افزایش قیمت زمین در بافق به سود چه کسانی است؟!

 به گزارش هفته نامه افق کویر، یکی از علل افزایش قیمت مسکن، “چسبندگی قیمتی” است؛ به این معنا که فروشندگان به بهانه گران فروشی دیگر مالکان، حاضر به پایین نگه داشتن قیمت ملک خود نیستند؛ شاید هیچ کس فکر این را نمی‌کرد که یک قطعه زمین ۲۰۰ متری در یک محله نه چندان شناخته شده؛ چند صد میلیون تومان برای معامله به فروش گذاشته شود؛ اما این واقعیت تلخ هم اکنون در بازار مسکن وجود دارد، خبرنگار هفته نامه افق کویر پیرامون گرانی زمین و قیمتهای سرسام آور آن و نیز نظرات کارشناسان و رؤسای برخی ادارات دخیل در این مسئله آماده کرده است؛ روسایی که خود به این نتیجه رسیده اند که عزم جدی باید باشد تا مسئله زمین و کمبود آن در بافق حل شود.
این گزارش را بخوانید:
قیمت زمین هر روز در حال افزایش است
علی دهقانزاه بافقی در این باره گفت: قیمت زمین در بافق به صورت بی رویه در حال رشد است و مسئولی هم نیست که جواب گو باشد؛ اگر دولت زمین هایی را که در سطح شهر است را به مردم واگذار کند؛ شاید قیمت زمین شکسته شود.
وی افزود: یکی دیگر از علت های گرانی زمین این است که شهروندان ملک و زمین خود را به هر قیمتی که بخواهند معامله می کنند و صبر ندارند تا کارشناس قیمت آن را تعیین کند، شهروندان نیز زمین را به هر قیمتی که گفته شود می خرند. قیمت زمین هر روز در حال افزایش است!
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مردم قدرت خرید زمین را دارند؟ تصریح کرد: شهروندان بافقی نسبت به دیگر شهرها قدرت خرید بیشتری دارند، زمین بافق از زمین یزد گرانتر شده است و این نشان دهنده این است که شهروندان نقدینگی دارند تا هر قیمتی که خواستند زمین را معامله کنند و یا بفروشند؛ قیمت زمین در بافق نسبت به شهرستان های دیگر بی رویه افزایش یافته است.
دهقانزاده با بیان این که ادارات متولی مانند راه و شهر سازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و … زمین ها را قطعه بندی کنند و با نرخ واقعی در اختیار جوانان قرار دهند گفت: هر روز صبح که بیدار می شویم قیمت زمین بالا رفته است. آرامش اقتصادی که باشد هیچ چیز گران نمی شود!
وی درباره قطعه بندی زمین ها و فروش دو برابری آن افزود: این کاری است که دولت موظف است انجام دهد، چون پیگیری نمی کند افراد سودجو دست به این اقدام می زنند؛ چطور است که وقتی قیمت گوشت می شود ۱۰۰ هزار تومان آن موقع برای تنظیم بازار گوشت وارد می کنند؛ قبل از موج گرانی چرا قیمتها را تثبیت نمی کنند؟!
زمین همراه با قیمت طلا بالا می رود
شهروند ۵۰ ساله ای که حاضر نشد خود را معرفی کند در باره گرانی زمین گفت: وقتی زمین را متری یک میلیون و پانصد هزار تومان معامله می کنند، من چه بگویم و چه نگویم چه فرقی می کند؟! هیچ چیز اثر ندارد! زمین واقعا! گران شده است و قیمت آن همراه با طلا بالا می رود.
وی افزود: مسئولین تنها کاری که می توانند انجام دهند این است که تغییر را از خودشان شروع کنند.
سید علی محمد فخر در این باره گفت: یک عده به خصوصی خرید و فروش زمین بافق را در دست گرفتند، زمین های بافق نسبت به کل کشور گرانتر است. زمینی را که می خواستم معامله کنم، متری یک میلیون و پانصد هزار تومان بود؛ در عرض شش ماه به دو میلیون و هفتصد هزار تومان رسید، حتی به شهرداری اطلاع دادم که قیمت زمین افزایش داشته و هیچ شخصی توان خرید آن ندارد! مسئولین باید در این باره فکری بردارند.
وی افزود: در یزد با یک میلیارد تومان می توان مغازه ای را معامله کرد، ولی در شهرستان بافق قیمت زمین زیر ۲ میلیارد تومان نیست اکنون مغازه رو به روی طلا فروشی ما را ۵ میلیارد تومان قیمت کردند!
وی افزود: در بافق تعداد مشخصی هستند که قیمت زمین را در دست گرفتند؛ در بلوار کشاورز زمین متری ۲ میلیون تومان معامله می شود.
پیرمرد ۶۰ ساله ای در این باره گفت: گرانی هر چیز؛ سزایش نخریدن است، اصلاً نمی شود چیزی خرید! ۲۰۰ متر زمین را ۷۰۰ میلیون تومان معامله می کنند.
آرامش اقتصادی که باشد؛ هیچ چیز گران نمی شود
صمصامی درباره گرانی زمین گفت: زمین های بافق از کرمان گرانتر است. مسئولین می توانند کاری انجام دهند، ولی نمی خواهند! برای پایین آوردن قیمت مسکن باید زمین ها قطعه بندی و در اختیار افراد قرار بگیرد؛ وقتی که زمین گسترده شود و تحویل افراد گردد، قیمت زمین پایین می آید.
وی درباره قطعه بندی زمین توسط برخی دلالان گفت: این کار به گونه ای درآمد زایی از طریق زمین است؛ وقتی که شهروندان از نظر اقتصادی تأمین باشند؛ فکر نمی کنم مجبور به دلالی زمین باشد و این اتفاقات به یک سری افراد فشار می آورد؛ امیدوارم تمام مشکلات حل شود.
قیمت زمین افزایش نداشته است!
رنجبر یکی از بنگاه داران املاک درباره قطعه بندی کردن زمین و فروش آن به قیمت بالا توسط برخی دلالان گفت: اگر طرف سند داشته باشد؛ مسلماً مال خودش است، قطعه بندی می کند و تفکیک می کند همچنین هزینه شهرداری و دارایی و … پرداخت می کند و می فروشد!
وی افزود: بعضی سودجویان زمین هایی را که مال دیگران است؛ قولنامه می کنند، ولی بعد مشخص می شود که این زمین را به چندین نفر فروخته است و پول آن را خرج کرده و اکنون گریبان گیر افراد شده است.
وی تصریح کرد: بهترین مناطق در شهرستان، بلوار امام علی(ع) و شیخ محمد تقی است که قیمت مناسبی دارد؛ همچنین شهرک مناجات و زیتون، اجاره بهای آن بالای ۲ میلیون تومان است. قیمت زمین از سال گذشته تا حالا افزایش نداشته است، پایین آمده، ولی بالا نرفته است.
افزایش۲۰ تا ۳۵ درصدی قیمت زمین
تیموری یکی دیگر از بنگاه داران شهرستان بافق گفت: فروشنده ها به هیچ وجه زمینخود را طبق قیمت کارشناسی نمی‌فروشند؛ اگر شورای اسلامی شهر، فرمانداری و شهرداری با یکدیگر تصمیم می گرفتند و زمین های بایری که در بافق هست‌ را قطعه‌بندی و شرایطی را برای خریداران وضع می کردند؛ باعث می شد تا نرخ زمین در بافق بشکند و با این کار جوانان زیادی صاحب‌خانه می شدند.
وی با بیان اینکه قیمت زمین ۲۰ الی ۳۵ درصد ، اجاره بهای منازل ۵ الی۳۰ درصد و اجاره بهای مغازه ها ۱۰ الی ۳۵ درصد افزایش یافته است افزود: مسئولین باید جلسه‌ای تشکیل دهند و تصمیم نهایی بگیرند تا افراد سودجو نتوانند نرخ‌ها را بالا ببرند.
وی تصریح کرد: مردم بافق از ابتدای سال آینده قدرت خریدشان کاهش می یابد؛ چه در زمینه خرید و چه اجاره!
