طرح آنومالیD19 با مشارکت چادرملو و سنگ آهن مرکزی اجرایی می شود

جانشین مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو گفت: اکتشافات ما معادن چادرملو و آنومالی D19 است که سالیانه حدود ۱۵ میلیون تن استخراج داریم. سنگ آهن استخراج شده در کارخانه مجموعه خودمان مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش معدن نیوز، بحث اکتشافات جدید معادن در کشورمان به دلیل وجود معادن بسیاری که در کشورمان وجود دارد بسیار اهمیت دارد. در این بخش بحث تامین مالی برای اکتشافات تازه و بهره‌برداری از معادن بسیار داغ است. در سال‌های اخیر تاکید بسیاری بر تامین مالی اکتشاف معادن و همچنین فرآوری و فروش مواد اولیه معدنی به صورتی که ارزش افزوده بیشتری داشته باشد وجود دارد. این در شرایطی است که وجود بروکراسی‌های اداری باعث شده تا روند اکتشاف و بهره‌برداری طولانی باشد. طولانی بودن این روند فشار مالی بسیاری به شرکت‌ها وارد می‌کند و کار برای تولید محصولاتی فرآوری شده و با ارزش افزوده بالا را سخت می‌کند. در همین زمینه با عباس بیک جانشین مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو به گفت‌وگو پرداختیم. وی معتقد است که در خصوص استخراج، بزرگترین مشکل ما بروکراسی شدید اداری است که از محیط زیست، صنایع و معدن و منابع طبیعی مجوز کسب کنیم. وی همچنین در خصوص تامین مالی پروژه آنومالی D19 نیز می‌گوید: تامین مالی این پروژه به صورت ۵۰،۵۰ توسط شرکت چادرملو و سنگ آهن مرکزی بافق انجام خواهد شد. مشروح این گفت و گو در ذیل از نظر می گذرد:

اکتشاف در بخش معادن شرکت چادرملو در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟
شرکت چادرملو کار استخراج و برداشت سنگ آهن انجام می دهد. با توجه به این که سنگ آهن ما ذخیره رو به اتمام دارد. اطراف معدن چادرملو یک سری اکتشاف انجام داده ایم که آنومالی D19 مجوز های لازم را اخذ کرده است.

آخرین اکتشافات معدنی شرکت شما و همچنین استخراج مربوط به کدام معادن و با چه ظرفیتی است؟
اکتشافات ما معادن چادرملو و آنومالی D19 است که سالیانه حدود ۱۵ میلیون تن استخراج داریم. سنگ آهن استخراج شده در کارخانه مجموعه خودمان مورد استفاده قرار می گیرد. خطوط فرآوری ما ظرفیت مشخص دارد و در نتیجه از ۱۵ میلیون استخراج شده حدود ۱۰ میلیون تن کنسانتره اخذ می کنیم.

در حوزه استخراج و کشف معادن چه مشکلاتی در کشورمان وجود دارد؟
در خصوص استخراج، بزرگترین مشکل ما بروکراسی شدید اداری است که از محیط زیست، صنایع و معدن و منابع طبیعی مجوز کسب کنیم. این قوانین دست و پا گیر است و بعضا اخذ بعضی از مجوز ها چندین سال به طول می انجامد. بعد از کسب مجوزهای لازم و قرار گرفتن کار در چهارچوب شرکت کار آسان می شود.

تامین مالی به منظور اکتشافات جدید از چه طریقی انجام می شود؟
شرکت ها که به تولید و استخراج می رسند هزینه ها توسط خودشان تامین می شود و در صورتی که در اول کار باشند مجبور به استفاده از تسهیلات دولتی هستند. مجموعه ما شامل این مورد نمی شود و از تسهیلات دولتی استفاده نمی کند. پروژه آنومالی D19 به صورت اشتراکی است و مختص مجموعه چادرملو نمی شود. ۵۰ درصد کار در دست چادرملو و ۵۰ درصد کار توسط سنگ آهن مرکزی بافق انجام می شود. در مجموع این دو شرکت اقدام به تشکیل شرکت جادگانه دادند و طرح آنومالی D19 را اجرا کردند.

طرح های توسعه ای و طرح های در دست اجرای شرکت شامل چه مواردی است؟
شرکت ما دو مجتمع دارد. یک مجتمع معدنی و یک مجتمع صنعتی که مجتمع معدنی در حال حاضر طرح توسعه اش اکتشاف تدریجی آنومالی D19 است.

شرایط تحریمی چه تاثیری بر فعالیت شرکت شما گذاشته است؟
در شرایط تحریمی شرکت ما به این دلیل که پیش بینی های لازم را کرده بود، تاثیر بسیار کمی از تحریم ها گرفتیم. در خرید قطعات خارجی مشکلاتی داشتیم. اکتشاف و استخراج از معادن باعث اشتغال زایی، تأمین مواد اولیه کارخانجات، رونق تولید و جلوگیری از خروج ارز از کشور می شود.

بحثی هم در خصوص برگزاری مناقصه در واگذاری معادن وجود دارد. معمولا این معادن اکتشافی به افرادی تعلق می‌گیرد که دارای کارخانه برای بهره‌برداری نیستند. چه پیشنهادی در این خصوص دارید؟
در رابطه با کارهای اکتشافی معادن اقدامی که توسط دولت یا مجموعه ایمیدرو انجام می شود، قراردادن معادن موجود در مناقصه است که در مناقصه هر کس می تواند ورود کند اما چون کارخانه‌ فرآوری ندارند به کارخانه هایی همانند چادرملو می فروشند. اگر ایمیدرو معدن نزدیک چادرملو، بافت، گل گهر را به صورت قیمت برآوردی کارشناسی واگذاری کند، شرکت های دارای کارخانه فرآوری راحت هم کارخانه را دارند و هم معدن واگذاری شده را کسب می کند. شخصی که مناقصه را برنده می شود ممکن است بی اطلاع باشد و بدون کارخانه است و در نهایت مجبور به واگذاری می شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی