مدیر آموزش و پرورش شهرستان بافق: در شهریه مدارس هیچ گونه تغییری ایجاد نشده است

 به گزارش هفته نامه افق کویر، خبرنگار ما در آستانه سال تحصیلی جدید به سراغ محمدرضا قاسم زاده، مدیر آموزش و پرورش شهرستان بافق رفته و گفتگویی اختصاصی با وی انجام داده است.
افق کویر: مهمترين برنامه های اجرايی آموزش و پرورش برای سال تحصيلی جدید چه هست و آيا به اهداف و برنامه‌های مورد نظر در سال گذشته دست پيدا كرده اید؟!
مهمترین برنامه آموزشی ما در سال جدید ادامه تمرکز بر کیفیت بخشی به امر آموزش با استفاده از توان آموزگاران و دبیران بومی شهرستان که الحق و الانصاف تلاش و همت خوبی از خود نشان داده اند.همچنین اجرای طرح تدبیر در مقطع ابتدایی و طرح تعالی مدیریت در دوره متوسطه خواهد بود.بحمد ا… در سال گذشته به نتایج خوبی در این زمینه دست یافتیم و بیش از ۶۰ درصد از اهداف ما محقق شد؛امیدوارم در سال جدید بتوانیم به این روند سرعت ببخشیم. جذب بیشتر در پیش دبستانی و کاهش ترک تحصیل از اولویت های مهم ما در بخش پیش دبستانی است.
افق کویر: وضعيت تحصيلی و آموزشی شهرستان را چگونه ارزيابی می‌كنيد؟
وضعیت تحصیلی از نظر آموزشی و پرورشی در سطح خوبی ست و علیرغم مشکلات انگیزشی چنانچه همچون گذشته حمایتهای مسئولین شهرستان از برنامه های آموزش و پرورش ادامه داشته باشد؛ قطعاً اینده روشنی برای فرزندان این شهرستان پیش بینی می شود.نتایج امسال پذیرش در رشته های خوب دانشگاهی و نیز تعداد بالای پذیرفته شدگان نشان دهنده این امر است. حمایت مسئولین از برنامه های آموزش و پرورش برای ایجاد انگیزه در معلمان و دانش آموزان بسیار راهگشا می باشد.
افق کویر: چه تعداد از دانش آموزان درسال تحصیلی ۹۷-۹۸ در کنکور قبول شدند؟!نسبت به سال گذشته تعداد قبولیها بیشتر بوده یا خیر؟!
تعداد پذیرفته شدگان امسال در دانشگاه ها افزایش چشمگیری را نشان می دهد .امسال تنها برای دانشگاه فرهنگیان قریب ۶۰ نفر برای مصاحبه دعوت شدند که بی سابقه است و تا این لحظه آنچه سرشماری شده است؛ تقریباً ۱۶ نفر برای دریافت گواهی ثبت نام مراجعه کرده ند و پیش بینی می شود به ۳۰ نفر برسد که رشد سه برابری را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. .قریب ۳۷نفر دیگر درسایر رشته های نظیر پزشکی، دامپزشکی و پیراپزشکی و نیز مهندسی های مکانیک، برق و سایر رشته ها تا این لحظه برای دریافت گواهی ثبت نام مراجعه کرده اند؛ احتمالاً در روزهای آتی افزایش می یابد.
افق کویر:مهمترين مشكلات و كمبودهای امروز آموزش و پرورش را برای ما بيان كنيد؟
مهمترین مشکل این سالهای آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی و نیز کمبود فضای آموزشی است که موجب افزایش تراکم دانش آموزان گردیده، مدارس فرسوده وتخریبی، عدم توجه به منزلت معلمان و ایجاد انگیزه در آنان،عدم روحیه مشارکت مردم شهرستان در امر بسیار مهم مدرسه سازی و کمک به توسعه و تجهیز مدارس بر خلاف سایر شهرستان ها مشکل دیگر این روزهای ما می باشد. مردم شریف شهرستان، باید به این آگاهی و باور دست یابند توسعه این شهرستان تنها از مسیر تربیت نیروی انسانی با تحصیلات عالیه میسر است و این امر از طریق تقویت آموزش و پرورش امکانپذیر است.
افق کویر: برخی از مسئولین شهرستان معتقد هستند دانش آموزان بافقی به خاطر وجود معدن انگیزه ای برای تحصیلات عالیه ندارند شما چه میزان با این نظر موافق هستید؟! آموزش و پرورش برای ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان چه اقداماتی انجام داده است؟!
خوشبختانه قبولی های امسال نشان می دهد این روند معکوس شده است و دانش آموزان و خانواده ها برای قبولی فرزندانشان در دانشگاه ها رغبت بیشتری از خود نشان داده اند و به این آگاهی رسیده اند که نباید برای آینده فرزندانشان تنها نگاه به اشتغال بدون تحصیلات عالیه در معادن داشته باشند و این امر بسیار مایه خرسندی ست. آموزش و پرورش همچنان به توجیه دانش آموزان و خانواده ها در این زمینه در سال جدید ادامه خواهد داد.
افق کویر: وضعيت آموزشگاههايی كه در سطح شهر مشغول فعاليت و خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان هستند جنابعالی چطور ارزيابي می ‌كنيد؟
مدارس شهرستان در مجموع علیرغم مشکلات و کاستیها حد اکثر تلاش خود را برای ارائه خدمات مناسب بکار می گیرند. مشکلات بصورت مرتب پیگیری می گردد.