تیموری اظهار داشت: افرادی هستند که زمین ها را با هکتاری خریداری و آنها را قطعه‌بندی می‌کنند؛ خریداران باید متوجه باشند، درکروکی ها دقت کنند، از اداره راه و شهرسازی، شهرداری و اداره ثبت اسناد و املاک سوال کنند، تا نرخ ها بدون علت بالا نرود. پیشنهاد من به مسئولین این است که در زمان گرفتن پروانه ها، خود شهرداری نظارت داشته باشد تا مشکلی برای خریداران پیش نیاید و قیمت بدون علت بالا نرود.
وی در پایان افزود: به عنوان حرف پایانی از فرمانداری و شورای شهر می خواهم که در زمینه قیمت گذاری و قطعه بندی زمین خودشان نظارت داشته باشند تا قیمت زمین بشکند.
قیمت زمینهای روستایی افزایش نداشته است
در ادامه گزارش سراغ علیرضا طالعی، رییس بنیاد مسکن شهرستان بافق رفته و نظر وی را به عنوان یک کارشناس جویا شدیم. وی درباره گرانی زمین در شهرستان بافق گفت: این اداره در حوزه روستایی فعالیت دارد و در روستاها قیمت زمین، افزایش نداشته است.
افزایش قیمت زمین به دلیل کمبود زمین است
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تحصیلات شما در رشته عمران، چه پیشنهادی دارید تا قیمت مسکن در بافق ثابت شود گفت: افزایش قیمت زمین چند جنبه دارد و باید چند عوامل دست به دست هم دهند تا جلوی گرانی زمین را بگیرند. یکی از مهم ترین علتهای افزایش قیمت زمین؛ کمبود زمین است.
بافق مهاجر پذیر شده است

وی توضیح داد: نقاطی که زمین داخل محدوده شهر باشد؛ یعنی در حریم خدمات شهرداری متاسفانه کم هست؛ با توجه به این که شهر بافق به دلیل وجود معادن مهاجر پذیر شده، جمعیت متقاضی زمین افزایش یافته است و اگر کمبود زمین به چشم می خورد و متقاضیان زیاد است، این خود، طبعاً باعث افزایش قیمت زمین خواهد شد.
وی تصریح کرد: به نظر من باید زمینی که در طرح جامع شهر دیده می شود در توسعه زمین مسکونی مد نظر بشود و سپس زمین هایی که در خارج شهر هستند، یعنی اراضی دولتی که در حریم شهر است با کاربری مسکونی به محدوده حریم شهر اضافه کنند تا این اراضی از طریق بنیاد مسکن یا خود مسکن شهرسازی که متقاضی مسکن هستند تفکیک شده با قیمت منطقه ای و یا قیمتی پایین تر از قیمت کارشناسی در اختیار جوانان و نوجوانان بگذارند.
وی ادامه داد کاری که ما در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می دهیم؛ عملاً بیشتر متقاضیان مسکن را به سمت روستای مبارکه( روستای نزدیک به شهرک آهن شهر بافق) سوق داده و عملاً چند سالی است که ساخت و سازهایمان را بدان سو برده ایم و هر ساله حدود ۳۰ تا ۵۰ واحد داریم می سازیم با قیمت خیلی پایین تر از بازار روز که به متقاضیان واگذار می شود..
کمبود زمین داریم و ذخیره مان در سال آینده تمام می شود
وی اظهار کرد: درخواست دادیم که زمین را واگذار کنند که بتوانیم تفکیک کنیم و با قیمت مناسب بسازیم و در خدمت جوانان بگذاریم که صاحب خانه شوند؛ اگر آن قضیه زمین حل شود خود به خود مسائل و مشکلات زمین حل می شود. کمبود زمین داریم و ذخیره مان در سال آینده تمام می شود و دوباره مشکل زمین خود بنیاد هم، به هم می خورد؛ وقتی زمین فراوان باشد خود به خود وارد کاهش قیمت می شود. در خود همین بافق؛ اگر کسی بخواهد زمین خریداری کند، باید ۵ ماه این بنگاه و آن بنگاه برود و آخر با چند برابر قیمت بخرد.
سپس و در ادامه گزارش نظرات کاظم فتوحی رئیس اداره مسکن و شهرسازی بافق را در این خصوص جویا شدیم. وی درباره کمبود زمین و تقاضای شهروندان گفت: طرح جامع شهری در حال بازنگری است و سیاست اداره، تغییر کاربری به سمت اراضی مسکونی است. اگر بتوانیم افزایش محدوده اجرا کنیم که در حال کار کردن بر روی آن هستیم، محدوده ای که افزایش پیدا می کند با رویکرد اضافه نمودن املاک با مالکیت دولت و کاربری مسکونی جهت اجرای طرح هایی که وزارت راه و شهر سازی مصوب کرده است پیش خواهیم برد.
وی تصریح کرد: «طرح اقدام ملی تولید مسکن» را توانستیم افزایش دهیم، سهمیه بافق اکنون نزدیک به ۲۲۵ واحد شده است که می توانند متقاضیان، صاحب خانه شوند که در حال حاضر منتظر پالایش هستیم. وی افزود: طرح جامع شهری در حال بازنگری بوده و در دستور کار ما قرار دارد و تا اوایل سال آینده؛ نهایتا تا ۳ ماه سال آینده مصوب خواهد شد.
وی درباره افزایش قیمت زمین در بافق گفت: دلیل های زیادی دارد؛ ولی ما سهم خود را باید روی آن کار کنیم چیزی که وظیفه ما هست کاربری های غیر مسکونی و غیر مرتبط و ناکارآمد را تبدیل به منطقه مسکونی کنیم و اگر بتوانیم منطقه را افزایش دهیم زمین های دولتی را بیاوریم سر محدوده و کاربری را مسکونی کنیم که دولت هر طرحی را پیشنهاد داد نه نداشته باشیم و این سهم ما هست. دستگاه های دیگری که متولی اصلی این موضوع هستند روشن سازی کنند؛ مانند شهرداری تسهیل سازی در صدور پروانه داشته باشد.
وی ادامه داد: موضوع دیگر باز آفرینی شهری است که می تواند در کاهش قیمت زمین دخالت داشته باشد و ما روی آن کار می کنیم. بافت فرسوده (بافت هدف) را از ۱۵ هکتار به ۳۰۰ هکتار رساندیم؛ از بلوار انقلاب تا سمت ریل قطار و از میدان مخابرات تا میدان خرما چین.
وی انتقادی هم داشت: این کارها در حال انجام است و اینکه ارگان های دیگر چه کاری می توانند انجام دهند از خودشان سوال کنید. هر دستگاهی وظیفه ای دارد،اداره بنیاد مسکن گفته است ۱۵ هزار متر زمین می خواهد در اختیارش در محدوده صدر آباد، مبارکه قرار دادیم و در محدوده حاجی آباد و فاضلیه هم جا نمایی شده و قرارداد را هنوز امضا نکرده اند.
ما قانون گذار نیستیم و بر طبق بخش نامه هایی که می آید باید اجرا کنیم

وی این را هم اشاره کرد که افزایش قیمت زمین مختص بافق نیست و موضوعی است کشوری و گرانی زمین به خاطر ارزش پول مالی کشور است و مرتبط به بافق نیست.
اگر بخواهیم نتیجه ایی از این گزارش با توجه به نظرات کارشناسان بگیریم، باید کارگروهی با نظر فرماندار تشکیل شده و وظایف هر دستگاهی مشخص شود. این که شهرستان بافق با حجم تقاضای زمین مواجه بوده و بحمدا… زمین هم در بافق موجود هست نعمت خوبی می باشد، ولی این که این اراضی باید تغییر کاربری داده شود و شهرداری مجوز ساخت و ساز صادر کند نیاز به عزم جدی مسئولین هست و تجربه نشان داده هر جایی که مسئولین دور میزی جمع شده و بر سر مسئله ای اتفاق نظر داشته اند حالا چه خوب و چه بد این کار انجام شده است؛پس عزمی در مسئولین باید ایجاد گردد.

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

همای سعادت در آبادی معدن آباد

«ممل» گفت: «آقاتقی»! شنیده اید که «همای سعادت»