شهردار: استحکام سازه‌های بافق در برابر زلزله ضعیف است

یزد – ایرنا – شهردار بافق با بیان اینکه مقاومت تمام سازه‌های این شهر تاریخی در برابر زلزله های نسبتا بزرگ، بسیار اندک است، تاکید کرد: باید هنگام ساخت و ساز، استحکام بخشی و مقاوم سازی ساختمان در برابر زمین لرزه و پیشگیری از تخریب آنی بناها و بروز خسارت، در کانون توجه مالکان، مهندسان ناظر و محاسب قرار گیرد.

در استان یزد ۶ گسل زلزله وجود دارد که این مهم احتمال وقوع زمین لرزه در این استان را افزایش می دهد که یکی از  از گسل ها در منطقه بافق و بهاباد موجود و فعال است  و به همین دلیل به طور مرتب پایگاه های زلزله نگاری وقوع زلزله در آن مناطق را ثبت می کند.

به گفته غلامرضا برزگری مدیرکل وقت مدیریت بحران استانداری یزد ۵۰۰ تا ۸۰۰ هکتار از بافت استان یزد را هسته تاریخی و قدیم تشکیل می دهد  که این مهم علاوه براینکه نقطه قوتی برای استان است ، نقطه ضعفی نیز می تواند تلقی شود چرا که کوچه های تنگ و باریک، کوچه های خشت و گلی ، قنات و .. در این بافت قرار دارد باید مقاوم سازی شوند.

سیدعلی نوروززاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت پنجم دی روز ملی ایمنی در برابر زلزله  و نکوداشت یاد و نام جان باختگان زلزله بم در سال ۸۲ خورشیدی ، اظهار داشت: ایران کشوری حادثه خیز است و شهر بافق نیز بر روی گسل زلزله قرار دارد .

وی افزود:  از میان حوادث طبیعی، زلزله بیشترین خسارت را به ساخت و سازها وارد می‌کند که با نظارت اصولی باید استحکام بخشی را گسترش دهیم و از میزان خسارات جانی و مالی در برابر حوادث غیرپیش بینی شده کاسته شود.

وی اضافه کرد: مقاوم سازی برای تقویت سازه ضروری است در حالی که بهسازی یکی از روش‌های مقاوم سازی و شامل تخریب، زیرسازی، تغییر کاربری، کاهش و یا افزایش تعداد طبقات و در نهایت بالا بردن مقاومت سازه از روش‌های آن محسوب می‌شود.

شهردار بافق با بیان اینکه مقاوم سازی ساختمان‌ها می تواند بخش زیادی از خسارت‌های زلزله و سایر حوادث طبیعی را کاهش دهد، گفت: فرهنگ درست ساختمان سازی باید از سوی مردم گسترش یابد و نهادینه شود.

وی در رابطه با مقاوم سازی بنا تاکید کرد: ابتدا باید به شناسایی درست زمین برای ساخت توجه شود و برای ساخت ساختمان‌های محکم و  ایمن‌تر باید از استحکام زمین اطلاع پیدا کنیم و خاکبرداری به قدر کافی انجام شود و شناژبندی صورت گیرد تا ساختمان از پایه و اساس محکم باشد.

نوروززاده  افزود: همچنین یکی از رویکردهای اصلی شهرداری ، بحث احیا و بازآفرینی شهری در بافت فرسوده با هدف جریان زندگی و امید و امنیت در فضایی پر از شور و نشاط است و  با بازسازی محله های تاریحی و بافت فرسوده،کالبد شهر کارآمدتر می‌شود و زندگی به نحو مطلوب و بهتر استمرار پیدا می‌کند.

شهردار بافق یادآور شد: در بحث مقاوم سازی بافت فرسوده  گام اول در ترویج معماری ایرانی -اسلامی باور ظرفیت این معماری و گام بعدی ترغیب مردم به استفاده از این نوع معماری است.

شهر بافق دارای مساحتی افزون بر یکهزار ۳۲۷ هکتار شامل ۲۵ محله است  که ۲۱ هکتار از آن را بافت فرسوده شامل محلات باغ قاضی، کاکامیر، حوض‌بازو و محلات باغ لردو، چهار پرگار و باغ بزرگ تشکیل می دهد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی