در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ بازنشستگان از سرایداری تا دستفروشی/ چالش‌های بازنشستگی پایان ندارد

نایب رییس کانون بازنشستگان تهران با ابراز تاسف از وضعیت نامناسب اقتصادی مستمری‌بگیران گفت: شرایط اقتصادی به اندازه‌ای نامناسب است که مردم با مشکلات بسیاری رو به رو هستند و در این بین بازنشستگان که مستمری ناچیزی دریافت می‌کنند، برای تامین نیازهای خانواده خود ناچار هستند به مشاغلی همچون دستفروشی و آبدارچی روی بیاورند و بدتر اینکه برخی از این افراد دست نیاز به سوی مردم دراز می‌کنند.

مهدی مجیدی با ابراز تاسف از اینکه وضعیت اقتصادی به اندازه‌ای نامناسب است که در معیشت اقشار آسیب‌پذیر به ویژه بازنشستگان که تنها محل درآمدشان مستمری ماهیانه است تاثیرات منفی می‌گذارد به خبرنگار ایلنا گفت: مسوولان باید بپذیرند که بازنشستگان در شرایط بدی به سر می‌برند.

وی به نقش سازمان تامین اجتماعی در رفع مشکلات بازنشستگان اشاره کرد و گفت: هرقدر وضعیت اقتصادی مناسب‌تر باشد و اشتغالزایی بیشتر شود، در نتیجه میزان پرداخت حق بیمه بالا خواهد رفت که بر درآمد تامین اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود و این روند به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر تامین اجتماعی و زندگی کارگران و بازنشستگان اثر می‌گذارد.

نایب رییس کانون بازنشستگان تهران با تاکید بر اینکه ثبات اقتصادی بسیار اهمیت دارد، گفت: اگر ثبات اقتصادی باشد، بازنشستگان و حقوق‌بگیران همه روزه شاهد تغییر قیمت‌ها که معیشت‌شان را با خطر رو به رو می‌کند، نخواهد شد. درواقع بازنشستگان درآمد دیگری ندارند که با استفاده از آن، توان تحمل تغییرات گسترده قیمت‌ها را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه زندگی بازنشستگان با دیگر آحاد جامعه متفاوت است، گفت: بازنشستگان از نظر سنی در شرایط ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند و بیشتر از قشر جوان باید تحت درمان و مراقبت‌های درمانی قرار بگیرند بنابراین وقتی یک بازنشسته نتواند هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌اش را تامین کند، دچار افسردگی می‌شود و همین فشار روانی بر جسم آنها نیز اثرات منفی خواهد گذاشت. در نتیجه هزینه‌های درمانی بازنشستگان نیز افزایش خواهد یافت.

مجیدی گفت: مسوولان کاری کنند که ثبات اقتصادی در جامعه حکمفرما شود تا بازنشستگان و اقشار حقوق‌بگیر بیش از این درگیر مشکلات معیشتی نباشند.

وی با اعلام اینکه خانواده‌های بازنشستگان و مستمری‌بگیران تابعی از فرد بازنشسته هستند، گفت: چشم امید اعضای یک خانواده به پدر است و خانواده ارتباط زنجیره‌ای با جامعه دارد بنابراین اگر مشکلات معیشتی بازنشستگان حل نشود، امنیت جامعه به خطر می‌افتد و در صورت تامین معیشت مناسب خانواده، امنیت جامعه تضمین خواهد شد.

نایب رییس کانون بازنشستگان تهران از نحوه تعیین حقوق و دستمزد انتقاد کرد و گفت: متاسفانه امروزه در تعیین حقوق و مزایا بر حداقل متمرکز شده‌ایم و تاکید شورای عالی کار و سایر مراجع قانونی، بر حداقل‌هاست. در بحث حقوق بازنشستگان نیز ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی متاثر از ماده ۴۱ قانون کار است که این ماده قانونی نیز بر اساس حداقل‌ها بحث می‌کند، درحالیکه باید بر واقعیت‌های جامعه چشم باز کنیم و سبد خانوار را ملاک تعیین دستمزد و حقوق قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مسوولان باید بدانند که حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی پاسخگوی نیازهای ۱۰ روزه یک خانواده ۴ نفره هم نیست، گفت: حقوق به اندازه‌ای ناچیز است که هزینه درمان، آموزش و تفریحات سالم از زندگی افراد حذف شده و تنها به معیشت می‌پردازند بنابراین یک بازنشسته مجبور می‌شود برای تامین نیازهای حداقلی مانند اجاره خانه و خوراک، به شغل دوم روی بیاورد.

مجیدی با اشاره به اینکه بازنشستگان به دلیل ناتوانی در انجام کارهای دشوار، به مشاغل حداقلی رو می‌آورند، گفت: بازنشستگان به مشاغلی مانند نگهبانی و سرایداری در مجتمع‌ها روی آورده‌اند. یا خیلی از کارگاه‌های زیرزمینی که از چشم بازرسان ادارات کار و تامین اجتماعی دور مانده‌اند، بازنشستگان را به کار می‌گیرند و از شرایط نامناسب زندگی بازنشستگان سوءاستفاده می‌کنند. کارفرمایان این کارگاه‌ها می‌دانند که حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی پاسخگوی نیاز بازنشستگان نیست و توان انجام کار دیگری را هم ندارند، بنابراین با حقوق‌های پایین بازنشستگان را به کار می‌گیرند.

وی با ابراز تاسف از اینکه بازنشستگان را به عنوان سرایدار، آبدارچی در شرکت‌ها یا بنگاههای معاملات املاک یا پادویی مغازه و مشاغلی از این دست جذب می‌کنند، گفت: اگر بازنشستگان نتوانند این قبیل مشاغل را پیدا کنند یا شرایط مورد تایید را نداشته باشند، مجبور به دستفروشی می‌شوند که البته دستفروشی هم چالش‌های خاص خودش را دارد.

نایب رییس کانون بازنشستگان تهران افزود: ماموران سد معبر که مسوول نظم و انظباط معابر هستند، گاه با دستفروشان برخوردهایی می‌کنند که در مورد بازنشستگان غیرقابل تحمل است و موجب می‌شود شخصیت بازنشستگان زیر سوال برود.

وی در خصوص آن دسته از بازنشستگانی که نتوانسته‌اند حتی دستفروشی کنند، گفت: دیده شده در برخی موارد که بازنشستگان توان انجام کار نداشته یا نتوانسته‌اند کاری پیدا کنند و شرمنده اعضای خانواده خودشان هستند، ناچار به درخواست از مردم رو می‌آورند که نه تنها برای خودشان بلکه برای خانواده و جامعه آنها موجب سرافکندگی است.

مجیدی با تاکید بر اینکه این وضعیت زندگی به هیچ وجه در شان یک بازنشسته نیست، گفت: اگر مسوولان تدبیری بیاندیشند تا یک بازنشسته بتواند کالاهای اساسی زندگی‌اش را تامین کند، هرگز به چنین مشکلاتی گرفتار نمی‌شود.

وی افزود: اگر مسوولان گوشت، سیب زمینی، پیاز، برنج، میوه‌ و دیگر کالاهای اساسی و نانی که قیمت‌های شناور دارند را به نوعی با قیمت مناسب در بازار عرضه کنند، بازنشسته مجبور نخواهد شد در سنین پایانی عمر بار دیگر خود را به آب و آتش بزند.

نایب رییس کانون بازنشستگان تهران با تاکید بر اینکه برای نهادهای دولتی هم مناسب نیست که یک کارگر بازنشسته دست نیاز به سمت مردم دراز کند، از مسوولان خواست در این زمینه فکری اساسی کنند. وی افزود: مسوولان باید سبد کالای حداقلی را برای یک خانواده چهار نفره تعریف کنند و آن را در قالب یارانه نقدی یا غیرنقدی و حتی ارزاق عمومی در قالب بن کالا به بازنشستگان بدهند تا شرایط معیشت نامناسب آنان را جبران کنند و نگذارند کار به جایی برسد که بازنشسته برای تامین معیشت خانواده‌اش ناچار تن به هر کاری بدهد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در