از «مصر» تا «زرّین اردکان»

ایسنا/یزد حس آرامش و قدم زدن در شب، شمردن ستارگان و لذت بردن از آرامش شب را فقط در کویر می‌توان جویا شد، آن هم کویری با ریگ‌زارهای دلنشین و با رمل‌هایی که پاهای هر آدمی را قلقلک می‌دهد به مزه شیرینی خنده‌های کودکی! شاید به جرأت بتوان «ریگ زرین» در شهرستان اردکان را یکی از زیباترین و بکرترین ریگزارهای ایران خواند.

یزد در قلب فلات مرکزی ایران یکی از استان‌های پرجاذبه و پس از ثبت جهانی بافت تاریخی زنده و پویای آن، معروف در دنیاست که تمرکز روی برخی جاذبه‌های شناخته شده‌ی آن، بسیاری از افراد را از جاذبه‌های کمتر شناخته شده‌اش غافل کرده است.

یکی از این جاذبه‌های کمتر شناخته شده یا ناشناخته در این دیار کویری، ریگزارهای بکر و دیدنی آن است که هر چند از دور همانند کوهی دیده می‌شوند ولی وقتی به آنها نزدیک می‌شوی و در ریگ‌های آن قدم می‌نهی، تازه حس آرامش یک ریگ‌نوردی دلپذیر را  تجربه خواهی کرد.

با این وجود این جاذبه‌های طبیعی و خاص استان یزد مدتهاست که ناشناخته باقی مانده و فقط چند سالی است که ارزش گردشگری آن را عده‌ای دلسوز عرصه میراث فرهنگی و گردشگری، درک کرده و سعی در معرفی و ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاری در این بخش داشته‌اند.

یکی از این ریگزارها که فرصتی استثنایی برای جذب گردشگران در استان به شمار می‌رود، ریگزارهای «زرّین» در شهرستان اردکان است که هرچند جذابیت‌های فراوان کویری‌اش، آن را به یک منطقه طلایی بدل کرده ولی متاسفانه هنوز مسئولان و متولیان امر نسبت به آن اهتمام لازم را ندارند.

به سراغ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد می‌رویم تا علت بی‌توجهی به ظرفیت‌های این جاذبه‌ی بکر گردشگری استان را در حالی که مشابه کوچکتر آن در روستایی به نام «مصر» در استان اصفهان هر ساله میزبان گردشگران فراوان داخلی و خارجی است را جویا شویم.

ریگزاری بکر و خاص در مجاور یک معدن قدیمی طلا

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد این منطقه که موسوم به «ریگ زرین» است، می‌گوید: زرین در میان ارتفاعات و دشت‌های بخش خرانق شهرستان اردکان واقع شده و از طرف جنوب به روستای «مغستان» و از شمال به روستای«حاجی آباد» و «زرّین» ختم می‌شود.

وی علت نامگذاری این ریگزار را با عنوان «زرّین» نیز به دلیل نزدیکی آن به روستای خالی از سکنه کنونی به همین نام که روزگاری در مجاورت یک معدن طلا قرار داشته است، ذکر می‌کند.

این مسئول از ویژگی‌های ریگ زرین به ارتفاع خاص آن اشاره و تصریح می‌کند: ارتفاع پای ریگ ازسطح دریا تقریباً ۱۰۰۰ متر اندازه گیری شده ولی با پای گذاشتن بر این جاذبه منحصر به فرد و رسیدن به قله تا ۱۶۰ متر افزایش می‌یابد.

وی ادامه می‌دهد: مناظر زیبای طبیعی، شیوه توجه طبیعت‌گردان به ظرفیت «زرّین» استقرار تپه‌ها و کوه‌ها، حیوانات نادر و کمترین میزان مزاحمت انسانی در این منطقه، «زرّین» را به ریگزاری بکر و خاصی تبدیل کرده است.

مسافت دور و نبود سرمایه‌گذار عوامل غفلت از زرین

فاطمی یکی از مشکلات خاص این جاذبه‌ی کویری استان را فاصله زیاد آن تا مرکز استان می‌داند که ضمن این که منطقه را بیشتر برای طبیعت‌گردان جذاب کرده، اغفلت مسئولان از این ظرفیت گرشگری را به دنبال داشته است.

وی اضافه می‌کند: البته علاوه بر دور بودن از مرکز استان، نبود سرمایه‌گذار برای استقرار مستمر کمپ در منطقه از جمله دلایل خالی بودن بستر گردشگری در این ریگزار است، هرچند نباید فراموش کرد که حضور انسان نیز قطعاً شرایط طبیعی و بکر منطقه و زیست بوم گیاهی و جانوری آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان یاداور می‌شود: اغلب گردشگران که یزد را به عنوان مقصد گردش خود بر می‌گزینند، تماشای بافت تاریخی و منحصربفرد این شهر را در برنامه‌ریزی خود قرار می‌دهند و بخش اندکی از آنها تفریح در ریگزارهای استان را به صورت مستقیم بهانه‌ی سفر به این دیار قرار می‌دهند ولی با این حال برخی از گردشگران در کنار بازدید از جاذبه‌های تاریخی تنها به بازدید از کمپ‌های کوچک کویرنوردی مجاور راه‌های ارتباطی استان مانند آنچه در شهرهای اشکذر، زارچ، بافق و ورودی شهر یزد وجود دارد، بسنده می‌کنند و کمتر این فرصت را با طی مسافت تا کویر زرّین معاوضه می‌کنند.

پیشنهادی برای سرمایه‌گذاران و روستاییان مجاور زرین

فاطمی در ادامه نیز خاطرنشان می‌کند: البته یک کمپ کویرنوردی طی سالیان گذشته توسط بخش خصوصی و با حمایت دستگاه‌های اجرایی مرکز استان و اردکان راه­‌اندازی شد اما مدتی بعد به دلیل مشکلات مالی و حقوقی سرمایه‌گذار؛ فعالیتش متوقف شد.

وی با اشاره به این که روستاهای واقع در مجاورت «ریگ زرّین» قابلیت تبدیل شدن به روستاهای هدف گردشگری را دارند، اظهار می‌کند: اداره کل میراث فرهنگی از سرمایه‌گذاران بخش گردشگری به ویژه کمپ‌های کویرنوردی به شرط پیگیری تا رسیدن به نتیجه و طی کردن مراحل قانونی، حمایت خواهد کرد ولی استمرار پیگیری‌ها و قانونی بودن حرکت سرمایه‌گذاران شرط اصلی انجام این اقدام اثربخش در حوزه گردشگری استان خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد در پایان نیز می‌گوید: اهالی روستاهایی مانند «حاجی آباد زرین» و «مغستان» که فاصله اندکی با ریگزارهای بکر زرّین دارند، می‌توانند با راه‌اندازی بومگردی‌ها بستر حضور گردشگران علاقه‌مند به ریگ‌نوردی در این منطقه را فراهم آورند و در ادامه برای ایجاد کمپ‌های ریگ‌نوردی در این منطقه اقدام کنند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

همای سعادت در آبادی معدن آباد

«ممل» گفت: «آقاتقی»! شنیده اید که «همای سعادت»