گودبرداری بدون حفاظ، خطری برای شهروندان!

به گزارش هفته نامه افق کویر، یکی از حوادث مهمی که موجب بروز خسارات مالی و تلفات و صدمات انسانی می‌شود، عدم رعایت اصول ایمنی در امر گودبرداری و حفاری های معمول در سطح شهرمی‌باشد.
مرد ۵۰ ساله ای که در جنب گودبرداری مسجد حبیب بن مظاهر(ع) روبروی امامزاده عبدا…(ع) ایستاده بود و به عمق آن نگاه می کرد گفت: این گودبرداری زیبایی شهر را خدشه دار کرده، اینجا مرکز شهر است و نمی دانم چرا آن را مرمت نمی کنند.
وی افزود: تمام پیاده رو را خاک گرفته و داخل گودبرداری نیز مملو از زباله شده است.
وی تصریح کرد: حدود ۲ ماه است که این گودبرداری به حال خود رها شده، آن هم بدون حفاظ! اگر موتور سیکلت ها از این مکان عبور کنند خطر آفرین خواهد بود.
وی با بیان اینکه این موضوع را پیگیری کردیم، ولی همچنان به حال خود رها شده است اظهار داشت: این مسجد قبلًا در شکم بازارچه قرار داشت، حتی پیاده رو نداشت، می خواهند بازار و پیاده رو را به یکدیگر وصل کنند.
یکی از مغازه داران جنب مسجد گفت: مدتی است که گودبرداری آن برداشته شده و بدون حفاظ رها گردیده است.
وی افزود: یک طرف کوچه را مسدود کردند عبور و مرو با خودرو مشکل است، ولی موتورسیکلت از این مکان عبور می کند!
گفتنی است یکی دیگر از این مکانها نیز بیش از ۴۰ سال است در خیابان امام خمینی(ره) جنب کفش ملی گودبرداری شده و به حال خود رها گردیده است. این مکان سالهاست بدون هیچگونه حفاظی رها گردیده و منبع بسیاری از زباله ها شده است.
ماشاا… گلچین، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافق درباره زمین افتاده جنب فروشگاه کفش ملی گفت: این زمین در سال ۱۳۶۲ واگذار به شرکت معدن کوشک شد؛ اما بعد از مدتی نتوانست زمین را تأمین اعتبار کند تا آن را بسازند. به همین علت به اداره اوقاف واگذار گردید. در سال ۱۳۸۳ نامه ای از سوی اداره پست برای ساخت و ساز به دست ما رسید؛ اما اداره اوقاف و امور خیریه طبق قانون مجوز واگذاری نمی دهد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا اداره اوقاف و امور خیریه اجازه واگذاری و مجوز نمی دهد؟ افزود: قانون اداره اوقاف این است. خریدار زمین؛ حتما باید مجوز سازمان اوقاف و امور خیریه را دریافت کند؛ یعنی اگر فردی بخواهد این زمین را بسازد، باید زمین از سازمان اوقاف و سرمایه از آن فرد باشد به فرض مثال اگر یک ساختمان دو طبقه احداث کردند، باید یکی را واگذار اداره اوقاف کنند و دیگری در اختیار فرد خریدار باشد؛ متأسفانه تابه حال چنین متقاضی نداشتیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا گودبرداری مسجد حبیب بن مظاهر به حال خود رهاشده است؟ تصریح کرد: به دلیل فرسودگی این مسجد تصمیم بر آن شد تا این مکان تخریب و بازسازی گردد. شهرداری عهده دار این شد که نقشه جدید مسجد را طراحی و ساخت مسجد را شروع کند؛ در حال حاضر کار های اولیه انجام شده است و تا یکسال آینده به اتمام می رسد.

راضیه برزگری – سارا شفیعی 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در