وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی کشور: معدن سنگ آهن جان خود را فدای صنعت فولاد کرد

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در بازدید از مجموعه سنگ آهن مرکزی بافق،یکی از دغدغه های خود را بحث تامین خوراک شرکت عنوان کرد و افزود: این معدن جان خود را فدای صنعت فولاد کرده است و مردم نیز با فعالیت در آن عمر خود را صرف احیای فعالیت های صنعتی زیر بنایی کشور و تولید فولاد در کشور کردند و نخواهیم گذاشت حق مردم بافق زایل شود.
به گزارش هفته نامه افق کویر، رضا فلاح مبارکه در بازدید وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی کشور از مجموعه سنگ آهن و پروژه گندله سازی سه چاهون ضمن خیر مقدم به مسئولان کشور،استان و شهرستان با بیان اینکه بهره برداری از معدن چغارت از سال ۱۳۵۰ آغاز شده است،گفت: تا دهه ۸۰ سنگ آهن بصورت دانه بندی توسط خطوط راه آهن شرکت به کارخانه های خردایش و اصفهان ارسال می شد.
وی با اشاره به راه اندازی کارخانه فرآوری در سال ۸۲ و تکمیل یکی از چرخه های فولاد افزود: در این کارخانه بخشی از سنگ آهن دانه بندی را تبدیل به کنستانتره و در بازار فولاد کشور عرضه نمویم؛ سپس کارخانه آگلومراسیون را راه اندازی کردیم که باید کوره بلند می بود؛ اما به دلیل نداشتن آن در فروش آگلومره با مشکلاتی مواجه شدیم که با توجه به ریزش هایی که بود، با اصلاح هندسی در دانه بندی مجبور به استفاده از دستگاه ارزش لحظه ای برای برداشت زیر زمینی یا رو زمین شدیم که دیگر امکان بهره برداری و تولید سنگ آهن دانه بندی را نداشتیم.
مدیر عامل شرکت به نیاز شرکت سنگ آهن برای استفاده از آنومالی های اطراف منطقه تأکید کرد و اظهار داشت: تداوم اشتغال ۶ هزار نیروی مجموعه به این موضوع بستگی دارد، تا سال ۸۵ این آنومالی ها جزئی از شرکت سنگ آهن مرکزی بوده و بعد از بدنه مجموعه جدا شدند، معدن چاه گز بهترین نوع سنگ را برای چغارت دارد که در ۵۰ کیلومتری معدن چغارت است و هم اکنون در اختیار ایمیدرو است که سنگ آن بصورت خام به دیگر شرکت ها ارسال می شود.
وی با بیان اینکه ما می توانیم سنگ این معدن که عیار ۵۸ درصد دارد در کارخانه فرآوری شرکت به عیار ۶۷ درصد برسانیم و به چرخه فولاد کشور تزریق کنیم،تصریح کرد: برای تداوم اشتغال ،رونق تولید و جلوگیری از خام فروشی نیازمند تامین خوراک هستیم و نیاز به حمایت داریم. شرکت سنگ آهن این تضمین را می دهد، در صورت واگذاری چاه گز بخشی از سنگ آهن دانه بندی اصفهان را تأمین کند.
فلاح مبارکه با توجه به مکاتبات و اقدامات انجام گرفته از سوی وزیر و نماینده مجلس خواهان حمایت و پیگیری مجدانه با توجه به پایان عمر چغارت شد.
صباغیان نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه پروژه گندله سازی گام بزرگی در راستای توسعه شهرستان است و انتظار می رود با تلاش و پیگیری مسئولان هر چه زودتر به بهره برداری برسد،گفت: حیات مجموعه سنگ آهن به تامین خوراک آن است و باید آنومالی های منطقه به سنگ آهن بازگردد در غیر این صورت با فاجعه ی بزرگی مواجه خواهیم بود.
در ادامه شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همواره یکی از دغدغه های خود را به عنوان خدمتگزار مردم بحث تأمین خوراک شرکت سنگ آهن عنوان کرد و افزود: این معدن جان خود را فدای صنعت فولاد کرده است و مردم نیز با فعالیت در آن عمر خود را صرف احیای فعالیت های صنعتی زیر بنایی کشور و تولید فولاد در کشور کردند.
وی یادآور شد: در سفر قبل به بافق به عنوان وزیر صمت کشور به شرکت ایمیدرو دستور دادم تا اقدامات اساسی در این زمینه برای فعالیت های اکتشافی و آنومالی های جدید منطقه در استان یزد که مایه امید کل استان است و ذخایری که اکنون در شمالی شرقی استان شناسایی شده و میزان آن از کل ذخایر کشف شده در سنگ آهن ایران بیشتر است و تنها مشکل در برداشت آن است که باید در عمق انجام گیرد.
شریعتمداری در خصوص آنومالی ها منطقه مانند چاه گز با بیان اینکه حتما باید در دستور کار قرار گیرد تا بخشی از منابع مورد نیاز برای فعالیت های بعد از برداشت سنگ آهن در حوزه کنستانتره در همین منطقه مورد استفاده قرار گیرد،تاکید کرد: برای احیای این مجموعه بزرگ آنچه در توان باشد، انجام خواهیم داد تا حق مردم این منطقه زایل نشود.

معصومه غلامرضا پور- اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل