با روش های آموزش حروف الفبا به کودکان آشنا شوید

آموزش حروف الفبا دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد تا کودک بتواند به راحتی بخواند و بنویسد. در این مقاله با آموزش حروف الفبا بیشتر آشنا شوید.

روش های آموزش حروف الفبا

فارسی یکی از شیرین ترین و قدیمی ترین زبان های دنیا است و الفبای پیچیده ای ندارد. آموزش حروف الفبا به کودکان می تواند بسیار شیرین باشد و آنها می توانید با آموزش الفبا کودک خود را برای خواندن و نوشتن بیشتر آماده کنید. الفبای فارسی تشکیل شده است از سی و دو حرف که همگی با هم ترکیب می شوند و می توانند کلمات را بسازند. تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که آموزش زبان فارسی و کلمات فارسی نیاز به آن دارد که کودک خود را با کلمات بزرگ و کوچک و حالات مختلف یک حرف آشنا کنید تا بتواند از بهترین حرف در کلمات استفاده نماید.

 

در صورتی که آموزش الفبا به صورت اصولی آغاز شود می تواند در علاقمند کردن کودکان به خواندن و نوشتن بسیار تاثیر گذار باشد. برای آنکه بتوانید کودک خود را با زبان فارسی بیشتر آشنا کنید، خواندن کتاب قصه شاید اولین قدم باشد که در آموزش حروف الفبا می تواند کمک کند. در ادامه بیشتر به اصول آموزش حروف الفبا خواهیم پرداخت.

 

آموزش حروف الفبا,آموزش حروف الفبا با شعر,آموزش حروف الفبا به کودکان

خواندن کتاب قصه شاید اولین قدم باشد که در آموزش حروف الفبا می تواند کمک کند

 

آموزش حروف الفبا با شعر به کودکان

کودکان به شعر علاقمند هستند و شعر خوانی برای کودکان می تواند آن ها را برای یادگیری و آموزش حروف الفبا آماده تر کند. از قدیم الایام شعرهای مختلف و گوناگونی برای آموزش الفبا طراحی شده اند که در کوتاه ترین زمان می توانند هجی کردن و آشنایی کلی کودکان با حروف الفبا را به همراه داشته باشند. شعر، مهم ترین ابزار یادگیری زبان برای فارسی زبانان است و وجود ادبیات آهنگین در این زبان باعث شده است که کودکان علاقمند به این روش باشند. همچنین شعر خوانی برای کودکان می تواند نوعی بازی و سرگرمی باشد که در ناخودآگاه کودک شما تاثیرگذار خواهد بود. استفاده از این روش برای آموزش حروف الفبا برای کودکان سنین دو تا پنج سال بیشتر توصیه می شود و اکثرا هم جوابگو خواهد بود.

 

آموزش حروف الفبا,آموزش حروف الفبا با دانش آموزان,آموزش حروف الفبا به کودکان

شعر، مهم ترین ابزار یادگیری و آموزش حروف الفبا برای فارسی زبانان است

 

آموزش حروف الفبا با کتاب های آموزشی و تصاویر

بسیاری از نشریات اینترنتی و کاغذی اقدام به طراحی کتاب هایی کرده اند که برای یادگیری و آموزش حروف الفبا می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. برای مثال شما می توانید حروف الفبا را به سادگی و در متن ساده ترین کلمات آموزش دهید. این روش از آموزش حروف الفبا که امروزه بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، بیشتر به عنوان شعر و الفبای آموزشی در دسترس است و می تواند ذهن کودکان را با شکل هر حرف بیشتر آشنا کند.

 

همچنین می تواند برای آموزش حروف کوچک و بزرگ تاثیرگذار باشد. البته بیشتر این کتاب ها که در دسترس کودکان هستند، داستان های کوتاهی برای کودک دارند که به نوعی سرگرمی محسوب می شود تا کودک با کتاب ارتباط برقرار کرده و بتواند به سادگی این حروف را در ضمیر ناخودآگاه خود به یاد بسپارد.

 

آموزش حروف الفبا,آموزش حروف الفبا فارسی,آموزش حروف الفبا به کودکان

شما می توانید حروف الفبا را به سادگی و در متن ساده ترین کلمات آموزش دهید

 

آموزش حروف الفبا با استفاده از فلش کارت

فلش کارت ها از دیگر ابزاری هستند که برای آموزش حروف الفبا مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته از وسایل آموزشی که بیشتر برای کودکان بالاتر از ۳ سال مورد استفاده است. می تواند کودک را با شکل انواع حروف آشنا کند و تا حدی کودک را برای خواندن حروف آماده می کند. از خوبی های این سری از وسایل آموزشی می توان به توانایی کودک در یادگیری حروف کوچک، بزرگ و میانی اشاره نمود.

 

البته استفاده از این حروف در کلمات نیز بسیار تاثیرگذار است و باید توسط والدین آموزش داده شود. ولی پس از آنکه برای کودک خود شعر خواندید و با کتاب های قصه و آموزشی حروف را تا حدی به کودک خود آموزش دادید. می توانید از فلش کارت ها برای آزمون و تست کودک استفاده کنید تا او بتواند با استفاده از این وسایل خود را محک بزند. برخلاف سایر روش هایی که تا به حال برای آموزش حروف الفبا اشاره کردیم، فلش کارت ها صرفا جنبه آموزشی داشته و نباید کودک را تا حدی به استفاده از این وسایل اجبار کرد که از یادگیری خسته شوند.

 

آموزش حروف الفبا,آموزش حروف الفبا با شعر,آموزش حروف الفبا فارسی به کودکان

فلش کارت ها از ابزاری هستند که برای آموزش حروف الفبا مورد استفاده قرار می گیرند

 

از پازل و جورچین برای آموزش حروف الفبا استفاده کنید

یکی دیگر از وسایلی که برای یادگیری و آموزش حروف الفبا مورد استفاده می باشد می توان به پازل و جورچین ها اشاره نمود. این وسایل بازی که امروزه در بیشتر مغازه های اسباب بازی فروشی یافت می شوند، ابزاری بسیار جذاب و خوب برای یادگیری هرچه بهتر حروف الفبا به شمار می روند و استفاده از آن ها توصیه می شود.

 

پازل و جورچین برای یادگیری ترتیب حروف الفبا به کار می آید و بیشتر برای کودکانی توصیه می شود که از روش های قبل استفاده کرده اند و الان تا حدودی با حروف الفبا آشنایی دارند. در صورتی که قصد دارید کودک خود را در محیط های آموزشی سرگرم کنید که جذاب باشند، استفاده از بازی و در عین حال یادگیری بهترین گزینه است و پازل ها دقیقا همین محیط را برای کودک شما در خانه فراهم می کنند تا در کمترین زمان بتوانید آموزش حروف الفبا را انجام دهید. برای خرید این محصولات می توانید از فروشگاه های اینترنتی نیز استفاده کنید.

 

آموزش حروف الفبا,آموزش حروف الفبا با شعر,آموزش حروف الفبا به کودکان

از پازل و جورچین می توان برای آموزش حروف الفبا استفاده کرد

 

چیدن حروف در کنار هم و تشکیل کلمه

چیدن حروف در کنار هم و تشکیل یک کلمه یکی از مراحل آموزش حروف الفبا می باشد و کودک را با خواص انواع حروف بزرگ و کوچک بیشتر آشنا می کند و همچنین وی را برای نوشتن آماده می سازد. تشکیل جمله از طریق کلمات اولین قدم برای یادگیری یک زبان است که کودک تا دو سالگی آموزش می بیند ولی تشکیل یک کلمه از حروف مختلف نیاز به آموزش دارد که باید توسط پدر و مادر انجام شود.

 

پس از اینکه مراحل گذشته را انجام دادید و کودک شما با کلمات مختلف بیشتر آشنا شد، می توانید از بازی های مختلف برای یادگیری چیدن حروف در کنار یک دیگر استفاده کنید. فلش کارت ها و بازی هایی نظیر نوشتن اسم خوراکی هایی که کودک شما به آن ها علاقمند است، می تواند اولین قدم برای یادگیری تشکیل یک کلمه باشد.

 

آموزش حروف الفبا,آموزش حروف الفبا با شعر,آموزش املا فه کودکان

چیدن حروف در کنار هم و تشکیل یک کلمه یکی از مراحل آموزش حروف الفبا می باشد

 

آموزش نگارش لغت

حتما تا به حال به این فکر کرده اید که آموزش نوشتن و یا آموزش نگارش لغت کاری با دشواری بالا است چرا که در زبان فارسی ما چندین حرف با یک صدا داریم که باید در کلمات مختلف به درستی به کار روند. آموزش نگارش لغت با نظارت پدر و مادر و با استفاده از ابزار خاصی که برای این کار مورد استفاده است امکان پذیر می باشد و شما می توانید از روش های مختلفی برای آموزش املا به کودکان استفاده نمایید.

 

ساده ترین راه، آموزش شاخص ها به کودکان می باشد. برای مثال آموزش صابون در ابتدا برای کلماتی که از حرف (ص) در آن ها استفاده می شود می تواند راهکار مناسبی باشد. البته در این مرحله صبر زیادی لازم است تا کودک بتواند با انواع کلمات بیشتر آشنا شده و سپس به ذهن خود بسپارد که از کدام حروف هم صدا در کدام کلمات استفاده کند.

 

آموزش حروف الفبا,آموزش الفبا,آموزش حروف الفبا به کودکان

ساده ترین راه، آموزش نگارش لغات به کودکان استفاده از شاخص ها می باشد

 

از چه سنی یادگیری و آموزش حروف الفبا را آغاز کنیم؟

اکثر والدین تصور می کنند که فرزندان آن ها هوش و استعداد ذاتی بسیار زیادی دارد که البته این امر درست است! همانطور که می دانید آموزش حروف الفبا در بسیاری از کشورهای پیشرفته از سنین سه سالگی آغاز می شود ولی در صورتی که کودک شما علاقه و رغبتی در آموزش حروف الفبا را نداشت بهتر است در ابتدا این شوق را در کودک ایجاد کرده و سپس نسبت به آموزش حروف الفبا اقدام نمایید.

 

کودکان در این سنین بیشتر خیال پردازی می کنند و این خیال پردازی ها در واقع شکل دادن استعداد و هوش برای آینده آن ها است. بهتر است کودک را وادار به یادگیری چیزی که دوست ندارد نکنید ولی اگر علاقمند هستید که کودک شما بتواند از سنین پیش از مدرسه بخواند و بنویسد در ابتدا شوق به خواندن و نوشتن را ایجاد کرده و سپس آموزش حروف الفبا را آغاز نمایید.

 

آموزش حروف الفبا,آموزش حروف الفبا با شعر,آموزش حروف الفبا به کودکان

آموزش حروف الفبا در بسیاری از کشورهای پیشرفته از سنین سه سالگی آغاز می شود

 

برای یادگیری بهتر حروف الفبا با کودک خود بازی کنید

همانطور که گفته شد بازی کردن با کودک می تواند بهترین گزینه برای یادگیری و آموزش حروف الفبا باشد. روش های بسیار زیادی در زمینه یادگیری و آموزش حروف الفبا وجود دارد که می توانید از تمامی این روش ها استفاده کنید. بهتر است در ابتدا در مورد شخصیت کودک خود تحقیق کرده و سپس بر اساس علایقی که دارد آموزش حروف الفبا را آغاز نمایید. بازی کردن طبق علاقه کودک شما می تواند شانس یادگیری هرچه سریع تر حروف الفبا را تا چندین برابر افزایش دهد و کودک شما می تواند بر این اساس با والدین خود ارتباط بهتری آغاز کند. همچنین توصیه می شود که یادگیری زبان دوم نیز بر اساس نیاز و علاقه کودک خود شما آغاز شود تا کودک از زبان و یادگیری زده نشود.

 

آموزش حروف الفبا,آموزش حروف الفبا به کودکان,آموزش الفبا فارسی

بازی کردن با کودک یکی از بهترین گزینه ها برای یادگیری و آموزش حروف الفبا می باشد

 

کودک را وادار به یادگیری نکنید

آموزش خواندن و نوشتن چیزی نیست که هر کودک بخواهد از سنین پایین آغاز کند و به یاد داشته باشید که کودک شما نباید وادار به یادگیری باشد. این کار معکوس عمل خواهد کرد و ممکن است کودک شما حتی در زمان مدرسه هم به دلیل استرس ناشی از خاطرات وادار شدن به آموزش حروف الفبا، نتواند با مدرس و دوستان خود ارتباط برقرار کند.

 

پس بهتر است اگر روش های فوق جواب ندادند و کودک شما علاقه ای به یادگیری حروف الفبا نداشت، او را وادار به یادگیری نکرده و یادگیری حروف الفبا را به معلم در مدرسه و در زمانی که خارج از منزل می باشد بسپارید. همچنین می توانید با خواندن کتاب قصه، آموزش های تصویری و بازی هایی که برای یادگیری حروف مورد استفاده می باشند، به کودک خود آموزش دهید که چگونه می تواند بهتر خواندن و نوشتن را یاد گرفته و آغاز نماید.

 

 

آموزش حروف الفبا,آموزش حروف الفبا با شعر,آموزش حروف الفبا به کودکان

آموزش حروف الفبا به کودکان نیاز به صبر حوصله دارد

 

پس از آموزش، تشویق به انشا نویسی کنید

مواردی که در قسمت بالا به آن ها اشاره کردیم، بهترین روش هایی بود که برای یادگیری خواندن و نوشتن کلمات به کار برده می شود. به یاد داشته باشید که برای آموزش حروف الفبا و همچنین آموزش نوشتن باید از وسایل مختلف و جذاب برای نوشتن استفاده کنید. برای مثال، استفاده از تخته وایت برد، مداد های روان و هر چیزی که کودک به آن علاقمند می باشد می تواند در افزایش علاقمندی کودک به یادگیری بسیار تاثیرگذار باشد.

 

تشویق کودک به انشا نویسی برای افزایش مهارت وی در نوشتن بسیار تاثیرگذار است و می توانید شروع انشا نویسی برای کودک خود را با نوشتن خاطرات روزانه آغاز کنید. این روش در آموزش حروف الفبا بسیار تاثیرگذار است و می تواند برای والدین و کودک بسیار جذاب باشد. همچنین انشا نویسی و تمرین نوشتن برای نزدیکتر شدن والدین به کودک راهی مفید است.

 

آموزش حروف الفبا,آموزش حروف الفبا با شعر,آموزش حروف الفبا به کودکان

تشویق کودک به انشا نویسی برای افزایش مهارت وی در نوشتن بسیار تاثیرگذار است

 

کلام آخر

آموزش حروف الفبا یکی از مهم ترین وظایف والدین می باشد ولی نباید به وادار کردن کودک بینجامد. در این مقاله در مورد بهترین روش هایی که برای آموزش حروف الفبا به کودکان مورد استفاده است صحبت کردیم. به یاد داشته باشید که پس از تسلط کامل کودک به صحبت کردن زبان فارسی می توانید زمینه های علاقمندی به آموزش را فراهم کرده و سپس آموزش در عین بازی را به کودک خود یاد دهید.

 

استفاده از روش های مختلف در یادگیری زبان بسیار تاثیرگذار است و می توانید همراه با کودک خود انتخاب کنید که از چه روش و بازی می توانید برای آموزش حروف الفبا استفاده نمایید. به طور کلی در این مقاله بهترین روش های قدم به قدم برای آموزش الفبا و نکاتی برای یادگیری بهتر کودک را عنوان کردیم که پیروی از این نکات و استفاده از این روش ها می تواند در یادگیری سریع حروف الفبا بسیار تاثیرگذار باشد.

 

 گردآوری: بخش کودکان بیتوته

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی