تلاش واحد ایمنی( HSE) شرکت سنگ آهن مرکزی جهت کاهش بروزحوادث

به گزارش هفته نامه افق کویر، لازمه معدن کاری ایمن، استفاده از برنامه منظم در ارتباط با مسایل ایمنی و امداد و نجات است؛ اگر چه با اجرای قوانین ایمنی در معدن تا حد زیادی می توان از بروز حوادث جلوگیری کرد، اما به هر حال امکان سانحه در معدن وجود دارد و باید به موازات تأمین شرایط ایمنی، برای مقابله با سوانح نیز آماده بود.
خبرنگارهفته نامه افق کویر در این شماره به مناسبت نامگذاری ۷ مهرماه؛ روز آتش‌نشانی و ایمنی به سراغ واحد”HSE” شرکت سنگ آهن مرکزی رفته و گفتگویی با مسئول این واحد انجام داده است.
افق کویر: لطفاً در ابتدا ضمن معرفی و بیان مسئولیت خود در شرکت سنگ آهن مرکزی به پرسشهای مطرح شده پاسخ دهید:
ابراهیم غلامرضا پور هستم، دارای مدرک کارشناسی ارشد آلودگی محیط زیست. از سوابق کاری بنده می توان به ۳ سال فعالیت به عنوان کارشناس در اداره محیط زیست شهرستان بافق،۱۰ سال کارشناس و سرپرست محیط زیست سنگ آهن مرکزی و ۷ ماه مدیر ایمنی بهداشت و محیط زیست سنگ آهن مرکزی«HSE » اشاره کرد.
افق کویر: به طور مختصر گزارشی از فعالیتهای بخش HSE شرکت سنگ آهن مرکزی در یک سال گذشته را بیان کنید:
با توجه به این که واحد ایمنی ،بهداشت و محیط زیست شامل بخش های بهداشت حرفه ای ،بهداشت محیط ،ایمنی ،محیط زیست ، درمان و آتش نشانی هست کارهای مهمی در این زمینه ها صورت می پذیرد که به طور کلی می توان به شناسایی مخاطرات و ارزیابی ریسک به تعداد ۳۱۱۵ مورد، تهیه و تدوین دستور العمل های ایمنی و شغلی ۷۶ مورد، اطفا حریق و امداد ونجات ۴۸ مورد، تعداد مغایرت های مشاهده شده در بازرسی ها ۲۴۶۰ مورد، گرامی داشت روز زمین پاک و هفته جهانی محیط زیست، انجام معاینات طب کار ۲۰۰۰ نفر از پرسنل، اخذ مجوزهای لازم در خصوص راه اندازی داروخانه به منظور استفاده تمام پرسنل شرکت، و… اشاره کرد.
افق کویر: طبق ماده۵۲ قانون کار، کارگران معادن نباید بیشتر از ۶ ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته فعالیت کنند این درحالی ست که ساعت کاری کارگران بیش از مقدار تعیین شده است؟ ایمنی شرکت سنگ آهن در این راستا برای سلامت جسمی و روانی کارگران چه کاری انجام داده است؟
ماده ۵۲ قانون کار مربوط به معادن زیر زمینی است و خیلی در مورد معادن رو باز صادق نیست؛ اما با توجه به این که در بحث مشاغل سخت و زیان آور معادن رو باز را شامل می شود.واحد HSE اقدام به شناسایی عوامل زیان آور محیط کار به صورت سالیانه می نماید و طی آن مشاغلی که بیشترین مواجهه را با عوامل زیان آور محیط کار نظیر: گرد و غبار، سر و صدا و ارتعاش و غیره را دارد شناسایی و برای آنها اقدامات اصلاحی نظیر : کاهش ساعت مواجهه افراد با عامل زیان آور، جا به جایی افراد و در آخر استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب در این زمینه می نماید
افق کویر: این معدن برای کاهش حوادث ناشی از کار چه اقداماتی انجام داده است؟
جهت کاهش حوادث ناشی از کار این واحد سعی نموده است از طریق آموزش و فرهنگ سازی، تشکیل کار گروههای تخصصی هر فرآیند، تشویق افراد به صورت ۳ ماه یکبار،تشکیل کمیته حوادث فردی و ماشین آلات ، صدور قبوض جریمه، نظارت و بازرسی های مستمر در هر شیفت کاری توسط بازرسین از هر فرآیند ، شناسایی مخاطرات کاری هر فرآیند و ارزیابی ریسک، انجام دوره های آموزشی کوتاه مدت در کارگاه ها toolbox meeting و تجزیه و تحلیل حوادث و … میزان حوادث را کاهش می دهد.
افق کویر: آموزشهای واحد HSE برای معدنکاران بیشتر در چه زمینه ای است؟ و تا چه اندازه مفید به فایده بود است؟
آموزش یکی از الویت های اصلی واحد HSE است و این واحد در راستای فرهنگ سازی و کاهش حوادث و آشنایی پرسنل با مخاطرات موجود در محیط کار تلاش کرده است با همکاری معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی آموزش های عمومی و تخصصی HSE را برگزار نماید در بحث آموزش های عمومی می توان به آموزش ایمنی عمومی و یا رانندگی تدافعی در سال گذشته را نام برد که با استقبال خوب همکاران مواجه بودیم و برای سال ۱۳۹۸ دوره CPR یا همان آموزش احیای قلبی و ریوی و تنفسی را در دستور کار قرار گرفته و از مهر ماه این دوره برای تمامی پرسنل شرکت به صورت الزامی برگزار خواهد شد.
در خصوص دوره های تخصصی نیز که به غیر از پرسنل HSE که ملزم به گذراندن دوره های سالیانه خود بر اساس نیاز سنجی صورت گرفته در اول هر سال توسط واحد آموزش هستند ، سایر پرسنل نیز بر اساس نوع شغل و ماهیت کاری مثلاً ایمنی ماشین آلات دوار و … آموزش های لازم را فرا می گیرند.
افق کویر: با توجه به شرایط جوی و گرمای بیش ازحد برخی از کارکنان از ابزار ضروری جهت ایمنی استفاده نمی کنند بخش HSEبرای برخورد با این افراد چه اقداماتی انجام می دهد؟
در این خصوص این واحد سعی کرده است با خرید لوازم حفاظت فردی مناسب که سازگاری با محیط کاری معدن و اقلیم منطقه باشد بهترین و سایل را در اختیار همکاران محترم قرار دهد و این رابطه با کار کارشناسی صورت گرفته از سوی کارشناس بهداشت حرفه ای و کارشناسی وسایل حفاظت فردی شرکت، ماتریس و وسایل حفاظت فردی تهیه شده است و سالیانه به روز می گردد و حتی المقدور سعی شده تا وسایل تهیه شده متناسب با شغل افراد باشد و در صورتیکه از سوی افراد مورد استفاده قرار نگیرد ابتدا با آموزش و توصیه لازم بر استفاده از وسایل حفاظت فردی و در صورت تکرار با جریمه، افراد سعی در ترغیب پرسنل به استفاده از وسایل حفاظت فردی می نمایند.
افق کویر: یکی از معضلات اصلی عدم امنیت جانی،نبود اموزش صحیح در ارتباط با نحوه استفاده از ماشین آلات سنگین است واحد ایمنی تا چه اندازه در این خصوص عدم امنیت جانی را کاهش داده است؟
در این رابطه اقدامات خوبی هم از طرف پیمانکار واحد استخراج و هم از طرف کارفرما (شرکت سنگ آهن مرکزی) صورت گرفته است و نمونه آن می تواند به راه اندازی سیستم vhms که راهبری دستگاه‌ها و تراک های ۴۶ تن و ۳۵ تن خط هفت را به صورت لحظه ای پایش نمایداشاره کرد که این سیستم مواردی نظیر سرعت مجاز، فشار روغن، فشار باد و …را چک می نماید و در صورت بروز حادثه ای با بررسی این سیستم میزان قصور افراد مشخص می گردد. همچنین شرکت سنگ آهن مرکزی با برگزاری دوره رانندگی تدافعی و همچنین بازرسی و کنترل بر سرعت ماشین آلات معدنی سعی در کاهش میزان حوادث نموده است و انشاا… در آینده با صحبت های صورت گرفته با مدیریت محترم شرکت نرم افزارECO_DRIVER بر روی کلید ماشین آلات سنگین نصب و کنترل لحظه ای رانندگان ثبت و ضبط خواهد شد.
افق کویر: معاینه پزشکی کارگران در سال چند دفعه انجام می شود؟ از نظر کیفی تا چه میزان این معاینات معتبر می باشد؟
معاینه پزشکی کارگران طبق ماده ۹۲ قانون کار سالی یک نوبت انجام می پذیرد که این معاینات شامل: تست اودیومتری(شنوایی سنجی)، تست اسپیرومتری(تنفسی)،آزمایشات خون، تست اپتومتری(بینایی سنجی) ، معاینات پزشک، تست نوار قلب در صورت لزوم و برای برخی از مشاغل پر استرس مثل آتش نشانان و افرادی که در ارتفاع کار می کنند می باشد.
این معاینات توسط واحد طب کار شرکت و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام می گیرد و روزانه ۵۰ نفر جهت انجام معاینات و تست های مربوطه دعوت بعمل درآید و طی آن شناسنامه پزشکی افراد تهیه و توصیه های لازم در خصوص شغل هر فرد به اطلاع آنها رسانده می شود. همچنین در این معاینات اشتغال بکار افراد از لحاظ بلا مانع بودن کار فرد، مشروط به انجام کاربا رعایت برخی موارد، عدم صلاحیت انجام کار مشخص می گردد.
افق کویر: لوازم ایمنی که به کارگران اختصاص داده می شود شامل چه وسایلی است؟ کارگران تا چه میزان در استفاده از این وسایل جدیت به خرج می دهند؟
تجهیزات و لوازم حفاظت فردی در سؤالات قبلی بر آن اشاره شد؛ اما به طور کلی تمام لوازم و حفاظت فردی نیرو های امانی توسط واحد خرید و با نظارت واحد HSE تهیه می شود و نیرو های پیمانکار از طرف شرکت مربوطه و آن هم با نظارت عالیه ایمنی سنگ آهن صورت می پذیرد تا وسایل حفاظت فردی اعم از کفش ، کلاه ، ماسک، انواع گوشی،عینک و گاگل ها(عینک فنجانی) از بهترین برند ها و با کیفیت در اختیار پرسنل زحمت کش شرکت قرار گیرد.
افق کویر: سال گذشته لباس فرم کارگران و کارکنان به خیاطان بافقی واگذار شده بود ، ولی در سالجاری این سفارشات به استان دیگری واگذار گردیده است در باره علت این واگذاری توضیحاتی بدهید؟
این سوال شما به نوعی چالش بر انگیز است و عدم اطلاع دوستان به این موضوع را می رساند؛ سال گذشته و در زمان مدیریت قبلی شرکت، واحد خیاط خانه توسط یک شرکت
یا مؤسسه راه اندازی شد و مقرر گردید کلیه لباس کار توسط این واحد تهیه و در اختیار پرسنل قرار گیرد در همین رابطه واحد ایمنی شرکت موظف شد نوع پارچه تهیه شده را تأیید نمایند که تاکنون همکاری خوبی صورت گرفته است؛ اما بحث قیمت لباس کار نیز در این باره مطرح گردید که با بررسی صورت گرفته از واحد های تولیدی سایر شهر ها و با نظر مهندس فلاح، مدیریت محترم شرکت مقرر گردید هزینه دوخت هر دست لباس کار با درصدی افزایش نسبت به سایر شهر ها و طبق عرف و همچنین قوانین و مقررات تمامی البسه مورد نیاز از سوی این واحد تهیه و در اختیار شرکت قرار می گیرد و کار به شهری دیگری واگذار نگردیده است و شدیدا بحث واگذاری را تکذیب می کنیم و اسناد و مدارک آن در واحد HSE مربوط می باشد.
افق کویر: به عنوان مسئول واحد HSE چه صحبتی با کارکنان شرکت سنگ آهن مرکزی دارید؟
از پرسنل محترم شرکت عاجزانه درخواست می کنم در محیط های کاری خود ضمن انجام کار محوله اصول ایمنی را رعایت نمایند. از وسایل حفاظت فردی در اختیار آنها به نحو احسن استفاده نمایند؛ در صورت بروز هر نوع حادثه و شبه حادثه آنرا به اطلاع ایمنی برسانند ایمنی در کنار آنها است زیرا بر اساس هرم حوادث«هاینریش» از هر ۶۰۰ مورد شبه حوادث یک مورد آن منجر به مرگ می شود و در این رابطه لازم است دوستان و همکاران حوادثی را که به خیر گذشته است را از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۳۵۲۴۲۵۴۴۸۰ به واحد HSE اطلاع رسانی کنند.
افق کویر: در پایان اگر مطلبی مد نظر شما هست که بیان نشده لطفاً بیان کنید.
در پایان از هفته نامه وزین افق کویرکمال تشکر و قدردانی را دارم؛ امیدوارم همه ما با رعایت قوانین و مقررات چه در محیط کار و چه در زندگی شاهد حادثه تلخ نباشیم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در