با بهره برداری از جاده دسترسی به آب چاه های دشت حسن آباد: ۲۸۰ کیلومتر مسیر خاکی از مدار خارج می شود

به گزارش هفته نامه افق کویر، صبح روز پنج شنبه، ۱۷ مرداد ماه خبرنگاران شهرستان بافق از طرح های جوار معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی بازدید کردند. در ابتدای این برنامه، بازدید از باند دوم جاده بافق – بهاباد و قطعه چغارت به سه چاهون انجام گرفت که سید ابراهیم حسینی مدیر راهسازی (مدیر طرحهای متوسط) شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق در خصوص این طرح گفت: طول مسیر ۱۹٫۲ کیلومتر است که ۳۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد هزینه شده است. از این مبلغ حدود ۱۹ میلیارد تومان مربوط به انجام عملیات خاکی می باشد که شرکت سنگ آهن متقبل شده حداکثر طی ۲ سال این طرح را تحویل اداره راه و شهرسازی جهت آسفالت جاده دهد.
وی با بیان اینکه تلاش می شود زودتر از زمان مقرر این طرح تحویل وزارت راه و شهرسازی داده شود، افزود: در صورتیکه موانع این جاده مانند تأسیسات یا ایجاد پل که به عهده اداره راه و شهرسازی می باشد رفع شود، شرکت سنگ آهن نیز زودتر از زمان مقرر به تعهد خود پایان خواهد داد.
حسینی اظهار کرد: با توجه به تردد ماشین آلات سنگین شرکت سنگ آهن مرکزی بافق برای حمل سنگ، احداث این جاده و قطعه مورد نظر نه تنها سبب کاهش خطرات جاده ای شده؛ بلکه مورد استفاده تمامی شهروندان بهاباد قرار خواهد گرفت.
وی درخصوص پیشرفت طرح جاده دسترسی به آب چاه های دشت حسن آباد گفت: این جاده مسیر آنومالی D19، روستای آریز و بیشه در است که از قدیم این جاده خاکی بوده، افراد برای سفر به مشهد یا خرانق از این مسیر تردد می کردند و به جهت آنکه مسیر بهاباد- مشهد راه اندازی گردید این مسیر از مدار خارج شد و بیشتر مورد تردد دامداران،اهالی روستای آریز و محیط زیست قرار گرفت.
وی با بیان اینکه از نقطه آغاز کار تا آنومالی دی ۱۹، ۲۸۰ کیلومتر جاده در منطقه داریم و مسیرها دائم تغییر می کرد، افزود: این موضوع سبب شد برای دسترسی به چاه های آباد حسن آباد جاده ای به طول ۶۴ کیلومتر احداث شود که از مزایای خوب آن این است که ۲۸۰ کیلومتر از جاده خاکی منطقه را از مدار خارج می کند که برای محیط زیست و منابع طبیعی بسیار حائز اهمیت است.
مسئول این طرح با بیان اینکه ۶۰ کیلومتر از این جاده آسفالت شده است و ۴ کیلومتر باقیمانده نیز تا شهریور سال جاری آماده بهره برداری خواهد شد ،اظهار کرد: احداث ۶۰ کیلومتر جاده با توجه به شرایط اقتصادی کشور کار بزرگی است که توسط شرکت سنگ آهن مرکزی بافق انجام گرفته است و تاکنون مبلغی بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
حسینی با عنوان اینکه در صورت موافقت اداره محیط زیست و عدم آسیب به محیط زیست، می تواند این مسیر ادامه پیدا کند: بیان کرد: از D19 تا ساغند به طول ۱۸ کیلومتر در منطقه محیط زیست است و در صورت موافقت محیط زیست و عدم آسیب به محیط زیست می تواند این راه ادامه پیدا کند که حدود ۱۰۰ کیلومتر از مسیر بافق به مشهد را نزدیکتر می کند.
خبرنگاران شهرستان بافق سپس از پیت چغارت سنگ آهن بازدید کردند که ابوالفضل زعفرانیه کارشناس مسئول معدنی بیان کرد: عمیلات استخراج از سال ۱۳۵۰ آغاز شده است و ۱۳۷ آنومالی وجود دارد.
وی با بیان اینکه حدود ۸ میلیون تن ماده معدنی افزایش یافته است،افزود: سالانه ۳ میلیون تن سنگ آهن تولید می شود که ۱۵ میلیون تن آن باطله می باشد.
زعفرانیه با عنوان این مطلب که ۸ میلیون تن ذخیره به جز اکتشافات جدید وجود دارد،اظهار داشت: میزان عمر باقی مانده معدن بستگی به میزان برداشت آن دارد.
در ادامه برنامه بازدید پروژه گندله سازی سه چاهون انجام گرفت که بهرام شفیع مدیر این پروژه با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی این طرح گفت: با بهره برداری از این پروژه در نیمه دوم سال جاری،سالانه ۵ میلیون تن تولید گندله خواهیم داشت.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در