یزد از لحاظ جمعیت سالمندان در رتبه سیزدهم کشور قرار دارد

یزد – ایرنا- معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی یزد با اشاره به اینکه استان از لحاظ تعداد سالمندان در رتبه سیزدهم کشور قرار دارد گفت: ۹.۳ درصد جمعیت را این افراد تشکیل می‌دهند در حالیکه این عدد در کشور ۹ درصد است.

استان یزد در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستا و آبادی‌ها زندگی می‌کنند .

شهرستان ۵۰ هزار نفری تفت با ۱۸.۸ درصد بیشترین جمعیت سالمند استان و شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان هم با هشت درصد سالمند کمترین جمعیت این قشر را  دارد.

۷۵ درصد جمعیت ۸۳ میلیون نفری ۳۱ استان ایران در شهرها و بقیه در روستاها و آبادی‌ها سکونت دارند.

محمدحسین غنیمت شامگاه سه‌شنبه در شورای سالمندان و کمیته مناسب‌سازی مهریز که به مناسبت روزجهانی سالمندان (۹ مهرماه) برگزار شد، افزود: هم‌اکنون شهرستان‌های تفت،  ابرکوه و مهریز بیشترین آمار سالمندان استان را دارند.

وی ادامه داد: شورای سالمندان و کمیته مناسب‌سازی به صورت مستمر با حضور اعضا در شهرستان‌های یزد، اردکان، اشکذر، تفت، بافق ،مهریز، ابرکوه، خاتم، میبد و  بهاباد تشکیل می‌شود و نسبت به برنامه‌ریزی برای حل نیاز جامعه هدف اقدام می‌کنند.

همچنین فرماندار مهریز گفت: مناسب‌سازی برای تردد سالمندان باید جزو اولویت دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها ،با پیگیری شهرداری و شورای‌اسلامی شهر قرار گیرد.

رضا زارع‌زاده مهریزی افزود:  هم‌اکنون چهار مرکز نگهداری سالمندان با زیرپوشش قرار دادن ۵۰۰  نفر در این شهرستان فعال است.

به گفته وی ، همکاری خیران با بهزیستی نقش مهمی در انجام طرح‌های اجتماعی و فرهنگی برای خدمت رسانی به سالمندان دارد.

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی افراد بالای ۶۰ سال جزو جمعیت سالمند محسوب می‌شوند که برابر این تعریف، افراد ۶۰ تا ۷۵ سال، سالمند جوان، ۷۵ تا ۸۵ سال، سالمند میان‌سال و بالای ۸۵ سال، سالخورده یا پیر تلقی می‌شوند.

شعار امسال روز جهانی سالمندان «فرصت‌های برابر برای تمام سنین» اعلام شده است.

حدود ۲هزار و ۵۰۰ نفر از جمعیت مهریز از کمک های بهزیستی و همین تعدادی از حمایت‌های کمیته امداد امام (ره) این شهرستان بهره‌مند هستند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسابقات فوتسال جام رمضان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات جام