معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا: بیش از ۸۰ درصد پایان نامه‌های تقلبی مربوط به دانشگاه‌های غیردولتی است

حسین سیمایی صراف (معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به راستی‌آزمایی پایان‌نامه‌های دانشجویان گفت: معیارهای راستی‌آزمایی فراوان هستند به عنوان مثال زمانی که ما به قراردادهایی دست می یابیم که در آن مشخص شده دانشجو صفر تا صد پایان‌نامه را سفارش داده، هزینه کرده و آن را خریده است، دیگر نیازی به راستی آزمایی نیست و همه چیز روشن است.معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه به ورود سازمان سنجش به شناسایی دانشجویانی که پایان نامه تقلبی ارائه داده‌اند گفت: برای آن دسته از دانشجویانی که نمی‌دانیم محل تحصیلشان کجاست، از طریق سازمان سنجش ورود می‌کنیم، زیرا بعد از اینکه پایان نامه تقلبی و شخصت آن دانشجو کشف شد او به کمیته انضباطی برای اعمال قانون مقابله با تلقب معرفی خواهد شد. که این اعمال قانون شامل اخراج دانشجو، ابطال پایان نامه و … است.

وی در واکنش به اینکه در مراجعه دانشجویان به پایان‌نامه‌های تقلبی نمی‌توان ایراد آموزش عالی از کمبود استاد راهنما یا عدم رسیدگی در آموزش را نادیده گرفت، گفت: بله همینطور است، البته که مسئولیت نظارت بر کار دانشجو به عهده اساتید است، اما در دانشگاه‌های دولتی تناسب میان استاد ودانشجو نسبتا منطقی است. بنابراین طبق بررسی داده‌هایی که به دست ما رسیده می‌توانیم بگوییم کمترین میزان کپی و تقلب پایان‌نامه در دانشگاه‌های دولتی بوده است به این دلیل که تناسب مورد نیاز میان استاد و دانشجو برقرار است و استاد می تواند این امر را کنترل کند.

سیمایی صراف تصریح کرد: در دانشگاه‌های غیردولتی و پیام نور که تناسب  استاد و دانشجو منطقی نیست مشکلات بیشتری در زمینه پایان نامه‌های تقلبی داریم، در واقع بیش از ۸۰ درصد پایان نامه‌های تقلبی مربوط به دانشگاه‌های غیردولتی است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه یکی از وظایف دانشجو تحقیق و پژوهش است گفت: دانشجو وظایفی از جمله تحقیق و پژوهش دارد، البته من نمی‌گویم استاد مسئولیتی ندارد، اما وقتی یک دانشگاهی به استاد خود فشار می‌آورد که به عنوان مثال ۵۰ نفر دانشجو استاد ندارند و شما باید به آنها آموزش دهید، استاد هم تکلیف دارد که آنها را بپذیرد، در صورتی که باید این پیشنهاد را رد کند. وقتی یک استاد وظیفه رسیدگی به  ۱۵، ۲۰ پایان نامه را دارد، محال است که بتواند آنها را کنترل کند.

او اشاره کرد: در امر پایان‌نامه‌های تقلبی همه با هم شریک هستند و موجب رقم خوردن این اتفاق شده‌اند، اما باز هم دانشجو مجاز به خرید پایان نامه نیست. حتی اگر یک استاد ۱۰۰ پایان نامه داشته باشد دلیل نمی‌شود که دانشجو برای خرید پایان‌نامه اقدام کند. دانشجو باید محقق باشد و کار کند، زیرا کسی که در عرصه تحصیلات تکمیلی وارد می شود یک پژوهشگر است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با انتقاد از عملکرد برخی از دانشجویان گفت: دانشجویان ما یا وقت ندارند، یا امکان ذهنی و علمی برای تحقیق مستقل را ندارند، لذا اگر استاد هم بالا سر آنها باشد،  دانشجو اگر توانمند نباشد باز هم پایان‌نامه‌اش را سفارش خواهد داد، همین روند در برخی از دانشگاه‌های دولتی هم اتفاق می‌افتد.

سیمایی صراف با اشاره به وظیفه اصلی یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی گفت: پژوهش نخست و به ذات وظیفه دانشجو است، استاد هم باید در امر تحقیق با دانشجو همکاری کند و اما اگر همکاری نکرد باز وظیفه اولیه به عهده دانشجو است و او باید برای پایان‌نامه خود تحقیق و سپس از آن دفاع کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان در پاسخ به این سوال که در نهایت عاقبت پایان‎نامه ها چه خواهد شد، آیا همه آنها را خمیر می‎کنند؟ گفت: این را باید از سایت ایرانداک پرسید، زیرا پایان‌نامه‌ها در آنجا ذخیره می‌شود. البته قرار شده پایان نامه ها دیگر به شکل کاغذی نباشد و به صورت الکتریکی ارائه شود. اما سرنوشت پایان‌نامه‌‎هایی که پیش از این ارائه می شده، را باید از ایرانداک پرسید.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در