افق کویر: وضعيت كانون بازنشستگان را چطور ارزيابی می كنيد؟ و آيا اقدامی برای وضعيت بيمه طلايی فرهنگيان صورت گرفته است؟
کانون بازنشستگان فعالیت عادی خود را دارد و چنانچه مشارکت همکاران پیشکسوت افزایش یابد می تواند خدمات بهتری را ارائه نماید. بیمه طلایی از برنامه های وزارتی ست و تغییر خاصی از نظر سقف بیمه نداشته است. خدمات چندانی در زمینه دندان پزشکی، چشم پزشکی و سایر موارد ندارد و نتوانسته است رضایت همکاران را فراهم کند.
افق کویر: در مورد مسكن فرهنگيان ، آموزش و پرورش چه برنامه‌هايی را دنبال می ‌كند؟ و چه اقداماتي صورت گرفته است؟!
اخیراً با همت برخی از معلمان شرکت تعاونی مسکن اندیشه فرهنگیان تأسیس گردیده است وهیئت مدیره توسط اعضا انتخاب و در حال پیگیری برای تملک زمین و واگذاری به اعضا می باشد؛ امیدوارم مسئولان شهرستان و استان در اختصاص زمین به فرهنگیان مساعدت نمایند تا موجبات دلگرمی همکاران فراهم گردد.
افق کویر: در مورد هوشمندسازی مدارس، آموزش و پرورش چه اقداماتی انجام داده است؟
بیش از ۷۰ در صد از مدارس شهرستان از امکانات هوشمند سازی برخوردار هستند.
افق کویر: آیا شهریه مدارس افزایش یافته است؟! خانواده ها گلایمند هستند برخی مدیران مصوب کرده اند تا شهریه پرداخت نشود دانش آموزان را ثبت نام نمی کنند؟! در این زمینه چه توضیحی دارید؟!
در شهریه مدارس هیچگونه تغییری ایجاد نشده است و مدارس موظفند طبق بخشنامه های ارسالی عمل کنند چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد از طریق ستاد ثبت نام اداره قابل پیگیری می باشد.
افق کویر: سخن پايانی :
در آستانه مهر ماه هستیم ماه ایجاد نشاط و شادمانی در بین کودکان و نوجوانان همه باید اموزش و پرورش را متعلق به خود بدانند و برای اعتلای ان در همه ی ابعاد کمک کنند.در پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان خود در بهسازی و توسعه ی فضای اموزشی و پرورشی و نیز تربیت و سلامت عزیزانشان در همه ی زمینه ها .همه ی احاد مردم باید کمک کنند تا در گام دوم انقلاب بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری بتوانیم جوانانی انقلابی مبتکر و خلاق و آماده برای اثر گذاری در همه ی عرصه‌ها تربیت کنیم.

اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در