گفتگو با زنان سرپرست خانوار: تمام مشکلات را به خاطر بیمه تحمل می کنیم

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ از چند سال قبل بحث اشتغال زنان سرپرست خانوار مورد توجه مسئولین شهرستان بافق قرار گرفت. تا هم زنان بتوانند از طریق کارتولیدی نان آور خانواده شوند و هم باری از دوش کمیته امداد امام خمینی(ره)و بهزیستی برداشته شود .
پیرامون همین موضوع در هفته نامه افق کویر شماره ۸۲۳ به تاریخ ۱۷ دی ماه ۹۶ که در آن “امیر خواجه مبارکه” مدیرعامل وقت شرکت تعاونی مصرف کارکنان سنگ آهن مرکزی در گفتگویی اختصاصی خبر از بزرگترین کارگاه زود بازده پوشاک در شهرستان بافق داد که در آن بزرگواران سرپرست خانوار کمیته امداد ضمن طی مراحل مصاحبه و امتحان به تعداد نیاز در کارگاه مشغول به خدمت خواهند شد.
در همین زمینه مدیر عامل وقت” علی اکبر رحیمی” نیز در “شماره”۸۷۰ هفته نامه افق کویر به تاریخ ۱۷ دی ماه ۹۷ درنشستی که با مجمع خيرين و مؤسسات خيريه شهرستان بافق انجام داده بود گفت: خياط خانه ای در شهرک آهنشهر ايجاد شده که ۳۰ زن سرپرست خانوار در آن مشغول به کار شده اند و پيش از روی کار آمدن من به عنوان مديرعامل قرار دادی با آنان بسته نشده بود و حقوق آنان مشخص نبود اما تأکيد کردم تا ضمن عقد قرارداد با آنان از سوي شرکت تعاوني سنگ آهن،حقوق آنان براساس سقف قانون کار داده شود.
وي افزود: اگر سهمیه براي آنان در توليد البسه قرار دهند و بيش از آنچه تعيين شده انجام دهند،به آنان پاداشي داده خواهد شد و بيمه نيز براي آنان در نظر گرفتيم تا سابقه کاري براي آنان باشد.
خبرنگار هفته نامه افق کویر ، پیرامون همین موضوع به خیاط خانه” شرکت توسعه ، تدبیرگران آهن بافق “واقع در شهرک آهنشهر رفت.
خیاط خانه ای بزرگ با سقف شیروانی دارای دو اتاقک. که یکی مخصوص دوخت بود و دیگری مخصوص برش. ودر کنار اتاق برش دیوار تیغه ای وجود داشت که در پشت آن انبوهی از لباس های دوخته درون کاور قرار داده بودند. جایی که قبلاً دو واحد سالن گاز فروشی بوده است و الان منبع در آمدی برای زنان سر پرست خانوار.
ظاهراً یکی از چرخ ها خراب است و مدیر داخلی سعی در تعمیر آن دارد. یکی از زنان چای تعارف نموده تا مدیر داخلی کارش تمام شود.
آنچه در ادامه می خوانید گفت و گوی خبرنگار هفته نامه با مدیر داخلی شرکت می باشد.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی نمایید؟
سید مرتضی حسینی مبارکه، سرپرست و مدیر داخلی خیاط خانه
افق کویر:چه مدت و به چه منظور خیاط خانه را تأسیس نمودید؟
دو سال و نیم است که این خیاط خانه افتتاح شده است .قبلاً اینجا گاز فروشی شرکت سنگ آهن بود. با توجه به اینکه این مکان سقفی نداشت ۱۵۰ میلیون هزینه عمرانی در بر داشت تا کمک خرجی برای خانم های بی بضاعت تحت پوشش کمیته، بهزیستی، خانواده های زندانیان شود که این طرح را مدیر عامل وقت جواد عسکری راه اندازی نمودند ، با این که خیلی ها دوست نداشتند کارگاه راه اندازی شود، این تولیدی را در بافق افتتاح نمودیم
افق کویر: چند نفر در اینجا مشغول به کار هستند؟
۳۰ نفر . شصت درصد از این زنان، زنان آسیب دیده اجتماع می باشند وبقیه با توجه به اینکه استاد کار بودند، در فراخوانی که اعلام شد، در تست آزمون قبول شده و مشغول به کار می باشند.
افق کویر:آیا حقوق کارگران به موقع پرداخت می شود؟
حقوق کارگران دو ماهی به تأخیر می افتد، ولی نمی گذاریم زیاد با تأخیر پرداخت شود. در اینجا کارگران بر اساس تکه دوزی و طبق ساعت کاری حقوق دریافت می کنند. ساعت کاری طبق کارکرد باید ۲۱۶ ساعت شود.
اگر کاری باشد که قیمت آن پایین باشد، قیمت تکه دوزی پایین محاسبه می شود و راحت تر دوخته می شود. اگر تکه دوزی سخت باشد، زمان بیشتری نیاز دارد و قیمت بالاتر محاسبه می شود و همه راضی هستند.
افق کویر: ۲۱۶ ساعت کار برای یک خیاط زیاد نیست؟
طبق زمانی که از آنها تست گرفتیم، نرمال کار همان ۲۱۶ ساعت می باشد. اگر طبق ساعت کار نباشد هر کس هر چه قدر خواست می دوزد و می رود. باید زمان باشد و بر اساس تکه هایی که دوختند حقوق به آنها پرداخت می شود.
خیاطانی داشتیم که در ماه ۲۱۶ ساعت کاری بر اساس کارکردی که در نظر گرفتیم می رسانند ودر ماه ۵ روز هم استراحت دارند.
بعضی از خیاطان که نقص عضو دارند و نمی توانند ساعت کاری را برسانند بیمه ۱۵ الی ۱۷ روزه برایشان در نظر گرفتیم.
افق کویر: به نظر شما خیاطان حرفه ای به نفع شان نبود در خانه خیاطی نمایند؟
خیاطان ماهر می توانند این جا را به عنوان کار دوم حساب نمایند. از تجربه خیاطان ماهر استفاده نمودیم که جواب داده و بعضی وقتها که در دوخت مشکل داشتیم از راهنمایی آنها استفاده نمودیم.
افق کویر: در جذب لباس شرکت ها و موسسات دیگر موثر بودید؟
بله، لباس کارهای جهاد نصر، شهرداری بافق، سنگ آهن، آب و فاضلاب، آتش نشانی را جذب نمودیم.
افق کویر: شرکت ها از نحوه دوخت و قیمت ها راضی بودند؟
بله، قیمت ها ما تعاونی می باشد. حتی پایین تر از قیمت صنف. چون حجم کار بالا است، قیمت ها را پایین می آوریم، به خاطر سایز یکی باید برش بخورد و تکی نیست که با قیچی برش بخورد. کیفیت دوخت ما نیز خوب می باشد.درمناقصه سایپا تهران که شرکت نموده بودیم. تیم ۱۱ نفره از سایپا آمده بودند. وقتی آمدند، سوال پرسیدند و دوختها را دیدند، چون دوخت لباس کار ما خیلی سخت و پیچیده می باشد. دوخت ما را پسندیدند.
افق کویر: آیا مزیت های دیگر مانند بن و… به آنها تعلق می گیرد؟
اگر درصد از خود سود بیرون بیاید، مبلغ سود را به عنوان پس انداز کنار گذاشته و به آنها با سود شرکت بن برنج و… تعلق می گیرد.
افق کویر: آیا ظرفیت نیرو بیش از ۳۰ نفر را دارید؟
بله. اگر خرید چرخ داشته باشند تا ۱۷ الی ۱۸ نفر دیگر ظرفیت داریم که می توانند دو شفیت کار کنند.
افق کویر:آینده شرکت چگونه می بینید؟
اگر حمایت شویم که تا حالا حمایت شدیم و ارگان ها و مسئولین شهر کار به ما بدهند. چون نرخ ما پایین تر از بیرون است. خیلی و عالی می شود.
افق کویر: شما به عنوان مدیر داخلی چه کار انجام می دهید؟
دو شفیت، به عنوان مدیر بالای سر پرسنل هستم تا کار کنند .
افق کویر: سخن پایانی؟
دوست داریم ارگان های دولتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)و بهزیستی از نظر حمل و نقل پرسنل ما را حمایت کنند. با این که پول تاکسی تلفنی پرسنل را می دهیم باز هم کفاف نمی دهدو قیمتی که تاکسی تلفنی می گیرد برای ما مقرون به صرفه نیست. ماهانه ۷۵ هزار تومان برای ایاب و ذهاب پرسنل در نظر گرفتیم که این هزینه جوابگو نیست.
در پایان مصاحبه که خبرنگار قصد خداحافظی از مدیر داخلی را داشت. جمعی از پرسنل به مدیر داخلی اعتراض نموده و گفتند آیا تمام خواسته و کمبودهای ما را بیان نمودید.
و هر کدام از آنها به گوشه ای از مشکلاتشان اشاره نمودند ، همهمه ای در میان خیاطان بلند شد، خبرنگار آنها را به سکوت دعوت نمود ، از آنها خواست تا هر کدام به نوبت مشکلاتشان، بودن آنکه نامی از آنها چاپ شود بیان نمایند.
بیمه کارکنان کامل پرداخت نمی شود

یکی از خیاطان به نمایندگی از جمع گفت: اکثر زن هایی که در اینجا کار می کنند، زن های سرپرست خانوار می باشند که از کمیته امداد و بهزیستی برای کار آمدند، طبق تکه دوزی که انجام می دهیم و ساعت کاری حقوق ما پرداخت می شود. وی افزود: هنوز با ما قراردادی امضا نکردند،و بیمه ما درست پرداخت نمی شود، وقتی مأمور بیمه آمده و از وی سوال نمودیم متوجه شدیم بیمه پرسنل ۴ ، ۵، ۱۵ روزه … پرداخت می شود. وقتی اعتراض نمودیم می گویند تا ساعت کاری شما ۲۱۶ ساعت طبق کارکرد نرسد، بیمه کامل به شما تعلق نمی گیرد.
هر روز به امید اینکه کارمان بهتر می‌شود به سر کار می آییم
درصورتی که ما می خواهیم حداقل حقوق ثابت ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان برای ما در نظر بگیرند،که آنها در جواب می گویند هیچ تولیدی این کار را انجام نمی دهد. هر روز به امید اینکه کارمان بهتر می شود به سر کار می آییم.هر روز به ما وعده و وعید بهتر می دهند
اینجا “کمیته امداد بافق” نیست، باید کار کنید تا حقوق بگیرید
وی ادامه داد: تکه دوزی به این صورت است که مثلاً یک شلوار زیب دوز که حداقل ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد ، برای ما ۳۰۰۰ تومان در نظر می گیرند.وقتی هم می گوییم نرخش پایین است؛ می گویند، اینجا “کمیته امداد بافق” نیست، باید کار کنید تا حقوق بگیرید . هر شخصی هم که نیاز مالی بیشتری دارد، می تواند در خانه اش خیاطی نماید یا دوشفیت خیاطی کند تا حقوقش بالاتر رود.
وی ادامه داد: در یک ماه دو شیفت کار کردم. حتی تا ساعت ۲ شب . حقوق دریافتی ام یک میلیون و صد پرداخت شده است و گرنه ماه های دیگر حتی ۲۰۰ هزار تومان هم حقوق گرفتیم.
بابت سرویس اصلاً پولی دریافت نکردیم
یکی دیگر از خیاطان گفت: حتی قرار بوده هزینه ایاب و ذهاب را به ما پرداخت کنند، می گویند ماهیانه ۷۰ هزار تومان برای هزینه ایاب و ذهاب در نظر گرفتیم، در صورتی که پولی که به حسابمان می ریزند طبق کارکرد حساب نمودند. و بابت سرویس اصلاً پولی دریافت نکردیم.
حداقل ماهیانه باید به پرسنل بن شیر تعلق می گرفت
خیاط دیگر ی افزود: از عید تا کنون یک گونی برنج و جعبه شرینی به ما تعلق گرفته است و دیگر هیچ مزیتی برایمان در نظر نگرفتند،با توجه به اینکه دوخت لباس های سنگ آهن خیلی سخت می باشد و پرز تولید می کند، حداقل ماهیانه باید به پرسنل بن شیر تعلق می گرفت.
تمام مشکلات را به خاطر بیمه تحمل می کنیم
وی افزود: وقتی که می گوییم حقوقمان را زیاد کنید می گویند اگر پول می خواهید کا ر کنید…. واقعاً ۲۱۶ ساعت کار برای یک خیاط زیاداست، تکه هایی را که می دوزیم زمان برایش در نظر گرفتند، اگر به زمان نرسیم کارمان عقب می افتد. حتی زمان صبحانه و چای را باید تند تند بخوریم تا از کارمان عقب نیفتیم.. ما تمام مشکلات را به خاطر بیمه تحمل می کنیم.
در حال حاضر سه ماه حقوق دریافت نکردیم
یکی دیگر از خیاطان گفت:موقع کار باید کار را به موقع تحویل دهیم اما حقوقمان را به موقع پرداخت نمی کنند . در حال حاضر سه ماه حقوق پرداخت نشده است.
در اینجا واقعاً مدیرت ضعیف می باشد
خیاط دیگری در پایان گفت: شرکت روپوش یکی از مدارس را متقبل شده است،با توجه به اینکه روپوش دانش آموزان را یک سایز نمی شود برش داد، هر دانش آموزی بستگی به سایز آن برش را انجام دادیم،قرار شده به ازای دوخت هر روپوش ۷۰ الی ۸۰ تومان به پرسنل داده شود، همین روپوش را به خانواده ها ۱۸۰ الی ۱۹۰ حساب نمودند. بعد خانواده ها اعتراض نموده ، صنف نرخ روپوش را بعد از اعتراض ۱۲۰ هزار تومان انتخاب نمود، هنگامی که قیمت را پایین آورند، دستمزد ما را نیز ۳۰ تومان در نظر گرفتند، یعنی ۱۵۰۰۰ تومان برای برش کار و ۱۵۰۰۰ تومان برای شخصی که می دوزد. اگر می دانستیم این قیمت می خواهند به ما پول بدهند هرگز روپوش مدارس را قبول نمی کردیم. در اینجا واقعا مدیرت ضعیف می باشد.
زنان آسیب دیده اجتماع که روزی به امید کار ثابت، با حقوق و قرار داد سر کار آمدند، انتظارشان خلاف این ماجرا نشان می دهد، حتی تکه دوزی و ساعت کاری آنها بسیار پایین تر از حد تصورشان رقم خورد ،آنان به این امید به سرکار می آیند تا شاید در آینده نزدیک کارشان رونق گیرد تا شرمنده خانواده شان نباشند.امید است که مسئولین با درایت و تدبیر بیشتر به فکر این قشر آسیب دیده و زحمتکش باشند.

معصومه غلامرضاپور

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در