راه‌های ساده برای درمان سینوزیت

سینوزیت یکی از مشکلات رایج در بین گروه‌های سنی مختلف است، که نادیده گرفتن آن باعث عفونت مغزی می‌شود.

به گزارش بصیرآنلاین، سینوزیت در واقع یک نوع عفونت کوتاه مدت و التهاب در نواحی حفره‌های اطراف بینی است. علت ابتلا به این عارضه می‌تواند یک عفونت ویروسی، باکتری یا قارچی باشد. مدت زمان آن هم از چند روز تا ۴ هفته متغیر است.

گفته شده بی توجهی به سینوزیت، منجر به عفونت مغزی می‌شود. طبق آمار‌ها در کشور ما ۸۰ درصد افرادی که مبتلا به عفونت گوش، حلق یا بینی هستند و ۹۰ درصد کودکان در حالت ابتلا به سرماخوردگی، سینوزیت دارند.

از جمله علائم سینوزیت می‌توان به گرفتگی بینی همراه با ترشحات سبز یا زرد، سردرد‌های سینوسی، احساس درد در نواحی گونه‌ها یا چشم و بینی، دمای بالای بدن، درد دندان، احساس بوی نامطبوع و نفس بد اشاره کرد.

اگر علائم خیلی شدید نبود و رو به بهبود بودید در اغلب موارد نیاز به مراجعه به پزشک ندارید، اما اگر علائم تشدید شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

استعمال سیگار، داشتن زمینه‌های آلرژی، پلیپ بینی و سیستم ایمنی ضعیف بدن از مواردی هستند که زمینه‌ی ابتلا به سینوزیت و تشدید علائم آن را افزایش می‌دهند.

راهکار‌های ساده برای مقابله با سینوزیت

زمان ابتلا به سینوزیت، احتمالا تمایلی به ورزش ندارید، اما باید بدانید که ورزش به بهبود شما کمک می‌کند. فعالیت فیزیکی کمک می‌کند تا مخاط از سینوس‌ها تخلیه شود و گرفتگی بینی نیز رفع شود. حداقل می‌توانید پانزده تا بیست دقیقه ورزش هوازی در برنامه‌ی روزانه خود بگنجانید.

فراموش نکنید که باید منطقی ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش در این شرایط مشکلی ندارد، اما باید جوانب احتیاط را هم در نظر بگیرید. تا بهبود علائم خود بهتر است از بلند کردن وزنه و حرکات قدرتی پرهیز کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر در زمان فعالیت بدنی، در قفسه‌ی سینه احساس فشار داشتید، کمی استراحت کنید تا مشکل رفع شود. دقت کنید که اشکال در تنفس قلبتان را تحت فشار قرار می‌دهد. پس توصیه اکید به انجام ورزش هوازی غیر سنگین داریم.

از گذاشتن کمپرس گرم روی صورت کمک بگیرید. کمپرس گرم درد را تسکین می‌دهد و به روند بهبود کمک می‌کند.

می‌توانید بینی خود را با محلول آب و نمک شستشو دهید. این محلول را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید و یا در منزل یک قاشق چای خوری نمک و یک قاشق چای خوری بی کربنات سدیم را به ظرف آب جوشیده اضافه و صبر کنید تا خنک شود.

استنشاق بخار هم به بهبود شما کمک می‌کند. البته دقت کنید استنشاق بخار برای بعضی افراد مانند بانوان باردار، افراد دارای فشار خون بالا، کودکان و بیماران قلبی مناسب نیست.‌
می‌توانید چند قطره عصاره اکالیپتوس یا نعنا به آب جوش اضافه و سر خود را برای چند دقیقه به ظرف نزدیک کنید.

فلفل قرمز برای درمان سینوزیت مفید است. می‌توانید یک قاشق چای خوری فلفل قرمز را با کمی عسل مخلوط کرده و چند بار در روز میل کنید.

در پایان برای کمک به سلامت خود و پیشگیری از شدت یافتن علائم می‌توانید از راه کار‌های زیر استفاده کنید:

  • رطوبت هوای خانه را حفظ کنید.
  • برای حفظ رطوبت بدن، مصرف مایعات را افزایش دهید.
  • نوشیدنی‌های کافئین دار سبب کم آبی بدن می‌شوند، پس مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید.
  • در پایان فراموش نکنید که استراحت کافی به روند درمان سرعت می‌بخشد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در