معلول کارآفرینی که آرزویش نائل شدن به کسوت بازنشستگی است

مسعود رستم یکی از کارآفرینان معلول است که با وجود مشکلات بسیار حرکتی، اقدام به کارآفرینی کرده و مغازه کسب و کاری را برای خود به راه انداخته است.

وی مادرزادی دچار مشکل حرکتی می شود و با وجود معلولیتی که داشته توانسته فعل “خواستن” را به “توانستن” تبدیل کند.

او حدود ۱۸ سال سابقه بیمه دارد و تا ۷ ماه گذشته به کار و فعالیت مشغول بوده و هیچ گاه آلام و مشکلات باعث ناامیدی و دست از کار کشیدن وی نمی شود که این خود می تواند الگویی برای جوانان امروزی باشد.

رستم بر اثر تصادف باز از ناحیه پای چپ دچار آسیب دیدگی شدید شده و پس از گذراندن مدت زیاد از درمان به خاطر عفونت شدید پایش را از دست می دهد.

او با آرزوها و آمال بسیار با کمک کمیته امداد امام در صدد خرید دستگاه جدید و به روز کلیدسازی است اما دیگر نمی تواند حرکتی داشته باشد.

رستم گاهی روی ویلچر با کمک همسر و دامادش در مغازه حاضر میشده تا بتواند این هنر خود را به دامادش آموزش دهد تا شاید یکی باشد که دستان قفل گشای او را یاری دهد اما بعد از مدتی به دلیل اینکه نتوانسته روی ویلچر دوام بیاورد از این کار نیز منصرف می شود.

او در حال حاضر ۵۴ سال دارد و بدلیل اینکه تا ۶۰ سالگی ۶ سال دیگر باقی مانده نمی تواند از کار افتاده لحاظ شود.

وی دارای سه دختر است که هر سه ازدواج کرده اند و باید در این دوران جهیزیه یکی از دختران را نیز تهیه نماید گرچه به گفته همسر وی موسسات خیریه بافق و مردم خیر مساعدت های خوبی به این خانواده می کنند اما با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی بازهم مشکلات فراوان است.

او ضمن تقدیر از تلاش های رئیس سازمان تامین اجتماعی و مدیر کمیته امداد امام بافق عنوان می کند: همسرم نیز در مهد قرآن با حقوق ماهیانه ۳۵۰ هزار تومان از ساعت هفت و نیم صبح تا ۱۲ و نیم کار می کند.

وی آنقدر از وجدان کاری برخوردار بوده که برخی از مشتریان هنوز هم که هنوز است وی را از روی تخت بغل می کنند و به درب مغازه می رسانند تا کارشان را راه بیندازد.

رستم گریزی به خاطرات گذشته می زند و عنوان می کند: کلید سازی را در منطقه پدری راور در نزد استاد کلید سازی آموختم و طی یک ماه توانستم کار را به خوبی از او یاد بگیرم و در ازای این محبت یک سال بطور رایگان برایش کار کردم.

وی پس از یکسال با فروش دستگاه قالی همسرش تمام دستگاههای کلید سازی استاد را خریداری کرده و به بافق می آید البته همسر او از مردمان خوب این دیار است.

در حال حاضر وی تحت پوشش کمیته امداد امام است و ماهیانه ۲۷۰ تومان قسط وام نیز دارد.

رستم با ابراز خرسندی اعلام می کند : به محض اینکه دخترم به خانه خودش برود و اتاق منزل خالی شود دستگاههای کلیدسازی را به خانه می آورم تا در کنار خودم این شغل را به دامادم یاد دهم.

او در پایان صحبت هایش آرزو دارد بتواند از کار افتاده یا بازنشسته شود تا کمی از مشکلات زندگی را از دوش همسرش بردارد.

در ادامه این گزارش به سراغ عباس حاجی حسنی مرد خوش اخلاق و رئیس سازمان تامین اجتماعی شهرستان بافق می رویم تا علت عدم ارسال پرونده رستم را به کمیسیون پزشکی جویا شویم.

حاجی حسنی ضمن خوش آمد گویی می گوید: وقتی با آقای رستم در منزلش ملاقات کردم تمام هم و غمم را بر این گذاشتم تا بتوانم کاری برایش انجام دهم.

photo_2019-12-10_09-41-20
وی خاطر نشان می کند: رستم یکی از افرادی است که با نرخ ۱۲ که شامل از کار افتادگی نمی شود بیمه تامین اجتماعی می شود و بعد از گذشت ۱۰ سال برای اینکه وی قادر باشد از بیمه بازنشستگی و خدای ناکرده فوتی برخوردار شود به نرخ ۱۴ افزایش می یابد.

وی عنوان می کند: نرخ ۱۴ در بخشنامه تامین اجتماعی شامل او به دلیل اینکه سنش تا ۶۰ سالگی ۶ سال کم دارد نمی شود و نمی تواند از مزایای کار افتادگی استفاده کند.

بیمه رستم قبل از این توسط کمیته امداد پرداخت می شده و با اخذ تسهیلات برای کسب و کار و معرفی وی از سوی این نهاد با بیمه آزاد۴ درصد در سازمان تامین اجتماعی پرداخت بیمه خود را ادامه می دهد.

حاجی حسنی ادامه می دهد: قطع شدن پا از زیر زانو است و این خود نیز شامل از کار افتادگی نمی شود و تنها راه این است که بیمه وی تا ۶ سال دیگر توسط خودش یا نهاد خیری پرداخت شده تا از بازنشستگی کامل برخوردار شود.

وی می گوید: اما با تمام این وجود با رایزنی هایی که با اداره کل تامین اجتماعی استان صورت گرفت مقرر شد مساعدت مالی تا حد امکان به وی صورت گیرد.

بافق فردا

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل