مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی درخصوص احضار و بازداشت برخی از مدیران و کارشناسان: اگر تخلفی صورت گرفته، باید با متخلف برخورد شود

 به گزارش هفته نامه افق کویر، رضا فلاح مبارکه مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق صبح روز پنجشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد به پرسشهای مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ گفت.
آیا صحت دارد، فرزند برخی از مسئولین بدون آزمون جذب کارخانه گندله سازی شده اند؟
طبق بررسی های انجام شده این موضوع صحت دارد و یک نفر خارج از ضوابط وارد کار شده است و جزء افراد شرکت کننده در آزمون نیست. مراحل کار فرد مورد نظر درحال طی مراحل قانونی هست؛ در ضمن نتیجه آزمون گندله تا پایان مرداد مشخص می شود. افرادی که بیمه آنها در شرکت سنگ آهن مرکزی، نهادها و ادارات شهرستان در سال ۹۸ پرداخت شده از آزمون حذف خواهند شد.
چه برنامه ای برای صرفه جویی آب در طرح های شرکت سنگ آهن دارید؟
آبی که به سدباطله می رود بازگشت داده شده و در کارخانه استفاده می شود؛ اخیراً طرحی را مهندس حاجی محمدی به شرکت ارائه داد که طرح برگزیده کشوری شد و موجب کاهش مصرف ۵۰ درصدی آب در کارخانه فرآوری گردید؛ همچنین برای آبیاری فضای سبز به سمتی می رویم که از روشهای نوین آبیاری استفاده کنیم.
افق کویر:برخی از شرکت های مستقر درمعدن بخش هایی از معدن را سالیان سال در اختیار دارند؛ چرا این شرکت ها مانند شهداب و…همیشه برندگان این قراردادها هستند؟
شرکت سنگ آهن مرکزی آیین نامه معاملاتی دارد در این آیین نامه فرآیند برگزاری مناقصات و مزایدات ذکرشده است. شرکت هایی که قصد شرکت در مناقصات و مزایدات را دارند، باید دارای رتبه باشند؛ از آنجایی که این شرکت ها محدود هستند و سرمایه گذاری های هنگفتی انجام می دهند، شرکت دیگری نمی تواند وارد این مزایدات و مناقصات شود؛ وگرنه هیچ تضمینی داده نشده که برنده مناقصات و مزایدات شرکت خاصی باشد ما نمی توانیم تولید را مختل کنیم که شرکتی با رتبه پایین کار را برنده شود.
به عنوان فردی که از متن شرکت سنگ آهن به مسند مدیریت رسیده برای آینده چه برنامه ای دارید؟
تأمین خوراک، تأمین نیروی انسانی با انگیزه و کار آزموده و در کنار آن ایفای نقش و مسئولیت اجتماعی برای همشهریان.
در خصوص صورت جلسه سال ۸۵ و جدایی ۲۸ آنومالی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
۳۸ آنومالی از آن دولت مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده، سال ۸۵ متولیان آن معادن را واگذار کردند؛ اگر این ابهام وجود دارد که این صورت جلسه خدشه دار هست آن مربوط به بحث حقوقی است، ولی شکی نیست که دولت اختیار داشته است که بخشی از اموال خود را واگذار کند.
در خصوص اعمال حق جذب و حق اشعه در فیش حقوقی کارگران چه اقداماتی انجام شده است؟
درخصوص پرداخت حق جذب قرار شده برای نیروی های قرار داد معین و روز مزد دائم در فیش ماه جاری اعمال شود؛ برای نیرو های پیمانکار،چون طبق قانون باید از ابتدای قرارداد این مبلغ را جزءقرار داد پیش بینی می شده و نشده است هر پیمانکاری از ابتدای قرارداد برای نیروها لحاظ خواهد کرد. درخصوص پرداخت حق اشعه ابتدا باید اثبات شود که اشعه ای وجود دارد، بعد برای آن حقی پرداخت شود.
ملاک شما از اهدای کتاب “چگونه نه بگوییم در جواب آری بشنویم”به مدیران و معاونین شرکت سنگ آهن مرکزی چه بوده است ؟ سلسله مراتب درشرکت سنگ آهن مرکزی وجود ندارد و هیچکس هم “نه” بلد نیست بگوید؛ فقط شخص مدیر باید نه بگوید؛ برای اینکه در اکثر مواقع با مشکل نه گفتن مواجه بودیم از طریق یکی از دوستان این کتاب معرفی شد و شخصاً بخش اعظم این کتاب را مطالعه کردم.
تعامل شما با شورای کارگری چگونه است؟
شورای کارگری وظایفی دارد که طبق قانون مشخص هست و باید در چارچوب قانون کار شود در دوره مدیریت قبلی کارهایی انجام و توقعاتی ایجاد شده است. مدیریت بصورت ماهیانه جلساتی را با شورای کارگری برگزارمی کند و مشکلی هم در این زمینه نداریم.
نباید اعضای شورای کارگری احساس کنند شورای کارگری شغل هست، باید کار خودشان انجام دهند . شورای کارگری باید به تولید و مدیر عامل کمک و هم فکری نمایند نه اینکه فقط خرج تراشی کنند.
برای تأمین خوراک کارخانه گندله سه چاهون چه برنامه ای دارید؟
ظرفیت گندله سه چاهون ۵ میلیون تنی و یک میلیون تن هم قابلیت، افزایش ظرفیت دارد. با توجه به خوراکی که داریم پیش بینی می شود در آینده ۵ میلیون تن کنسانتره تولید کنیم، چون ذخایر کم می شود و عیار سنگ پایین می آید، باید سنگ ورودی را افزایش دهیم حد اقل در دو سال آینده ۲ میلیون تن کنسانتره نیاز داریم.
علت استعفای محمد جواد عسکری، مدیر عامل صندوق بازنشستگان فولاد کشور چه هست؟
از علت آن اطلاعی ندارم، خستگی مفرط؛ حتماً یکی از علت های آن بوده و باید از خود مدیر عامل صندوق این موضوع سوال شود.
سنگ آهن به چه کارخانه هایی فروخته می شود؟
مکلف هستیم به کارخانه های بزرگ مثل ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد خراسان بفروشیم. قیمت گذاری فولاد کشور بر اساس شمش فولاد خوزستان است. میانگین سه ماهه قیمت شمش فولاد خوزستان قیمت پایه است. هرچقد میانگین قیمت فولاد خوزستان باشد ۱۲ درصد قیمت آگلومره هست؛ اخیراً که قیمت بالا رفته هست ۱۶ درصد قیمت کنسانتره و ۵/۲۳درصد قیمت گندله می شود . ذوب آهن اصفهان بدهی ۲۰۰میلیاردی دارد و سنگ آهن هم به آن شرکت فروخته می شود. یکسری اختلافات پیش آمد که به مدت بیش از ۲ ماه و نیم علی رغم فشار ها و پیگیری هایی که شد سنگ ارسال نشد تا اختلافات رفع گردد تا اینکه دو هفته پیش جلسه ای در صندوق بازنشستگی برگزار شد و به توافقاتی رسیدیم تا سنگ آهن ارسال و بخشی از بدهی ها در سال جاری تسویه گردد. تا ابتدای تیرماه از طریق دو شرکت خارجی با پروانه ما صادرات سنگ انجام می شد؛ با ورود دولت هر شرکتی که قصد صادرات دارد، باید به نام تولید کننده باشد و با هماهنگی وزارت صمت، ابتدا باید خوراک کارخانه های داخلی را تأمین کنیم و برای مازاد آن مجوز صادرات داده می شود.
افق کویر: موضوع احضار و بازداشت برخی از مدیران و کارشناسان شرکت سنگ چیست؟
در خصوص ورود برخی از دستگاه های نظارتی به شرکت سنگ آهن اطلاع دارید و قابل پوشش نیست؛ تازمانیکه دادگاه یا دستگاه های نظارتی به این یقین برسند تخلفی صورت گرفته است نامی از شخص یا اشخاص برده نشود؛ اگر تخلفی صورت گرفته باشد، حتما باید با متخلف برخورد شود؛ فرقی ندارد در چه مقامی باشد، چون هنوز هیچ دستگاه نظارتی و محاکم قضایی اعلام کتبی به ما نکرده است در این حوزه ورود پیدا نمی کنم.
افق کویر: علت اینکه محاکم قضایی برخی اوقات به مسائل مالی و قرار دادی شرکت ورود کرده و دستگیری و مجازات می کنند آیا این ناشی از ضعف نظارت نیست؟
اعتقاد شخصی بنده این هست؛ اگر در یک سیستم شفاف و سالم انسان فاسدی قرار بگیردکاری نمی تواند انجام دهد؛ اگر در یک سیستم فاسد آیت الله زاده را بگذاریم فاسد خواهد شد. هر زمانی که اطلاعات متقن در این زمینه داشته باشم، حتماً اعلام خواهد شد. بخاطر همین موضوع کمیته های مختلف تشکیل و کارها، شورایی شده است.
در خصوص مسائل تفریحی شهر و پارک شادی که مدت هاست بلا استفاده است چه برنامه ای دارید ؟
کشورهای پیشرفته ۵ سال مطالعه و ۶ ماه عمل می کنند. ما ۶ سال عمل می کنیم ، ولی ۵ ماه مطالعه نداریم. پارک شادی بافق مشتری ندارد دستگاه ها فرسوده و استاندارد نیست؛ اگر سرمایه گذار داشته باشد آن را تحویل می دهیم؛ اما برای تفریحات شهر در زمانیکه روابط عمومی بودم با بومی گردی ها قرار داد بستیم. امور ورزشی را مکلف کردم در این زمینه سرمایه گذاری کند . در حال مطالعه استخر رو باز هستیم تا امسال کار آن شروع شود به روابط عمومی ابلاغ شده تا در تدارک جشن کار گری در عید ولایت باشد. مرکز مشاوره ای درحال راه اندازی هست با پزشکان متخصص و عمومی که به زودی در شهرک آهنشهر افتتاح خواهد شد.
افق کویر: هر گاه قصد پیگیری مسائل و مشکلات شهرک آهنشهر را داشتیم شهردار شهرک، ما را ارجاع به روابط عمومی دادند چه برنامه ای برای تسریع این امر دارید؟
روابط عمومی باید به شورای معاونین تذکر دهد تا پاسخ سوالات را به روابط عمومی ارجاع دهد و روابط عمومی نیز پاسخ سوالات را به خبرنگاران ارجاع نماید.
افق کویر:اینکه گفته می شود مبلغ کمک شرکت سنگ آهن مرکزی به مسجد جامع بافق بیش از آن مقداری است که که کار شده صحت دارد یا خیر؟
با توجه به اینکه حضور ذهنی ندارم، پاسخی هم ندارم، باید بررسی شود، چون قبل از مدیریت بنده است. مسجد جامع فضای بزرگی است و نیاز شهرستان می باشد.
حاشیه های نشست:
-۱ زمانیکه در این نشست خطاب به رضا فلاح مبارکه گفته شد شما مدیر جوانی هستید خطاب به خبرنگاران گفت: آنقدر هم که شما می گویید جوان نیستم؛ حداقل دوسه سال از رییس جمهور فرانسه بزرگتر هستم.
-۲ جلسه به قدری طولانی شد که مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی؛ درحالیکه به همراه دیگر حضار مشغول صرف ناهار بود به سؤالات خبرنگاران نیز پاسخ می داد.

معصومه غلامرضا پور- اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل