل نداشت خودش را معرفی نماید گفت: در حال حاضر بازار فروش طلا کساد شده است، مردم بیشتر به فکر فروختن طلا می باشند و پولی برای خرید طلا ندارند، سال گذشته مردم نقدینگی داشتند و فروش داشتیم، اما امسال اصلا فروش نداریم.
طلا فروشی سعادتی نیز در این زمینه گفت: فقط به مغازه می آییم تا درب مغازه باز باشد وگرنه خریدار طلا خیلی کم است و بیشتر مردم فروشنده شدند.
محسن عبدالغفوری نیز در این زمینه گفت: کسب و کار در حال حاضر مشکل شده است، فروش طلا نداریم، بیشتر تعویض طلا انجام می گیرد، سال ۹۸ اکثرا مردم، طلای خود را می فروشند. عروس و داماد که مجبور باشند طلا بگیرند حداقل باید برای سرویس طلایی که جلوه ندارد و به چشم نمی آید ۱۲ میلیون هزینه کند.
جنس ها روز به روز گرانتر می شود
یکی از فروشندگان لوازم خانگی گفت: در سال گذشته وضعیت بازار نسبت به سال جاری بهتر بود به طوریکه برای دختر ۸ ساله خود جهیزیه تهیه می کردند، اما در سال جاری حتی برای دختران دم بخت خود خرید نمی کنند و صبر کرده اند که ارزان شود الآن ساعت ۱۲ ظهر است حتی یک مشتری برای دیدن هم نیامده است کاهش دلار بر ارزانی لوازم خانگی تاثیری نداشت و جنس ها روز به روز گرانتر می شود.
خجالت می کشیم
به مشتری قیمت را بگوییم
خانم حیدری، فروشنده لباس و مانتو در بافق در این زمینه گفت: فروش ما در سال گذشته عالی بود به طوریکه هنگامی که به تهران برای خرید می رفتیم بازاریان تهران به دلیل ازدیاد مشتری به ما توجهی نمی کردند اما در حال حاضر به خاطر رکود بازار خوشحال هستند که از آن ها جنس برداریم و این درحالی است که اجناس آن ها نسبت به سال قبل دو برابر است، به طور مثال مانتو ۱۲۰ هزارتومانی را به قیمت ۲۵۰ هزارتومان به ما می فروشند و ما نمی توانیم خرید کنیم و به فروش برسانیم، خودمان خجالت می کشیم که به مشتری قیمت را بگوییم و دو تا از همکاران به دلیل رکود بازار مغازه خود را به فروش گذاشتند.
مردم برای تأمین مایحتاج خود در مضیقه هستند
یکی از مغازه داران اسباب بازی فروشی در این زمینه گفت: قیمت بالای اسباب بازی باعث شده است مغازه های اسباب بازی روبه تعطیلی رود، مردم برای تأمین مایحتاج خود در مضیقه هستند.
آنگونه که در گزارش آمد، نقدینگی شهروندان بافقی در سال ۹۸ بسیار کاهش یافته و مغازه دارانی که اجاره می پردازند به دلیل افزایش اجاره ها مجبور به تعطیلی فروشگاه خود شدند؛ بازاریان بسیار نگران و در انتظار مشتری هستند.

معصومه غلامرضاپور- حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در