آیا معادن مس علی‏‌آباد منابع آبی یزد را تهدید می‏‌کند؟

آیا معادن مس علی‏‌آباد منابع آبی یزد را تهدید می‏‌کند؟

در حالی مسئولان، فعالان زیست محیطی و برخی کارشناسان استان یزد از خطر نابودی منابع آب زیرزمینی این استان به دنبال بهره‎برداری از معادن مس علی‏‌آباد و دره زرشک ابراز نگرانی می‏‌کنند که برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه یزد می‏‌گویند سنگ‎های منطقه نفوذ ناپذیر است و امکان آلودگی منابع آب با وسعت زیاد وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، «سید محسن شجاع الساداتی» فعال زیست محیطی استان با اشاره به پیگیری‎ها و مخالفت‎های نهادهای مختلف با بهره‎برداری از معادن مس دره زرشک و علی آباد از سال ۱۳۸۱ تاکنون، می‎گوید: مطالعات جدیدی در این منطقه در حال بررسی است و این احتمال وجود دارد که معادن راه‏‌اندازی و مورد بهره برداری قرار گیرند.

وی خشک شدن ۲۵ قنات و تاثیر روی حدود دو هزار قنات و چشمه منطقه شیرکوه به علت آلودگی احتمالی منابع آب سطحی و زیرزمینی به علت مصرف اسید و تولید فاضلاب‏‌های صنعتی را خطری بزرگ برای محیط زیست استان عنوان می‏‌کند.

شجاع الساداتی همچنین تعداد اشتغال ایجاد شده توسط این معدن را در مقایسه با آثار مخرب محیط زیستی آن بسیار ناچیز برمی‏‌شمارد.

«علی اصغر سمسار یزدی» دبیر کانو تفکر آب دانشگاه یزد نیز در پنجاه و هفتمین نشست این کانون که در این رابطه برگزار شد، با اشاره به بررسی دوباره بهره‏‌برداری از این معدن، اضافه می‏‌کند: تاکنون مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده که مشخص شده است در صورت فعالیت معادن ۲۵ رشته قنات تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و به دلیل تاثیر معادن بر جریانات سطحی، تغذیه سایر قنوات نیز با مسائلی رو به رو خواهد شد.

وی با اشاره به آثار محیط زیستی معدن سه چاهون در شهرستان بافق، حفظ منابع طبیعی از جمله معادن برای نسل‌‏های آتی و تا زمان وجود تکنولوژی‎هایی که این آثار مخرب را کاهش دهد، ضروری می‎داند.

البته «محمد مهدی جوادیان زاده» مدیر عامل شرکت آب منطقه‏‌ای یزد هم عنوان می‎کند که حدود ۳۰۰ چشمه و قنات در پایین دست معدن قرار دارد و با وجود سطح بالای آب در این قنوات، قطعاً پس از بهره‎برداری از معادن آسیب‎هایی به منابع آب زیرزمینی وارد می‏‌شود.

به گفته وی، ارزش افزوده حاصل از معادن تا زمان بهره‏‌برداری از آنها ادامه دارد اما اثرات سوء محیط زیستی حاصل از آن تا سال‎ها پس از بهره برداری نیز وجود دارد.

«وهاب امیری» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز با اشاره به تجربه مشابه در بررسی آثار زیست محیطی معدن، بیان می‎کند: گرانیت توده نفوذ‏‎پذیری در سازه آهکی است و چنین سازه‏ای می‎تواند داری منابع آب باکیفیتی نیز باشد.

به گفته وی، با توجه به رفتار متفاوت ساختار زمین در محیط ناهمگن به طور قطع نمی‎توان بر عدم آلودگی آب تاکید کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه بر ضرورت انجام مطالعات ژئو فیزیک برای در نظر گرفتن ارتباط آهن و گرانیت تاکید می‏‌کند.

با این وجود «خداکرم غریبی» عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه یزد با مقایسه ایجاد بزرگراه و معدن در تخریب یکسان محیط زیست و عدم اعتراض به ایجاد بزرگراه، تصریح می‏‌کند: مرحله اکتشاف در معدن تاثیری بر آلودگی منابع آبی ندارد.

وی ادامه می‏‌دهد: تعداد زیادی از معادن فعال در استان وجود دارد و مسائل زیست محیطی آن نیز کنترل شده است و علاوه بر این نیز یک درصد از درآمد معدن، صرف مسائل محیط زیست می‏‌شود.

به گفته وی، پژوهش‏‌های جدید در حال بررسی روی تکنولوژی‏‌های عدم آلودگی منابع آب مجاور معادن است.

دکتر «فرهاد تراب» دیگر عضو هیئت علمی این دانشگاه نیز تصریح می‏‌کند: سنگ‏‌های منطقه نفوذ ناپذیر است و امکان آلودگی منابع آب با وسعت زیاد وجود ندارد.

به گفته وی، تمامی معادن آلودگی محیط زیست نسبی دارند اما در ایجاد چنین طرح‎هایی بایستی به میزان ارزش افزوده و اشتغال‎زایی نیز توجه شود.

وی اضافه می‏‌کند: کارخانه فرآوری معادن مذکور در دشت ابرکوه ایجاد می‏‌شود و مسلماً تدابیر لازم از نظر آثار محیط زیست و آلودگی آب در نظر گرفته می‎شود.

«سعید عطار» رییس دبیرخانه کانون‏‌های تفکر دانشگاه یزد در پایان پیشنهاد تدوین بیانیه کانون در مورد معادن مس با همکاری اساتید دانشکده معدن را مطرح می‏‌کند و می‏‌گوید: تغییر رفتار مصرف کننده در گرو تضمین منافع مصرف کننده است و تکنولوژی‏‌های پیشرو با اخذ یارانه دولتی و بهبود در بازار جهت اشاعه تکنولوژی اقدام می‏‌کند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی