هیچگاه نمی توان گفت مهریه ضامن بقای زندگی است

 به گزارش هفته نامه افق کویر، این روزها آمارهای متفاوتی از وضعیت ازدواج و طلاق در کشور مطرح می‌شود. برخی معتقدند که با کاهش آمار ازدواج مواجهیم، اما گروهی دیگر بر این باورند که میزان طلاق با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده است. بنابراین خبرنگار هفته نامه افق کویر در رابطه با طلاق با ” ریحانه کارگران” روانشناس بالینی گفتگویی مختصر انجام داد:
افق کویر:یکی از آسیب های اجتماعی که روز به روز درحال افزایش است طلاق است برای کاهش طلاق چه باید کرد؟
یکی از موثرترین راهکارهای کاهش طلاق انجام مشاوره پیش از ازدواج می باشد و زوجینی که ازدواج کرده‌اند و زود مشکلات شناسایی نمودند و قبل از اینکه مشکلات حاد شود در صدد رفع آن برآیند .
افق کویر: در گذشته مشاوره پیش از ازدواج انجام نمی‌شد وازدواج به شیوه سنتی صورت می گرفت و میزان طلاق بسیار کم بود به چه علت مشاوره پیش ازازدواج راتوصیه می نمایید؟
باید به شما بگویم که دیگر ازدواج به شیوه ی سنتی مثل گذشته جواب نمی دهد و با توجه به مدرنیته شدن و تغییر ارزش ها و نیازهای جدید زوجین، قبل از ازدواج می بایست شناخت کافی از همسرآینده خود به دست آورده و با آگاهی ازدواج کنند در گذشته نیز درصورتی که ارزشها و نیازهای زوجین متفاوت بود با صبر و تاب آوری که داشتند از نیازهای خود صرف نظر می کردند و به زندگی خود هرچند با آزردگی خاطر ادامه می دادند.
افق کویر: عواملی که موجب نارضایتی زوجین ودرخواست طلاق می شود چه عواملی هستند؟
اعتیاد، دخالت اطرافیان، اختلاف زیاد در طبقه اجتماعی، فرهنگی،اقتصادی وفرهنگی،سن،سطح تحصیلات و ارزش های زوجین، بیکاری ومشکل اقتصادی.
افق کویر:نظرتان درمورد به اجرا گذاشتن مهریه چیست؟
برخی از زنان که از مشکلات زندگی و رفتارهای نادرست همسر خود به ستوه می آیند به اجرا گذاشتن مهریه را به عنوان اهرم فشاری بر همسر خود برمی گزینند و آن را به اجرا می گذارند تا همسرشان رفتارش را درست کند و طبق ارزشهای همسرش زندگی کند، اما باید بگویم به اجرا گذاشتن مهریه زنگ خطری برای ازهم پاشیده شدن زندگی است وحتی اگر مردی به خاطر فشار مهریه تسلیم همسر شود آزردگی خاطر و رنجیدگی او تا مدتها ادامه دارد .
افق کویر: مهریه تا چه اندازه ای می تواند ضامن بقای زندگی باشد؟
مهریه تا حدی می تواند از جدایی های عجولانه و بدون تفکر جلوگیری کند و سرعت جدایی را بگیرد، اما هیچگاه نمی توان گفت مهریه ضامن بقای زندگی است.چه بسا زنانی که آنقدر در زندگی آزرده خاطر و رنجیده می شوند که مهریه های بالای خود را می بخشند و جدا می شوند.
افق کویر:یکی ازعوامل جدایی زوجین اعتیاد است می‌توانید در مورد آن توضیح دهید ؟
شخصی که معتاد می شود از اعتیاد به عنوان راهی برای فرار از روبرو شدن با مشکلات و رهایی از افکار منفی استفاده می کند با وجود اینکه عوارض آن برای سلامت جسمی و روحی را می داند آن را بر می گزیند و فکر می کند فقط خودش را قربانی می کند درحالی که عوارض آن دامن بقیه اعضای خانواده را نیز می گیرد و آنها را نیز قربانی می کند. فرد معتاد فارغ از بار اقتصادی که بر خانواده تحمیل می کند از نظر روانی و عاطفی اصلا نمی تواند مسئولیت خود را به عنوان همسر یا پدر به خوبی انجام دهد.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی