مدیریت تابستانه باغات پسته

به گزارش هفته نامه افق کویر، آبیاری مناسب در تیرماه از اهمیت خاصی برخوردار است، با توجه به اینکه رشد مغز در این ماه صورت می گیرد، بنابراین خبرنگار هفته نامه افق کویر، در این باره از ” حسین حیدری” کارشناس جهاد کشاورزی بافق پیگیر موضوع شد:
حسین حیدری، کارشناس جهاد کشاورزی بافق بیان کرد: به دلیل تقارن این فصل با دوره مغز رفتن و پر شدن دانه، مدیریت باغات پسته در تابستان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. مبارزه با آفات و بخصوص پسیل پسته (شیره خشک) در این دوره زمانی بسیار مهم و حیاتی خواهد بود، چنانچه سهل انگاری در مبارزه و کنترل این آفت موجب طغیان آن گردد، خسارت بسیار شدید خواهد بود بطوریکه علاوه بر افزایش درصد پوکی، ریزش گره های زایشی سال آینده را نیز درپی خواهد داشت. علاوه بر پسیل سایر آفات و بیماریها نیز باید بطور مستمر رصد شود و درصورت نیاز مبارزه انجام شود.
کارشناس جهاد کشاورزی بافق افزود: مدیریت آبیاری و جلوگیری از تنش های آبی بخصوص در تیرماه بسیار حائز اهمیت است، توصیه می شود درصورت امکان در این فصل، آبیاری سبک و با دور کوتاه تر انجام شود.
وی در ادامه گفت: نقش عناصر پتاسیم(K) و نیتروژن(N) در پر شدن مغز پسته بسیار مهم ارزیابی شده است، از طرفی میزان جذب این عناصر در تابستان و در زمان پرشدن مغز به بیشینه حد خود می رسد و مصرف بهینه کودهای پتاسیمی موجب افزایش خندانی، کاهش پوکی و افزایش وزن دانه ها خواهد شد.
در رابطه با مصرف کودهای نیتروژنه لازم به ذکر است با توجه به شرایط آب و خاک در اکثر مناطق کشاورزی بافق، مصرف کود اوره در باغات پسته توصیه نمی گردد و بهتر است جهت تامین ازت مورد نیاز گیاه از فرم های دیگر آن، از جمله سولفات آمونیم استفاده شود.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی