ساکنان ۳۴ روستای یزد مشمول پرداخت زکات هستند

یزد- ایرنا- معاون توسعه مشارکت‌های مردمی اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) یزد گفت: از مجموع ۷۶۸ روستای استان، ساکنان ۳۴ مورد از این تعداد روستاها مشمول پرداخت زکات هستند.

غلامرضا مشعل چی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه ، بابیان اینکه  این روستاها مربوط به  شهرستان های یزد، اشکذر، میبد، اردکان، تفت، ابرکوه، بافق، بهاباد ، خاتم و مهریز هستند ، افزود: زکات واجب در این استان شامل خرما ، گندم، کشمش و گوسفند است.

وی بابیان اینکه مردم نیکوکار استان یزد از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۸ میلیارد ریال زکات پرداخت کرده‌اند اظهارکرد: ۹۱ درصد زکات پرداخت شده مستحب و ۹ درصد واجب بود.

مشعل چی با اشاره به اینکه در احیای فریضه زکات ۶۰۳ مبلغ و عامل افتخاری با این نهاد همکاری دارند، ادامه داد: ۶۱ درصد زکات در امور محرومان و ۳۹ درصد با نظر خیران در پروژه‌های عام‌المنفعه عمرانی مانند مسجد، حسینیه و خانه عالم روستایی هزینه می شود.

وی همچنین اضافه کرد: ۳۲ درصد زکات در امور محرومان برای معیشت ، ۲۲ درصد ساخت و مرمت و بازسازی مسکن مددجویی ، ۲۰ درصد جهیزیه، ۱۱ درصد امور درمانی ، هفت درصد برای آزادی زندانیان نیازمند جرائم مالی غیرعمد، ۶ درصد امور تحصیلی و ۲ درصد هم در سایر موارد هزینه می شود.

زکات یکی از واجب های مالی و عبادی است که در نظام اسلامی از اهمّیت بالایی برخوردار است و در منابع دینی مانند کتاب و سنّت در ردیف نماز و جهاد قرار گرفته و یکی ‏از پنج ستون دین اسلام به شمار می‌‏رود.

اگر زکات اموال مطابق آنچه که در فقه اسلامی آمده مورد عمل قرار گیرد و به مرحله اجرا درآید، بیشتر کمبودهای اقتصای، فاصله طبقاتی و نیازهای مستمندان رفع و در جامعه

اسلامی، عدالت اجتماعی برقرار می‌شود.

آنچه زکات به آن تعلق می‎گیرد‏ شامل  گندم، جو، خرما، کشمش،  طلا، نقره،  شتر،  گاو و گوسفند است .

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام (ره) یزد در ادامه یادآور شد: مردم این استان از ابتدای سال تاکنون ۴۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال صدقه پرداخت کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش دارد.

مشعل‌چی پیش بینی کرد که مردم استان تاپایان امسال ۸۲ میلیارد ریال صدقه به ۱۴هزار و ۱۰۰ صندوق واریز کنند.

هم‌اکنون حدود ۲۳ هزار خانوار نیازمند شامل ۴۵ هزار و ۴۷۷ نفر تحت حمایت کمیته امداد استان یزد هستند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، یک‌میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در