کارها به وقت انجام شود

زمان، با ارزش ترین و گرانبهاترین سرمایه و حیاتی ترین سرچشمه ایی است که در اختیار مدیران قرار دارد. هر مدیری که حکمی دریافت می کند به منزله احاطه بر یک سری اختیارات است؛ یعنی بر اساس آن قدرت دخل و تصرف در امور را دارد؛ این قدرت شامل دستور دادن و ارائه خط مشی به زیر مجموعه و گزارش دهی به مقامات بالادستی خود است.
در تعریف مدیریت زمان آمده است:
فرایند نظم‌ بخشیدن و برنامه ریزی برای تعیین چگونگی تقسیم زمان به منظور انجام فعالیت‌های خاص است. مدیریتِ درستِ زمان به شما اجازه می‌دهد هوشمندانه‌تر کار کنید و نه سخت‌تر! بنابراین می‌توانید کارهای بیشتری را در زمان کمتری به پایان برسانید؛ حتی زمانی که وقت شما تنگ و فشار کار بالاست. اگر نتوانید زمان‌تان را به خوبی مدیریت کنید کارایی شما کاهش می‌یابد و دچار استرس می‌شوید. (۱)
غافل بودن از زمان موجب لطمات جبران ناپذیری خواهد شد. نگاه درست به مقوله زمان مدیریت، نخستین گام در مسیر استفاده بهینه از وقت است؛ زیرا برخلاف آنچه تصور می شود، زمان را می توان در اختیار گرفته و کنترل کرد. در حقیقت هر ساعت و هر روز یک ظرف زمانی است که باید آن را بر حسب اولویت و به شکل حساب شده پر کرد. (۲)
در سخن بزرگان نیز به کرات آمده است« یک درهم پیشگیری بهتر از صد خروار درمان است؛» همه اینها نشان دهنده عظمت وقت است و انجام صحیح امور؛ حال در بافق؛ چند هفته ایی است که موضوع روشنایی معابر و ترافیک شهری بر سر زبانها جاری است؛ حادثه ایی که در بلوار انقلاب روی داد و متاسفانه منجر به فوت یک دانش آموز ۱۳ ساله شد؛ یک پای آن به کم بودن روشنایی در بلوار انقلاب و خاموش بودن برخی از تیرهای برق است. این مسئله صدار رئیس پلیس راهور بافق را درآورد و به صراحت گفت: «دلیلی ندارد که تیرهای برق در بلوار انقلاب، یک در میان خاموش باشد» (۳)
حادثه ایی دیگر باز در همان بلوار انقلاب و کشته شدن یک مرد میانسال به علت محکم کاری نکردن بلوک های یک بریدگی روی داد. آن هم منجر به فوت یک پدر خانواده شد! همه اینها نشان می دهد که اگر مدیریت زمان به نحو مطلوب انجام می شد این مشکلات ظهور و بروز پیدا نمی کرد؛ اگر اداره برق توان برق رسانی به شهر بافق را ندارد از مرکز استان درخواست کند؛ چگونه است که در شهرهای بزرگ مساله قطع نشدن برق حل شده و در شهرهای کوچک خیر! گویی شهرهای کم جمعیت باید تاوان برق شهرهای پرجمعیت را بدهند! وقتی به مراکز استانها وارد می شوید کیلومترها بلوار، روشنایی آن تامین شده است تا خطری رانندگان را تهدید نکند؛ اما در بافق این مساله کم رنگ شده است. یا در برخی محلات؛ از جمله چهارده معصوم، به کرات به علت خرابی ترانس با قطعی برق مواجه می شویم! آیا نمی توان این ترانس را ترمیم کرد یا تعویض نمود؟ یعنی باید باور کنیم که اداره برق نیز با کسری بودجه مواجه است؟
همین مساله در خصوص خدمات شهری هم صادق هست؛ اگر برای حذف یک بریدگی به جای گذاشتن چند بلوک سیمانی، کار اساسی صورت می گرفت و خدمات شهری همانند آن که برای ایجاد یک بریدگی، از ماشین آلات سنگین استفاده می کرد برای انسداد آن هم، همزمان اقدام می نمود؛ شاید این حادثه اتفاق نمی افتاد!
باری؛ به هر جهت، نمی توان انگشت اتهام را متوجه یک اداره یا شخص کرد؛ گاهی برای روی دادن اتقافی زمین و زمان به هم می شوند تا یک حادثه ایی روی دهد؛ اما وظیفه مدیران ما آن است تا از زمان استفاده بهینه ایی کنند، انجام دادن امور سر وقت و تمام کردن کار در بازه زمانی خاص مهمترین راه برون شد از این اتقافات ناگوار و جبران ناپذیر می باشد.
پی نوشت:
(۱) https://www.chetor.com
(۲) https://rasekhoon.net
(۳) هفته نامه افق کویر، شماره ۸۹۴، مورخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ ، ص ۱ و ۲

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در