ازدواجی موفق است که با شناخت و تحت نظر خانواده باشد

سارا شفیعی| همیشه و در همه حیطه ها اعتقاد بر این است که پیشگیری بهتر از درمان است در بحث ازدواج نیز وضعیت به همین گونه است؛ چنانچه ما ازدواج درست و منطقی بر اصول علمی داشته باشیم می توانیم شاهد کاهش چشمگیر طلاق در آسیب های اجتماعی مرتبط با آن باشیم این امری است که سالها توسط متخصصان امر ازدواج مد نظر بوده و هست. بهزیستی و سازمان امور جوانان جزو ارگان هایی بوده اند که در این چند سال در خصوص برگزاری ارگان های آموزشی پیش از ازدواج همت، گماشته اند، ولی به دلایلی چند متأسفانه در شهرستان بافق هنوز به عنوان یک نیاز توسط خانواده ها مطرح نبوده و به همین جهت استقبال مناسبی از سوی آنها انجام نشده است.

انسان یک موجود انتخاب گر است
انسان یک موجود انتخاب گر است و در طول زندگی در معرض انتخاب هایی است که تبعات آن بسته به نوع انتخاب، می تواند متفاوت باشد. ازدواج یکی از مهم ترین انتخاب و تصمیمات است، چون تبعات آن می تواند بسیار گسترده باشد، عقل سلیم حکم می کند هر چه انتخاب مهمتر، دقت و احتیاط بیشتر و آگاهی و اطلاعات، تجربه و پختگی بیشتری لازم است. از سوی دیگر ازدواج یک انتخاب هیجانی است؛ فلذا هر چه هیجان بیشتر باشد منطق بیشتر حاشیه می رود و این یک تضاد و تناقض در ازدواج است.

طرحی به نام دانشنامه ازدواج
کارگاه های آموزشی پیش از ازدواج با محوریت مبانی هویتی آشنایی و نظریه های آن، محدودیت ها و اشتباهات دوران آشنایی و معنای آنها، بحث عشق و تأثیر آن در انتخاب همسر و تهدید و آسیب ها، ملاکها و معیار های ازدواج موفق، علایم هشدار دهنده در ازدواج، افرادی که برای ازدواج با هم مناسب نیستند، دانستنی های دوران نامزدی و عقد و … تلاش می کند تا آگاهی خانواده ها و متقاضیان ازدواج را جهت ازدواج موفق قرار دهد. در سال گذشته طرحی به نام دانشنامه ازدواج در برخی از شهر های استان یزد (میبد) اجرا گردید که می توان از دستاوردهای آن در شهرستان بافق استفاده نمود؛ اگر چه در سال جدید آموزش و پرورش و بهزیستی شهرستان در تفاهم نامه ای به این مهم پرداخته اند مسئله دیگری که به نظر مهم می رسد هم توسط خانواده ها و مسئولین مغفول مانده است بحث مشاوره پیش از ازدواج است. اعتقاد بر این است که علت طلاق (هم قانونی و هم عاطفی) به علت ازدواج بر اساس معیار های غلط و در برخی از موارد معیار های ناکافی است؛ اگر چه بسته به مدرک تحصیلی مشاورین و مشاور روانشناسان بالینی ممکن است رویکرد ها به مسئله پیش از ازدواج متفاوت باشد، ولی در نهایت تلاش می شود تا مراجعین جهت ازدواج ضمن شناخت بیشتر خود و همچنین طرف مقابل در صورت وجود تناسب لازم، بین آنها ازدواج صورت بگیرد؛ ولیکن به نظر می رسد برگزاری کارگاه های پیش از ازدواج می تواند باعث بالا رفتن آگاهی های عمومی، متقاضیانه ازدواج و همچنین استفاده از فرآیند مشاوره پیش از ازدواج شرایط برای انتخاب دقیق تر فراهم نماید. همکاری خانواده ها و همچنین هماهنگی بیشتر بین نهاد های مرتبط و تقویت حوزه تخصصی مشاوره پیش از ازدواج می تواند در این خصوص بسیار مهم و اثر گذار باشد.
افزایش طلاق به دلیل ازدواج در سن پایین است
به گزارش هفته نامه افق کویر، درباره مقوله مشاوره قبل از ازدواج به سراغ “معصومه عبداللهی، دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی” رفته وگفتگویی با وی انجام دادیم.
وی در پاسخ به اولین پرسش که در مقوله ازدواج، آمارطلاق افزایش یافته چه باید کرد که طلاق کاهش باید؟ گفت: علت افزایش طلاق در شهرستان بافق ازدواج در سن پایین است؛ چراکه ازدواج در شهرستان به زیر ۱۵ سال رسیده و بیشتر طلاق ها مربوط به ۵ سال اول زندگی است.
برای ازدواج سن خاصی نمی توان در نظر گرفت؛ بلکه ملاک ازدواج باید رسیدن به رشد جسمی، عقلی، جنسی، عاطفی و اجتماعی می باشد. از نظر جنسی و جسمی دختران ۱۲ سالگی و پسران در سن ۱۴ سالگی به بلوغ می رسند همچنین به خاطر آب و هوای گرم و فضای مجازی فرزندان دچار بلوغ زودرس شده اند؛ متأسفانه در شهرستان همین امر را ملاک قرار داده اند هرچند از نظر عقلی ممکن است زوجین هنوز به سن بلوغ نرسیده باشند.
دختر و پسر باید از نظر عقلی کامل پخته شوند تا بتوانند زندگی را اداره و از نظر اجتماعی روابط را برقرار کنند؛ مانند ارتباط با خانواده، همچنین از نظر عاطفی و اخلاقی بتوانند گذشت کنند و خطا ها را ببخشند.
وی درباره ازدواج در سن پایین افزود: یک سری دختر و پسرها زود به سن بلوغ می رسند و می خواهند ازدواج کنند و یا از نظر جنسی نمی توانند خود را کنترل کنند برای اینکه به راه دیگر کشیده نشوند والدین بهترین راه را ازدواج می دانند.
متأسفانه برای آموزش دختر و پسرها آنچنان کارگاه قبل از ازدواج گذاشته نمی شود. در این سنین دختر و پسر احساساتشان را نمی توانند کنترل کنند و باید به آنها آموزش داده شود. خانواده ها از ترس آبرویشان که فرزندشان گمراه نشود آنها را تشویق به ازدواج می کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دوره نامزدی تأثیری در شناخت زوجین نسبت به یکدیگر دارد یا خیر؟ تصریح کرد: بعضی دختر و پسر ها در این موقعیت خوب نمی توانند یکدیگر را بشناسند؛ چراکه در دوره نامزدی، شخصیت واقعی طرف را نمی توان شناخت و ممکن است فرد در این موقعیت شخصیت حقیقی خود را پنهان کند. در این زمان اگر رفتار دختر و پسر با خانواده مورد سنجش قرار بگیرد بهتر می توان شخصیت شخص مقابل را شناخت؛ چرا که در این رابطه ها دیگر ظاهرسازی در کار نیست و یا کمتر شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی خانواده ها اعتقادی به دوران نامزدی ندارند؛ چراکه معتقد هستند در صورتی که این رابطه منجر به ازدواج نشود باعث پیش آمدن حرف و حدیث برای فرزندشان خواهد شد چه صحبتی با این خانواده ها دارید؟ اظهار داشت: اگر رابطه مشکل دارد باید از همان جا قطع شود و به ازدواج ختم نشود؛ اگر تحقیقات انجام شد و زوجین مناسب هم نبودند باید به این رابطه ادامه ندهند یا اگر ازدواج کردند بچه دار نشوند. ابتدا ببینند ۲ سال می توانند یکدیگر را تحمل کنند و باهم کنار می آیدند؛ بعد اقدام به بچه دار شدن کنند؛ اگر در دوران نامزدی متوجه شدند مناسب هم نیستند به حرف مردم توجه نکنند و برای حرف مردم زندگی نکنند. در دوره نامزدی اسم که داخل شناسنامه نمی رود ،پس نترسند!

افردی که اختلال شخصیت دارند می‌توانند ازدواج کنند، اما با کسی که به تیپ شخصیتی او بخورد

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از خانواده ها معتقدند بعد از ازدواج پسرشان سر عقل می آید و به همین منظور برای وی زن اختیار می کنند نظر شما در خصوص موارد این چنینی چیست؟ گفت: خیر، شاید کمی بهتر شوند. فردی که از نظر شخصیتی؛ خود شیفته، وابسته و یا ضد اجتماعی است نمی شود آنها را تغییر داد؛ چون این اختلال های شخصیتی هم ژنتیکی است و محیط بر روی آن تأثیر دارد. اگر ازدواج صورت بگیرد به امید این که قرار است تغییر کند و من می توانم او را تغییر دهم، او تغییر نخواهد کرد. افردی که اختلال شخصیت دارند می توانند ازدواج کنند، اما با کسی که به تیپ شخصیتی او بخورد. برای شناخت تیپ های شخصیتی باید قبل از ازدواج، مشاوران تست شخصیت از افراد بگیرند تا تیپ شخصیتی هر فردی مشخص شود.
ازدواجی موفق است که با شناخت و تحت نظر خانواده باشد

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چرا زوجین جوان نسبت به گذشته در زندگی کم طاقت تر هستند؟ افزود: به علت کاهش فرزندآوری در خانواده ها توجه والدین به بچه ها بیشتر شده و لوس شده اند و نمی توانند به صورت مستقل مشکلات را حل کنند. این موضوع بر می گردد به تربیت خانواده ها. فرزند سالاری بودن خانواده ها یکی دیگر از علل بروز مشکل در زندگی زوجین می باشد.

رابطه ای که به خانواده ها گفته نشود هوا و هوس است
وی در پاسخ به این پرسش که در پایان چه صحبتی با خواننده ها دارید؟ تصریح کرد: ازدواج ۲ گونه است: ارتباط از طریق فضای مجازی و محیط اجتماعی. خانواده ها ارتباط فرزندانشان در محیط مجازی را نمی توانند کنترل کنند و در جریان قرار نمی گیرند؛ مگر اینکه بعد از آشنایی به خانواده ها اطلاع دهند؛ اگر ارتباط این چنینی به خانواده ها اطلاع داده نشود هوا و هوس است، ازدواجی موفق است که با شناخت باشد و تحت نظر خانواده. سن مناسب ازدواج برای دختران۲۴ الی ۲۶ و برای پسران ۲۶ الی۲۹ مناسب است و هر چه سن بالاتر برود سطح توقعات بالاتر می رود. جوانان آشنایی قبل از ازدواج داشته باشند و زیر نظر خانواده آشنایی قبل از ازدواج را افزایش دهند تا به طلاق منجر نشود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی