ایلنا از هرمزگان گزارش می‌دهد؛ قصه پر غصه بیکاری در قطب اقتصاد کشور/ وجود ۵۰ تا ۶۰ هزار بیکار در استان/ روآوردن جوانان به قاچاق

به گزارش ایلنا از هرمزگان، شش منطقه ویژه اقتصادی در هرمزگان وجود دارد و علاوه بر مناطق آزاد قشم و کیش، اخیرا ایجاد چندین منطقه آزاد در این استان در دستور کار دولت است.

بندرعباس به عنوان یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی کشور از ظرفیت‌های صنایع فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی، نیروگاه تولید برق و پالایشگاه برخوردار است.

در حال حاضر چهار فرودگاه بین المللی در هرمزگان فعال است که در آینده فرودگاه جاسک نیز با ارتقا یافتن به فرودگاه بین‌المللی، پنجمین فرودگاه بین‌المللی این استان خواهد بود.

چهار شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد شامل شرکت فولاد جنوب، مجتمع فولاد هرمزگان، مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش و شرکت صبا فولاد خلیج فارس با ظرفیت هشت میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس بندرعباس مشغول به فعالیت هستند.

طی ماه‌های نخست امسال اعداد و ارقامی از مرکز آمار ایران مبنی بر نرخ بیکاری در کشور منتشر شد که طی این آمار نرخ بیکاری در کشور ۱۰/۸ درصد و در استان هرمزگان ۱۵/۹ درصد اعلام شده است.

نرخ بیکاری در استان هرمزگان در سال گذشته ۱۱/۵ درصد بوده است با این وجود که بسیاری از مسئولان ذیربط در این استان صحت آمار اعلام شده را رد می‌کنند.

بیکاری در هرمزگان با سرمایه های مذکور غیر معقول است، بندرعباس که خود قطب اقتصاد کشور است شاهد جوانان متخصص و یا غیر متخصص بیکاری است که جویای کار حتی در خارج از استان و به دور از محل زندگی‌شان هستند.

اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان هرمزگان از افزوده شدن ۴ هزار نفر بر تعداد بیمه‌ شدگان تأمین اجتماعی این استان طی چند ماهه اول سال خبر می‌دهد.

هم اکنون تعداد بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی در هرمزگان ۳۲۱ هزار و ۴۱۴ نفر است.

این آمار با نرخ بیکاری در هرمزگان کمی در تناقض است که شاید این شغل ها پایدار محسوب می‌شوند که باید آثار آن را در طرح نیروی کار مشاهده کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه ۵۰ تا ۶۰ هزار بیکار در هرمزگان وجود دارد، عنوان کرد: این افراد با مهارت آموزی می‌توانند برای خود شغل ایجاد کرده و خود اشتغالی کنند.

استاندار هرمزگان مرداد ماه در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری از پرداخت ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در راستای ایجاد اشتغال پایدار روستایی در این استان خبر داده بود.

فریدون همتی اعلام کرد: بیش از ۳۴۰ هزار نیروی کار در هرمزگان بیمه شده‌اند که ۵۲ درصد از آنان متولد استان هرمزگان هستند که با لحاظ کردن نیرو‌هایی که در استان سابقه زندگی بیش از ۵ سال داشته اند، این آمار به  ۷۵ درصد می‌رسد.

یکی از جوانان شهرستان سیریک واقع در شرق هرمزگان به خبرنگار ایلنا، گفت: از گذشته پدران ما به کشاورزی یا صیادی مشغول بوده اند.

وی افزود: صنایعی در منطقه ما وجود ندارد که بتوانیم در آن مشغول بکار شویم، یک نیروگاه چندین سال پیش در منطقه ما کلنگ زنی شد که من و سایر جوانان منطقه چشم انتظار آن هستیم.

این جوان سیریکی ادامه داد: بسیاری از هم سن و سالانم به قاچاق سوخت روی آورده اند، چرا که بایستی معیشت خود و یا خانواده‌شان را تأمین کنند.

جوان دیگری از اهالی بندرعباس عنوان کرد: بسیاری از دوستان من با لابی سرکار رفته اند اما من علیرغم اینکه فوق دیپلم دارم به کارهای فصلی بسنده کرده ام چرا که کار مناسبی پیدا نکرده ام.

وی اضافه کرد: هنگامی که پسته چینی در سیرجان و دیگر مناطق آغاز می‌شود به عنوان کارگر به آنجا می‌روم تا پول اندکی دستم را بگیرد.

قصه غم انگیز بیکاری در هرمزگان یادآور این ضرب المثل است که  “آب در کوزه ما تشنبه لبان می‌گردیم / یار درخانه و ما گرد جهان می گردیم”

با وجود بسیاری از صنایع در این استان نرخ بیکاری در آن، از سایر استانها بیشتر است علی رغم اینکه افراد زیادی از سایر استانها برای کار به هرمزگان می‌آیند، خود افراد بومی از کار در این صنایع بی‌بهره مانده‌اند.

گزارش از: علیرضا صالحی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در