موتورسیکلت سواران خردسال

هفته پیش فرمانده نیروی انتظامی بافق از افزایش ۱۴ درصدی مرگ و میر موتورسیکلت سواران در بافق نسبت به سال گذشته انتقاد کرد و این را هم گفت که علت این مرگ و میرها بیشتر از سوی دانش آموزان است. وی به طعنه گفته بود دایره سوار شدن موتورسیکلت در بافق به خردسالان نیز رسیده است و این مسئله را هم گوشزد کرد که پلیس بر سر دو راهی مانده است. از یک سو تعقیب این افراد موجب به خطر افتادن جان آنها می شود و از سوی دیگر ممکن است آموزش وپرورش روی ترش کند که چرا با دانش آموزان من، اینگونه رفتار می شود. فرماندار بافق هم در جهت حل این موضوع بیان کرده بود که به زودی جلسه ایی با اموزش و پرورش پیرامون حل این مسئله خواهد گذاشت. وی تصریح کرده بود: زیبنده این شهر نیست و متاسفانه درسالی که پشت سر گذاشتیم ۵ نفر فوتی داخل شهر بافق داشتیم که همه موتور سوار بودند و چون در سال گذشته عددی نبوده است، فوت این پنج نفر ۱۴ درصد افزایش را رقم زده است.
این رویکرد نیروی انتظامی است که قابل تقدیر هست که نگرشی انسان دوستانه نسبت به مسایل دارد با آن که می تواند از قوه قهریه استفاده ببرد؛ ولی حل این مسئله را به میان مسئولین و دستگاههای اداری شهرستان کشانده تا آنها نیز پای کار باشند.
بطور حتم هیج خانواده ایی دوست ندارد تا فرزندش بر اثر سوار شدن بر موتورسیکلت دچار حادثه شود؛ ولی از سوی دیگر همین فرزند ممکن است جان یک انسان دیگر را با موتورسواری خود تهدید کند. پس چه باید کرد؟ پاسخ به این پرسش بر عهده نهادهای دست اندرکار هست؛ ولی به زعم نگارنده، آماده بودن زیرساخت ها می تواند تا حدودی بار این حوادث را کاهش بدهد.
-۱ ایجاد یک میدان یا پیست برای دانش آموزان یا کسانی که علاقمند به موتور سواری هستند.
-۲ آموزش دانش آموزان با قوانین راهنمایی و رانندگی خود می تواند از بروز بسیاری از حوادث بکاهد. در این خصوص اولیاء مدارس می توانند با دعوت از کارشناسان راهنمایی و رانندگی در مدارس ضمن آشنایی دانش آموزان با قوانین راهنمایی و رانندگی آنها را با معایب استفاده از موتورسیکلت آشنا کنند.
-۳ سن گواهینامه در ایران ۱۸ سال هست؛ لازم است تا قانون گذاران نسبت به تغییر این عدد متناسب با رشد دانش آموز اقدام نمایند.
-۴ خرید این وسیله؛ گرچه برای برخی از خانواده ها آسان شده است؛ ولی نظارت والدین در این مسیر کارساز خواهد بود.
نتیجه این که نهاد آموزش و پرورش، والدین دانش آموز و راهنمایی و رانندگی با محوریت فرمانداری بهتر این موضوع را حل و فصل خواهند کرد.

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسابقات فوتسال جام رمضان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات جام