گفتگو با حجت الاسلام حاج سید محمد صالح میر غنی زاده: آن گونه که باید، بهره ای از دانش بنده نبردند

به گزارش هفته نامه کویر، با نزدیک شدن به ایام محرم خدمت یکی از روحانیون برجسته بافق رسیدیم و با ایشان گفتگویی صورت دادیم:

افق کویر: لطفا خودتان رابه طور کامل برای خوانندگان هفته نامه افق کویراز زبان خودتان معرفی نمایید؟
سید محمد صالح میرغنی زاده بافقی حدود سی سال قم بودم ومشغول درس و بحث. حدود ۱۷ سال در درس خارج فقه و اصول مراجع تقلید مثل مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ، آیت الله العظمی وحید خراسانی ،آیت ا… العظمی مکارم، نوری همدانی و سبحانی شرکت کردم . نماینده و خدمت گذار طلاب شهرستان های خاتم، بافق ، مهریز و بهاباد در مجمع نمایندگان قم بودم ، نماینده مراجع تقلید مثل آیت ا… فاضل ، نوری ومکارم …بودم ،در آموزش پرورش ناحیه ۳ قم فعالیت داشتم، در قم تدریس هم داشتم و کار فقهی هم داشتم .ولی متاسفانه چند سالی که به علت فوت ابوی به بافق آمدم وآن طور که باید، بهره ای از دانش بنده نبردند، فقط مشغول امر تبلیغ ، امام جماعت مسجد امام حسین (ع)و امام زاده عبدا… و خدمت کردن در مرکز نیکوکاری امام حسین(ع)می باشم.
افق کویر:چطور می توان فرهنگ عاشورا را به نسل آینده منتقل کرد؟
فرهنگ عاشورا را باید به همان سبک قدیم و جدید با حفظ اصول و تاریخ درست “مقتل ها” بدون خرافات رواج داد. برگزاری مراسم و سبک خیمه گاه، برگزاری هیئت به سبک شعرای آئینی و تشویق جوانان برای شرکت در این مجالس، روش ترویج فرهنگ عاشورا است، پیاده رویی اربعین و جمع جوانان درآن پیاده روی بزرگترین فرهنگ ترویج است.الان جناب آقای مصلحی وزیر اطلاعات قبل گفت که سازمان سیاه (امریکا )۵۰۰ نفر جاسوس پیاده روی اربعین بین مردم فرستاد. اینها گزارش دادند. پیاده روی اربعین بزرگترین خطر برای آمریکا است .این فرهنگ، حرکت حسین بن علی (ع)است.
افق کویر: به نظر شما حذف اِلمان های مانند تخت یزید و بازار شام در روزهای تاسوعا و عاشورا درست است؟
حذف اِلمان ها و مانند آن ضرری به فرهنگ و ترویج عاشورا نمی زند، مهم فهماندن هدف قیام امام حسین با هر طریق ممکن حلال است (یا با خواندن، یا با نشان دادن، عمق فاجعه دشمنی با امام و مانند آن)
افق کویر:آیا می توان مداحی را به روضه خوانی کلاسیک و مدرن تقسیم کرد؟
مداحی اصیل مداحی سنتی است البته اصل حفظ اصول اشعار با تطبیق با تاریخ اصیل کربلا با مقتل های معتبر (کار به مقتل های مصدر و مادر هم ندارم ) مثل اصحاب رحمت و کتاب های آقای سازگار و حاجی علی انسانی و شعرای آئینی اهل مطالعه تاریخ کربلا ، مداحی به سبک جدید و مدرن بدون آهنگ مبتذل اشکالی ندارد. پس مداحی سنتی و مدرن فرقی ندارد با حفظ اصول مقتل و تاریخ بدون آهنگ مجالس لهو.
افق کویر:آیا می توان نذورات عاشورا و تاسوعا را صرف مراسمات دیگری مانند کمک به نیازمندان نمود تا اسراف صورت نگیرد؟
نذورات که با نذر صحیح و شرعی برای عاشورا و تاسوعا نذر شده باید در همین مجالس طبق نذر ودیعه آن که عامل نذر گفته، عمل و صرف شود. درغیر این صورت می توانند به مراکز نیکوکاری مثل مرکز نیکوکاری کمک کند تا صرف افراد نیازمند شود.
افق کویر:برخی مداحان بعضاً کارهایی انجام می دهند که از نظر عرف درست نیست؟ نظر شما در مورد این گونه مداحان چیست؟
افراد مداحی که “مداحی” را حرفه خود قراردادند و مداحی اهل بیت را سبک می شمارند،سبکهای من درآوردی را رواج می دهند ، باعث وهن و سستی مذهب شیعه است، اشعار جلف و سبک می خوانند از لحاظ عقل و شرع مطرود و مردود است. باید از این گروه پرهیز کردو بزرگان تذکر دهند.
افق کویر: در مورد فلسفه گوشت قربانی توضیح دهید؟ عوام می گویند افراد عادی تا هنگامی که در قید حیات هستند نمی توانند برای خودشان قربانی نمایند؛ مگر اینکه حاجی شده باشند؟ نظر شما در این باره چیست؟
قربانی کردن سنت موکد پیامبرو اهل بیت در طول تمام سال است و ربطی به حاجی و غیر حاجی ندارد . برای برآورده شدن حاجات پیوسته قربانی خوب وممدوح است ویکی از دستورات بزرگان مثل آیت ا… بها الدینی ذبح و قربانی برای رفع مشکلات است البته در عید قربان محتمل است، ثواب بیشتری داشته باشد.

معصومه غلامرضاپور

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در