از توقیف نفتکش ها تا دستان خالی انگلیس در مقابله با ایران

تهران- ایرنا- پس از توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» توسط نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در تنگه هرمز، رسانه های داخلی با اشاره به سخنان مقامات انگلیسی مبنی بر اینکه “معلوم نیست اصلا تحریمی وجود داشته باشد که بتوان علیه ایران اعمال کرد” دستان انگلیس در مقابله با ایران را خالی قلمداد کردند.

به گزارش ایرنا، جمعه شب گذشته یک نفتکش بریتانیایی موسوم به «استنا ایمپرو» در تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی از سوی نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در تنگه هرمز توقیف شد.

بنا به گفته «الله مراد عفیفی پور» مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر نقض قوانین بین المللی دریانوردی و عدم تمکین و پاسخ شناور مذکور نسبت به تماس‌های صورت گرفته، نفتکش انگلیسی با هماهنگی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سمت لنگرگاه در بندر عباس هدایت شد تا ابعاد مختلف حادثه توسط کارشناسان بنادر و دریانوردی هرمزگان به دقت بررسی شود.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی امروز (یکم مردادماه) روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا نشان می‌دهد که این رسانه‌ها همچون روزهای گذشته توجه ویژه ای به این رویداد نشان داده اند.

رسانه‌های اصلاح طلب در گزارش‌های خود اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی را رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی ارزیابی کردند.

این طیف رسانه‌ای درباره نقش جان بولتون در ایجاد تنش در منطقه و اعمال نفوذ وی در بحران نفتکش‌ها را مورد بررسی قرار دادند. رد درخواست ائتلاف آمریکایی علیه ایران از سوی ژاپن و تغییر موضع انگلیس نسبت به سیاست‌های تنش زایی آمریکا از محورهای مورد توجه این رسانه‌ها است.

رسانه‌های نزدیک به اصلاح طلبان علاوه بر اینها درباره موضوع‌های دیگری همچون اثبات اقتدار ایران در خلیج فارس؛ سفر نخست‌وزیر عراق با هدف میانجیگری برای حل بحران نفتکش‌ها و افزایش هزینه‌های انتقال نفت به دلیل بحران نفتکش‌ها در تنگه هرمز پرداخته اند.

محور مورد توجه در رسانه‌های منتسب به طیف اصولگرا، همراهی نکردن اروپا و آمریکا با انگلیس در جریان نفتکش‌ها است.

رسانه‌های این جریان سیاسی به محورهای دیگری چون ضعف قدرت نظامی انگلیسی‌ها و اقدام حقوقی ایران در توقیف نفتکش انگلیسی توجه نشان داده اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

برخی عبارت‌های کانونی در رسانه‌های منسوب به اصلاح طلبان پیرامون این موضوع به قرار زیر است: آیا انگلیس سرانجام پیشنهاد «تبادل نفتکش‌ها» را به ایران خواهد داد؟؛ در حالی که واشنگتن با قدرت تمام به دنبال همراه کردن هم پیمانانش با خود است، بریتانیا خود را از موضع آمریکا دور می‌کند؛ آمریکا پای بریتانیا را هم به تنش خود با ایران در خلیج فارس باز کرده است؛ برخی معتقدند عبدالمهدی این بار برای وساطت میان تهران و لندن به ایران سفر کرد.

تغییر موضع انگلیس نسبت به سیاست‌های تنش زایی آمریکا

انتخاب در مطلبی با طرح این سوال که ” آیا انگلیس سرانجام پیشنهاد «تبادل نفتکش‌ها» را به ایران خواهد داد؟ ” نوشت: در حالی که واشنگتن با قدرت تمام به دنبال همراه کردن هم پیمانانش با خود است، بریتانیا خود را از موضع آمریکا دور می‌کند. حال، سوال آن است که آیا انگلیس به سیاست تنش زایی آمریکا علیه تهران می‌پیوندد، یا اینکه حل بحران با استفاده از معامله تبادل نفت کش‌ها را انتخاب می‌کند؟ این موضوعی است که در ساعت‌های آینده با پاسخی قطعی مواجه می‌شود و در رابطه با آن، وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرده است که کشورش به دنبال گزینه‌های نظامی نیست. … در عرصه سیاست، حادثه توقیف نفتکش انگلیسی در دو جهت، پیامدهایی به دنبال دارد؛ جهت اول، در رابطه با موضع گیری بریتانیا در صف آرایی‌های بین المللی، که در حالی که واشنگتن با قدرت تمام به دنبال همراه کردن هم پیمانانش با خود است، بریتانیا خود را از موضع آمریکا دور می‌کند…. جهت دوم، مربوط به حالتی است که بریتانیا تصمیم به اتخاذ یک موضع تنش زا بگیرد؛ که این امر تأثیر مستقیمی بر مذاکره اروپایی‌ها با ایران و اقدام رئیس جمهور فرانسه خواهد داشت؛ بدین معنا اگر تحت تأثیر شرایط موجود، خطاب اروپایی‌ها از حد وسط، به بی طرفی یا مقابله با ایران منتقل شود، شاهد وارد آمدن فشار بیشتری به ایران خواهیم بود. اما صحبت‌های هانت در مورد عدم بررسی گزینه‌های نظامی، شاخص مهمی است که نشان می‌دهد بریتانیا تمایلی به تنش زایی بیشتر با ایران ندارد.

رد درخواست ائتلاف آمریکایی علیه ایران از سوی ژاپن

تارنمای انتخاب نوشت: در حالیکه برخی اخبار حاکی از آن بود که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با هدف جلب حمایت ژاپن برای تشکیل ائتلاف نظامی دریایی در تنگه هرمز به «توکیو» سفر کرده، سخنگوی ارشد دولت ژاپن تصریح کرد که هیچ تغییری در موضع پیشین این کشور به وجود نیامده است و بنابراین توکیو اعزام نیرو برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا را بررسی نمی‌کند.بنا به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «یوشیهیده سوگا» سخنگوی دولت ژاپن در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا موضعی که پیش از این توسط «تاکشی ایوایا» مطرح شده بود، تغییرکرده، گفت: «همانطور است که وزیر ایوایا گفته است».

انتخاب افزود: به دنبال حمله به دو نفتکش در دریای عمان در ماه گذشته میلادی که یکی از این نفتکش‌ها متعلق به یک شرکت ژاپنی بود، آمریکا با متهم کردن ایران به دست داشتن در این حملات طرحی برای تشکیل یک ائتلاف نظامی در راستای حفاظت از کشتی‌های تجاری در آب‌های خلیج فارس به کشورهای مختلف ارائه کرده است.پس از آن انگلیس به طور غیرقانونی، نفتکش حامل نفت ایران را در تنگه جبل الطارق توقیف کرد و روز پنجشنبه نیز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک فروند نفتکش انگلیسی را به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی در تنگه هرمز توقیف کرد.

اثبات اقتدار ایران در خلیج فارس

در بخشی از گزارش تارنمای انتخاب آمده است: با توقیف نفتکش انگلیسی، تهران تلاش می‌کند اثبات کند که ابتکار عمل در خلیج فارس، در اختیار آن است و قدرت این کشور، بیش از آن است که آمریکایی‌ها و هم پیمانان آن بتوانند تأثیر امنیتی و نظامی آن را نادیده بگیرند. علاوه بر اینکه تأثیر ایران در گذرگاه‌های تجاری و بازار نفت جهانی غیر قابل انکار است.

تنش آفرینی آمریکا در خلیج فارس

روزنامه اعتماد در گزارشی می‌نویسد: آب و هوای منطقه غرب آسیا و خلیج فارس توفانی است و این تنش نه فقط بازیگران منطقه‌ای که فرامنطقه‌ای را هم نگران آینده دور و نزدیک کرده است. آمریکا پای بریتانیا را هم به تنش خود با ایران در خلیج فارس باز کرده و هر روز مهره‌های بیشتری به صحنه شطرنج میان ایران و آمریکا اضافه می‌شوند. تنش در منطقه به یکی از بی‌سابقه‌ترین سطوح خود رسیده؛ به گونه‌ای که برخی آن را یادآور جنگ نفتکش‌ها (۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸) می‌دانند.

سفر نخست وزیر عراق با هدف میانجیگری برای حل بحران نفتکش‌ها

در بخشی از گزارش”عبدالمهدی میانجی تهران – لندن” اعتماد می‌خوانیم: در حالی که سفر عبدالمهدی به تهران دقیقه ۹۰ اعلام شد و همزمان خبری مبنی بر سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به تهران هم منتشرشد پیش‌بینی می‌شود که لندن با چراغ خاموش واسطه‌هایی را برای آزادی نفتکش توقیف‌شده و کاستن از سطح تنش با تهران راهی پایتخت ایران کرده باشد. در دیدار عصر گذشته رئیس‌جمهور کشورمان با مهمان عراقی، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور حضور داشته‌اند که این جمع محدود را می‌توان نشان از محرمانه دانستن مفاد رایزنی‌ها دانست.

“مخمصه بریتانیا” عنوان مطلبی در تارنمای فرارو است. درباره آن می‌خوانیم: پس از جلسه اضطراری دولت بریتانیا درباره نفتکش استینا ایپمرو، بر این نکته تاکید کرد که تحرکات دریایی کشورش برای تأمین امنیت کشتیراتی در خلیج فارس، بخشی از سیاست آمریکا در برابر ایران نیست. پس از توقیف استینا ایمپرو، برخی ناظران از احتمال نزدیکی بریتانیا به آمریکا سخن گفتند. اما اظهارات هانت نشان داد که اختلافات بریتانیا و آمریکا در مورد نحوه تعامل با ایران همچنان ادامه دارد.

فرارو درباره سفر دیروز عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به ایران نوشت: عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، روز دوشنبه، در صدر هیئتی بلندپایه، وارد تهران شد. منابع رسانه‌ای عربی می‌گویند بریتانیا از عبدالمهدی درخواست کرده است که برای حل تنش‌های برخاسته از ماجرای توقیف نفتکش‌ها پا در میانی کند… سفر چند ساعته عبدالمهدی در حالی صورت گرفت که تنش‌ها میان ایران و بریتانیا در خلیج فارس به دلیل توقیف یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران بالا گرفته بود. به همین دلیل، برخی معتقدند عبدالمهدی این بار برای وساطت میان تهران و لندن به ایران سفر کرد. خصوصاً که عبدالمهدی قبلاً برای تنش‌زدایی میان تهران و واشنگتن هم میانجیگری کرده بود، اما موفق نشد. افزون بر این، تماس تلفنی وزیر دفاع بریتانیا با نخست‌وزیر عراق اندکی پیش از سفر عبدالمهدی، شائبه وساطت عراق را تقویت کرد.

افزایش هزینه‌های انتقال نفت

خبرآنلاین به نقل از تسنیم نوشت: آمریکا و همپیمانانش پس از آنکه با وجود تمامی تلاش‌های سیاسی، اقتصادی و حتی استفاده از ابزارهای غیرقانونی نتوانستند آنطور که در سال گذشته مدعی شده بودند، صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، ایجاد اختلال در حمل و نقل دریایی نفتکش‌ها را با هدف ضربه زدن به صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ایران در برنامه قرار دادند. نخستین اقدام را عربستان با توقیف نفتکش ایرانی در بندر جده انجام داد و پس از آن، دیگر همپیمان آمریکا، یعنی دولت بریتانیا اقدام به توقیف نفتکشی که حامل محموله ایرانی بود کرد و امریکا و همپیمانانش با تصور اینکه در راستای صادرات نفت ایران اختلال ایجاد کرده‌اند، منتظر عقب‌نشینی ایران بودند که با اقدام قاطع کشورمان در توقیف نفتکش متخلف انگلیسی در خلیج فارس مواجه شدند. این رخدادها در کنار اقدامات خرابکارانه ماه‌های گذشته در حمله به نفتکش‌های اماراتی و نروژی در خلیج فارس، فضایی را در عرصه جهانی انتقال نفت ایجاد کرده که بیش از همه به ضرر مصرف‌کنندگان نفت شده است.

رسانه‌های اصولگرا

برخی عبارت‌هایی که در رسانه‌های منتسب به این طیف سیاسی پیرامون این موضوع به کار رفته از این قرار زیر است: معاون وزیر دفاع انگلیس ازکمبود منابع مالی در این وزارتخانه گلایه کرد؛ انگلستان توان رویارویی دریایی با ایران را ندارد؛ شکست انگلیس در ممانعت از توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، نشانه افول قدرت نیروی دریایی انگلیس است؛ واکنش آمریکایی‌ها درباره توقیف نفتکش انگلیسی چیزی بیش از حمایت‌های لفظی شرکای اروپایی لندن نبود.

همراهی نکردن اروپا و آمریکا با انگلیس در جریان نفتکش‌ها

در بخشی از گزارش وطن امروز با عنوان “تنهایی لندن! ” آمده است: در کنار اظهارات قابل تأمل معاون وزیر دفاع انگلستان، نشریه آلمانی دی‌سایت نیز با اشاره به اقدام انگلیس درتوقیف نفتکش «گریس ۱» و پیامدهای آن، نوشت: اکنون لندن خود را در برابر واکنش ایران به این اقدام و توقیف نفتکش خود در تنگه هرمز تنها می‌بیند. این سایت آلمانی اعلام کرده است که انگلیسی‌ها بشدت از آنچه در مقابل نفتکش ایرانی انجام داده‌اند، پشیمانند. آنها بر این عقیده‌اند که تحت تاثیرآمریکا این اقدام را انجام داده‌اند و حالا باید به تنهایی با عواقب این کار روبه‌رو شوند. اما ایران برای پاسخ دادن به اقدام انگلیس زیاد صبر نکرد؛ اکنون یک نفتکش انگلیسی نیز در توقیف این کشور است… در حالی که چالش اصلی بین آمریکا و ایران بود، انگلیس به یکباره با این اقدام خود وارد مرکز بحران شد، با این حال در برابر چنین اقدامی، اسپانیا خود را کنار کشید و واکنش اروپا تنها سکوتی سنگین بود. در چنین شرایطی ایران با خونسردی عملیات توقیف یک نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز به نمایش می‌گذارد که در آن یک چیز به وضوح قابل مشاهده است: ضعف انگلیس. تنها رزم‌ناو انگلیسی حاضر در تنگه هرمز قادر نیست از نفتکش این کشور محافظت کند و واکنش دولتمردان لندن در قبال عملیات سپاه پاسداران چیزی نیست به جز لفاظی و تهدیدهای توخالی.

روزنامه جوان نیز با عنوان “انگلیس گزینه مقابله با ایران ندارد” می‌نویسد: وزیر خارجه آمریکا با گفتن اینکه «انگلیس خود باید از کشتی‌هایش محافظت کند» نشان داد آمریکایی‌ها حاضر نیستند دولت طوفان‌زده انگلیس را از چاهی بیرون بکشند که خود پیش پایش حفر کرده‌اند. کمیته واکنش اضطراری دولت انگلیس دیروز تشکیل جلسه داد تا درباره توقیف نفتکش انگلیسی راهکاری پیدا کند؛ بلوکه کردن دارایی‌ها و تحریم ایران، دو راهکاری است که مورد بررسی قرار گرفته، ولی وزیر دارایی انگلیس گفته که معلوم نیست تحریمی مانده باشد که بتوانیم علیه ایران اعمال کنیم.

به گزارش جوان، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس دیروز در نشستی سه‌جانبه با هایکو ماس و ژان ایو لودریان، همتایان آلمانی و فرانسوی خود، درباره نفتکش توقیف شده انگلیسی (stenaimpero) تبادل‌نظر کرد. کل چیزی که از محتوای این جلسه به برون مخابره شد، «هم نظر بودن» سه وزیر خارجه، تأکید بر «تضمین رفت‌وآمد امن کشتی‌ها در تنگه هرمز» و البته «خودداری از هرگونه افزایش تنش در منطقه خاورمیانه» است، موضعی که نشان می‌دهد شرکای اروپایی لندن در فضای پرتنش بر سر برگزیت، حاضر به اقدامات عملی حداقلی هم برای آزادسازی نفتکش انگلیسی نیستند. … اما در این بین، از همه دردناک‌تر برای انگلیسی‌ها، واکنش دولت آمریکا است. سرپرست وزارت خارجه اسپانیا بعد از توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق گفته بود که توقیف نفتکش ایرانی به درخواست آمریکا انجام شده و روز یکشنبه هم گاردین فاش کرد که تیم امنیت ملی بولتون مستقیماً در حادثه جبل‌الطارق (توقیف نفتکش ایرانی) دخالت داشته، به همین خاطر انگلیسی‌ها توقع داشتند دولت آمریکا در جنگ نفتکش‌ها با تهران، در حمایت از لندن اقدام عملی کند، ولی واکنش امریکایی‌ها نیز چیزی بیش از حمایت‌های لفظی شرکای اروپایی لندن نبود.

روزنامه صبح نو در این باره با تیتر”دستان خالی انگلیس” می‌نویسد: واکنش آمریکا به ضبط کشتی انگلیسی در تنگه هرمز به دست ایران بسیار سرد بود. چنین واکنشی در اصل معلول اظهارات یک ماه پیش ترامپ بود که کشورش را به تأمین امنیت در خلیج فارس بی‌علاقه نشان داد. علاوه براین، خود انگلیسی‌ها هم در برخورد با ایران به بن‌بست خورده‌اند.روز گذشته، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، در گفت وگویی درباره توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز گفت مسؤولیت حفاظت کشتی‌های بریتانیایی به‌عهده بریتانیاست و نه ایالات متحده. پیش از او، ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز بلافاصله پس از انتشار خبر توقیف نفتکش مزبور، در واکنشی سرد صرفاً به همین یک جمله بسنده کرد: «ایران فقط مشکل ایجاد می‌کند و این موضوع را با انگلستان ارزیابی خواهم کرد». درکنار ترامپ، شورای امنیت ملی آمریکا نیز واکنشی سطحی اعلام کرده بود.

این تارنما در زیر عنوان “ناامید از اهرم تحریم‌ها” نوشت: در حالی هانت از برگزاری نشست کمیته واکنش اضطراری دولت انگلیس با هدف اعمال تحریم علیه ایران سخن گفته است که فیلیپ هاموند، وزیر دارایی این کشور، ضمن آنکه خواستار کاهش تهدیدات علیه ایران شد، در اظهاراتی درخورتأمل گفت: معلوم نیست اصلاً تحریمی وجود داشته باشد که بتوان علیه ایران اعمال کرد. وی دراین‌باره گفت: پیش‌تر، تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران به‌ویژه در بخش تحریم‌های اقتصادی داشتیم و معلوم نیست اصلاً تحریمی وجود داشته باشد که بتوان علیه ایران اعمال کرد. توبیاس الوود، وزیر دفاع انگلیس، در مصاحبه با «اسکای‌نیوز» گفت باید به‌منظور کاهش تنش‌ها تلاش شود. او تصریح کرد: نخستین و مهم‌ترین مسئولیت ما، اطمینان از این موضوع است که راه‌حلی برای موضوع پیدا شود.

ضعف قدرت نظامی انگلیسی‌ها

وطن امروز می‌نویسد: روزنامه انگلیسی «اکسپرس» روز گذشته به جلسه استماع کابینه انگلیس و اظهارات معاون وزیر دفاع این کشور در این جلسه اشاره کرد. بر اساس این گزارش، معاون وزیر دفاع این کشور در این جلسه از کمبود منابع مالی در این وزارتخانه گلایه کرد و اظهار داشت: اگرکمبود منابع مالی نبود، ناوهای انگلیسی در خلیج فارس می‌توانستند از نفتکش‌های این کشور حمایت کنند.«توبیاس الوود» هشدار داده است که اگر بریتانیا می‌خواهد نقش خود را در عرصه بین‌المللی همچنان حفظ کند، باید نیروی دریایی خود را تقویت کند.

معاون وزیر دفاع انگلیس با اشاره به توقیف نفتکش این کشور در دریای عمان اعتراف کرده است: نیروی دریایی سلطنتی انگلیس آنقدر «کوچک» است که نمی‌تواند به نقش و وظایف بین‌المللی خود عمل کند. اظهارات معاون وزیر دفاع انگلیس در جلسه استماع کابینه به وضوح ضعف قدرت نظامی انگلستان در دریا مقابل قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد. الوود صراحتاً اذعان کرده است انگلستان توان رویارویی دریایی با ایران را ندارد. مهم‌تر از این اما اذعان معاون وزیر دفاع انگلستان به ضعیف بودن بنیه دریایی این کشور است؛ کشوری که عضو شورای امنیت است و یک پیشینه استعماری طولانی‌مدت دارد.

به گزارش الف به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رویترز در گزارشی با اشاره به نقطه ضعف‌های نیروی دریایی انگلیس نوشته است: شکست این کشور در ممانعت از توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، نشانه افول قدرت نیروی دریایی انگلیس است که زمانی قدرت اول جهان بود.رویترز در ادامه با مقایسه بودجه نظامی انگلیس با دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا اقدام قاطعانه نیروی دریایی ایران به توقیف نفتکش متخلف این کشور در تنگه هرمز را به کاهش شدید اندازه نیروی دریایی انگلیس ربط می‌دهد و می‌نویسد انگلیس زمانی قدرتمندترین نیروی دریایی جهان را در اختیار داشت، اما اکنون به علت کاهش تدریجی بودجه نظامی اندازه این نیرو به سرعت کاهش یافته و تضعیف شده است.

اقدام حقوقی ایران در توقیف نفتکش انگلیسی

روزنامه جوان در مطلبی با اشاره به سخنان «علی ربیعی» سخنگوی دولت درباره توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران در تنگه هرمز نوشت: توقیف کشتی انگلیس در تنگه هرمز اقدامی تلافی‌جویانه نیست، بلکه در جهت تضمین امنیت کشور در آب‌های سرزمینی و براساس قوانین جاری و قوانین عبور از تنگه صورت گرفته و یک اقدام حقوقی درست و به‌جا از سوی جمهوری اسلامی ایران است. علی ربیعی گفت: خیلی جالب است که تا کشتی انگلیسی یک تخلف حقوقی انجام می‌دهد و جمهوری اسلامی ایران برای امنیت منطقه با این کشتی برخورد می‌کند، برخی از کشورها برای رفع توقیف فوری این کشتی به ما درخواست می‌دهند، اتفاقاً ما از این کشورها می‌خواهیم همین درخواست را از انگلستان داشته باشند. ربیعی با تأکید بر اینکه «راه حل‌های دیپلماتیک برای حل مشکل نفتکش‌های ایران و انگلیس وجود دارد» گفت: متأسفانه به سنت دیرینه آمریکایی- انگلیسی اقدام آن‌ها به حق می‌دانند، اما اقدام حقوقی و قانونی دیگری را که تلافی‌جویانه نیست و برای اعمال حاکمیت یک کشور در آب‌های سرزمینی است، ناحق می‌دانند.سخنگوی دولت تصریح کرد: در قبال اتفاقاتی که درباره نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز افتاده با این نوع رفتارها مواجه هستیم، اما به طور قطع اقدام ما یک اقدام حقوقی بوده و در راستای امنیت و حفظ محیط زیست آب‌های منطقه انجام شده است و قطعاً وقتی رفتارهای غیردوستانه و خصمانه مشاهده می‌شود، دلیلی برای اغماض از رفتارهای غیرقانونی وجود ندارد.

«عبدالله متولیان» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت: درباره انگیزه انگلیسی‌ها از دزدی دریایی دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی علت این اقدام ابلهانه انگلیسی‌ها را بروز اختلافات و مشکلات داخلی در هیئت حاکمه خود به‌ویژه افتادن انگلیس در تله برگزیت و تلاش برای مدیریت افکار عمومی مردم انگلستان می‌دانند. برخی دیگر این اقدام را حلقه‌ای از اقدامات غرب برای معامله قرن در باره سرنوشت فلسطین می‌دانند، در عین حال برخی دیگر این دزدی دریایی را با گام‌های ایران در کم کردن تعهدات خود در برجام مرتبط دانسته و معتقدند انگلیسی‌ها در زنجیره تکمیلی غرب با این اقدام قصد داشته‌اند به ایران تذکر عملی داده و ایران را وادار به بازگشت به تعهدات برجامی کنند….. تردیدی نیست که انگلیس با پروپاگاندا قصد مرعوب کردن ایران و تحمیل شرایط ظالمانه بعدی را داشته و دارد که در این‌صورت هر عقل سلیمی می‌پذیرد که هزینه عقب‌نشینی و تسلیم شدن به مراتب بیشتر از هزینه ناچیز مقاومت و نمایش اقتدار ایران است.امروز به‌جز غرب زده‌ها و مرعوبین داخلی تقریباً تمام تحلیل‌گران داخلی و بین‌المللی متفقاً اقدام ایران را نشانه هوشمندی و اقتدار ایران دانسته و رسماً به سران انگلیس خطر مقابله با ایران و هزینه‌های غیرقابل جبران و باورناپذیر بستن تنگه هرمز و ناامن شدن هرگونه تردد کشتیرانی را گوشزد می‌کنند.

متولیان می‌افزاید: در خاتمه این یادداشت کوتاه این نکته کلیدی را نیز متذکر می‌شویم که اقدام ایران در توقیف کشتی انگلیسی در خلیج فارس اولاً به هیچ وجه یک اقدام تلافی‌جویانه نبوده و ثانیاً این اقدام صرفاً به دلیل سرپیچی نفتکش انگلیسی از مقررات بین‌المللی و عدم توجه به درخواست‌ها و اخطارها و خاموش کردن سیستم راداری خود صورت گرفته و ثالثاً اقدام سپاه نیز بنا به درخواست رسمی سازمان بنادر و کشتیرانی ایران بوده است. بر این اساس حق مقابله به مثل، گوشمالی دادن دزدان دریایی انگلیس و اعمال اقتدار ایران کماکان محفوظ بوده و در صورتی که دولت انگلیس از دزدی دریایی خود اظهار پشیمانی نکند قطعاً ایران ناچار به اعمال حق حاکمیت و دفاع از حقوق مسلم خود خواهد بود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در