رژیم «خام خواری» اراده قوی می طلبد

به گزارش هفته نامه افق کویر، در گاه شمار ایرانی ۱۵ تیر برابر است با «جشن خام خواری» یا به روایت ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه، «عمس» یا «غفس» یا «خواره»، جشنی از جشن های سُغد باستان بوده و از مراسم این جشن، دوری گزیدن از خوراک حیوانی و پختنی ها را می توان نام برد. به همین دلیل در این مطلب پیرامون رژیم خام خواری و گیاه خواری خبرنگار هفته نامه افق کویر با یکی از افرادی که رژیم خام خواری را انجام داده بود گفتگویی به شرح زیر انجام داد:

افق کویر: لطفا خودتان را معرفی کنید؟
خیرالنساء محمدی هستم، ۵۶سال سن و خانه دار هستم و دارای ۴ فرزند می باشم رژیم خام خواری را حدود ۲سال ادامه دادم و خیلی راضی و موفق در این زمینه شدم.
افق کویر: چرا خام خواری را انتخاب کردید؟
به بیماری هایی همانند : فشار خون، رماتیستم شدید، مشکلات خونی ، کم خوابی شدید و… بودم. روزی ۱۰الی ۱۵قرص مصرف می نمودم و روز به روز بدترمی شدم، به پیشنهاد خواهرم که مبتلا به سرطان خون بود و ۵ سال رژیم خام خواری را ادامه داد و نتیجه مطلوبی دریافت کرده بود بنابراین این رژیم را شروع کردم.
افق کویر: در زمان رژیم خام خواری آیا از داروها نیز استفاده می کردید؟
من قرص های مربوط به روماتیسم و فشار خون را ۲الی ۳ ماه استفاده کردم و کم کم کنار گذاشتم. با کنار گذاشتن آن ها کم کم دردها نیز کمتر، خوابم تنظییم، شاداب و پر انرژی تر شدم.
افق کویر: انجام این رژیم برای شما سخت بود؟
اوایل خیلی سخت و وسوسه برانگیز است چرا که مجبوری برای خانواده و مهمان غذا پخت نمایم و خود از این غذا استفاده نکنم. باید در این رژیم اراده قوی داشت ، من تا یکسال حتی غذایی که می پختم را مزه نمی کردم.
افق کویر: آیا پزشکان روش خام خواری را قبول دارند؟
نه. حتی در بیمارستان به خواهرم می گفتند میوه ها را بجوشانید و ضدعفونی کنید و مصرف کنید اما خواهرم دور از چشم دکتر ۲ماه قبل از مرخص شدنش خام خواری رو شروع کرد و روز به روز بهتر می شد و مورد تعجب دکتر قرار گرفت.
افق کویر: خام خواران چه مواد غذایی باید مصرف نمایند؟
به گفته دکترطب سنتی بیشتر از آب میوه طبیعی مغزیجات و سبزیجات استفاده کنند.
افق کویر: با خوردن میوه و سبزی توان بدنی ضعیف نمی شود؟
نه اتفاقا شاداب تر و پرانرژی تر می شدم، نیازهای غذایی را با مصرف مغزیجات و خشکبار فراهم میکردم.
افق کویر: برای افراد سالم این روش را پیشنهاد میکنید؟
این روش خوب هست اما زمانی که بیماری و نمی توان تمام مواد غذایی را استفاده کرد، از این روش استفاده شود. افراد سالم از تمام نعمت های خدا استفاده کنند و لزومی ندارد خام خواری کنند.
افق کویر: برای بهبود بیماری فقط این روش را انجام دادید ؟
ورزش هایی از قبیل پیاده روی، آب درمانی ، حرکات کششی و حجامت را در کنار خام خوارری انجام دادم.
افق کویر: همه بیماران می توانند از این روش استفاده کنند؟
من با گذشت زمان متوجه شدم چه نوع مواد غذایی را مصرف کنم، مثلا بیمارانی که دارای فشار خون بالایی هستند نباید از میوهایی یا غذاهایی که فشار را بالا می برد استفاده کنند که نتیجه عکس می دهد.
افق کویر: رژیم روزانه برای خام خواری چگونه است؟
به طور مثال: صبح ها میوه همان فصل، ناهار: سبزی و سالاد که به صورت سلیقه ای می توان همراه یک قاشق گرد و یا پسته یا جوانه گندم (به صورت خام) مصرف کرد، شام هم میوه همان فصل می باشد.
در ادامه پیرامون رژیم خام خواری و گیاه خواری نظر ” فهیمه غلامزاده” کارشناس تغذیه را نیز جویا شدیم:
افق کویر: لطفا خودتان معرفی کنید؟ در چه زمینه ای فعالیت نموده اید؟
فهیمه غلامزاده، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان هستم.
افق کویر: خام خواری چگونه رژیمی است؟
تنها از غذاهای نپخته و غذاهایی که در طبیعت وجود داشته و کسی آنها را آماده مصرف نکرده است استفاده می کنند. اغلب از انواع میوه، سبزیجات، مغز میوه و دانه آن در این رژیم غذایی استفاده می شود.
افق کویر: با خام خواری ویتامین های مورد نیاز بدن تامین می شود؟
خیر, در کنار این رژیم حتما باید مولتی ویتامین مصرف شود.
افق کویر: گیاهخواری چه نوع رژیمی است و چه ویژگی هایی دارد؟
خام گیاه خواری نامطلوب ترین نوع گیاه خواری است، در این نوع رژیم گیاه‌خواری به هیچ وجه از غذاهای پخته استفاده نمی‌شود. افرادی که از این نوع رژیم استفاده می‌کنند از هر نوع ماده غذایی گیاهی استفاده می‌کنند اما فرآورده‌هایی مانند شیر، تخم‌مرغ و حتی عسل که از حیوانات تهیه می‌شود، استفاده نمی‌شود.
مزایا: بهبود عملکرد قلب, کاهش ابتلا به دیابت, کاهش وزن, بهبود عملکرد دستگاه گوارش.
معایب: کمبود موادمغذی مثل ویتامینB12 , ویتامینD وکلسیم_ تضعیف استخوان وعضلات¬-پوسیدگی دندان_ کاهش باروری
گیاهخواری یک مدل ثابت غذا خوردن نیست که فقط در آن منابع حیوانی حذف شود. انواع مختلفی از گیاهخواری با درجه‌های مختلف حذف منابع حیوانی وجود دارد که از ماهی گیاهخواری، ماکیان گیاهخواری، شیر- تخم‌مرغ گیاهخواری تا انواعی که نه‌تنها صرفاً گیاهخوارند بلکه گیاهان را خام می‌خورند (خام گیاهخواران) متفاوت هستند اما یکی از متعادل‌ترین رژیم‌های گیاهخواری شیر- تخم‌مرغ گیاهخواری است که در آن فرد لبنیات و تخم مرغ را به عنوان منبع پروتئینی دریافت می‌کند.
افق کویر: آیا رژیم گیاهخواری در ایران هم رایج است؟
بله از قدیم رژیم گیاه خواری در ایران وجود دارد.
افق کویر: در طول رژیم، گیاهخواران باید به چه نکته هایی توجه کنند؟
در طول روز منابع گیاهی مختلف به خصوص آن‌هایی که انرژی بالایی دارند، مصرف کنند، تعداد وعده‌های بیشتری داشته باشند و در میان‌وعده‌هایشان مغز دانه‌ها و میوه‌های خشک بگنجانند تا کمبود انرژی‌شان جبران شود. یکی از مواردی که در رژیم غذایی سنتی ما وجود دارد و در رژیم گیاهخواری هم باید به آن توجه شود، مخلوط کردن مواد غذایی است. مثلاً گروه حبوبات یعنی عدس را با غلاتی مثل برنج مخلوط می‌کنیم و عدس‌پلو با کشمش می‌پزیم. این کار باعث می‌شود کمبود اسیدهای آمینه در پروتئین برنج با اسیدهای آمینه موجود در حبوبات جبران شود و بالعکس. پس رژیم گیاهخواری اگر درست اجرا شود، می تواند فواید بسیاری داشته باشد اگر برای رژیم گیاهخواری درست برنامه‌ریزی شود، می‌تواند رژیم کاملی باشد اما اگر در آن زیاده‌روی‌هایی شود، فرد را در معرض خطر کم‌وزنی، کم خونی فقر آهن و برخی کمبودهای دیگر قرار می‌دهد.
افق کویر: اینکه می گویند با کمک گیاهخواری می توان وزن را کاهش داد یا هر از چند گاهی به این روش دفع سموم کرد، از نظر علمی صحت دارد؟
بله، با رژیم گیاه خواری می توان وزن کم کرد چون موادغذایی که استفاده می شود دارای انرژی کمی می باشد.
افق کویر: پیروی از رژیم گیاهخواری ممنوعیت سنی هم دارد یا هر فرد در هر سنی می تواند آن را انتخاب کند؟
انتخاب رژیم گیاهخواری محدودیت سنی ندارد، اما در سنین رشد و در شرایط بارداری و شیردهی چندان توصیه نمی‌شود. بهتر است در سنین رشد از رژیم گیاهخواری کمی فاصله گرفت و ترکیبی از گیاهخواری با منابع حیوانی داشت اما اگر اصرار بر ادامه رژیم گیاهخواری داریم، باید حتماً برخی مکمل‌ها را مصرف کنیم.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

همای سعادت در آبادی معدن آباد

«ممل» گفت: «آقاتقی»! شنیده اید که «همای سعادت»