انواع افسردگی (بخش سوم)

انواع افسردگی
اختلال افسردگی اصلی
اختلال افسردگی مداوم
اختلال دو قطبی
اختلال افسردگی فصلی
افسردگی سایکوتیک
افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از مهاجرت
اختلال افسردگی قبل از قاعدگی
اختلال سازگاری
افسردگی غیر معمول
افسردگی مقاومت در برابر درمان

اختلال اصلی افسردگی
در یک سال، بیش از ۱۶ میلیون آمریکایی ) اکثر آن ها زنان ( این نوع افسردگی را تجربه می کنند که به افسردگی بالینی مشهور است. تحت معیارهای تشخیصی که توسط انجمن روان پزشکی آمریکا منتشر شد ، افراد باید حداقل پنج بیماری را برای دو هفته یا بیشتر تشخیص دهند که مبتلا به اختلال افسردگی شدید هستند. این نشانه ها می توانند شامل احساس ناراحتی، پوچی، بی ارزشی، ناامیدی و احساس گناه، از دست دادن انرژی، اشتها و یا علاقه به فعالیت های لذت بخش باشند ؛ تغییرات در عادات خواب و فکر مرگ و خودکشی. اغلب موارد ، بسیار قابل درمان هستند.
اختلال افسردگی اصلی دو نوع فرعی دارد
که شامل:« افسردگی غیر معمول » و « افسردگی سودا » است.
افراد مبتلا به نوع اول دوست دارند فقط غذا بخورند و بخوابند و به گفته ی دکتر نوبل آن ها واکنش احساسی دارند و بسیار نگران هستند.
افرادی که در گروه دوم هستند دچار مشکل خواب می شوند و به گناه فکر می کنند.
بزرگسالان و جوان مبتلا به افسردگی غیرمعمول هستند و نوع سودا اغلب در سالمندان دیده می شود.
افسردگی شدید (حاد)
داشتن علائم افسردگی در بیشتر زمان روز به مدت حداقل دو هفته که با کار، خواب و خوراک، درس و لذت شما از زندگی تداخل پیدا می کند.
افسردگی مزمن داشتن علائم افسردگی که بیش از دو سال طول بکشد نشان از داشتن افسردگی مداوم دارد.
افرادی که مبتلا به اختلال افسردگی مزمن هستند در بیشتر روزها حالت افسردگی دارند و حداقل دو نشانه افسردگی طی دو سال یا بیشتر طول می کشد.
دکتر نوبل توضیح می دهد:« در کودکان و نوجوانان، به نام افسرده خویی می شناسند اگر علائم زودرنجی یا افسردگی برای یک سال یا بیشتر دوام بیاورد .»
برای تشخیص این نوع افسردگی، افراد باید دو مورد از موارد زیر را داشته باشند:
مشکلات خواب ( کم خوابی یا پرخوابی)؛ انرژی کم یا خستگی؛ عزت نفس پایین؛ تمرکز ضعیف و یا دشواری تصمیم گیری؛ و احساس ناامیدی. معمولا به درمان ترکیبی دارو و روان درمانی نیاز دارد.
اختلال افسردگی قبل از قاعدگی
۱۱ ٪ زنان در سن بارداری اختلال را تجربه می کنند . این شکل شدید می تواند منجر به افسردگی، ناراحتی، اضطراب، یا زود رنجی، و همچنین دیگر علائم شدید در هفته قبل از قاعدگی شود.
دوروسی ، استادیار روان پزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی فینبرگ دانشگاه در شیکاگو، می گوید :« این می تواند واقعا ناراحت کننده باشد ، از کار انداختن، و تداخل در زندگی روزانه یک زن. »

چرا افسردگی اتفاق می افتد؟

برای افسردگی روزمرهای كه همه ما گاه به گاه تجربه می كنیم، معمولا بیش از یك دلیل وجود دارد.این دلایل در افراد مختلف می توانند متفاوت باشند. ممكن است گاهی اوقات کاملا واضح به نظر برسند و یا بالعکس آشكار به نظر نرسند. این عوامل می توانند یک چیز ناامید كننده ویاس آور باشند یا به خاطر از دست دادن چیزی یا شخصی باشد. اما گاهی اوقات، مشخص نیست که چرا احساس افسردگی می كنیم. فقط بی حوصله هستیم، قوز می كنیم، حس غم داریم، و انگار که از دنده چپ بلند شدهایم. واقعا نمی دانیم چرا؟
به هر ترتیب این احساسات می توانند به قدری بد باشند كه ما نیاز به كمك داشته باشیم.

 

مهدی مهراب
دکترای روانشناس

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مربیان تئاتر سرود مدارس بافق به آموزش اصولی نیاز دارند

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛” عبدالرضا صباغیان”