آشنایی با مواد مخدر و مضرات آن

در ادامه مبحث قبل واشنایی کلی با مواد مخدر در این قسمت به سو مصرف ماده مخدر حشیش می پردازیم
حشیش از گیاه شاهدانه بدست می آید که نام علمی.‌ آن کانابیس می باشد
بنگ ،چرس ،گراس ،سیگاری .پنیر.کره وماری جوانا از اشکال واسامی دیگر ساخته شده از این ماده مخدر است
روغن گرفته شده از دانه های این گیاه نیز خاصیت تخدیری داردروغنی که از صمغ شاهدانه تهیه می‌شود، نوع خالصی از ماده سایکواکتیو تی‌اچ‌سی محسوب می‌شود که از شاهدانه به دست می‌آید. تأثیر حشیش، ناشی از تتراهیدروکانابینول (THC) است که یک انتئوژن به‌شمار می‌رود
۲۲۴ هزار هکتار از مساحت ۶۴ میلیون هکتاری افغانستان زیر کشت چرس است. همچنین چرس یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین درآمد برای گروه‌های مسلح این کشور مانند طالبان است.
بزرگ‌ترین مراکز تولید حشیش در جهان، کشورهای افغانستان مراکش و پاراگوئه هستند و استرالیا، آمریکا و کانادا هم بیشترین تعداد مصرف‌کنندگان حشیش و گراس را در خود جای داده‌اند.
هنگامی که دود حشیش از طریق شش‌ها وارد بدن می‌شود اجزای آن به سرعت وارد جریان خون شده و به سمت مغز و سایر قسمت‌های بدن هدایت می‌شوند. احساس نشئگی و لذتی که از مصرف حشیش به فرد دست می‌دهد ناشی از چسبیدن عناصر تشکیل دهنده آن به گیرنده‌های کانابینویید در مغز می‌باشد. اکثر گیرنده‌های عصبی در قسمتی از مغز قرار دارند که به‌طور مستقیم در احساس لذت، حافظه، تمرکز، احساسات و درک از زمان نقش دارند و بنابراین تأثیرات مصرف حشیش نیز باعث تحریک یا اختلال در این قسمت‌ها می‌شود. علاوه بر قسمت‌های فوق، اجزای تشکیل دهنده حشیش، چشم‌ها، گوش‌ها، پوست و معده را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند.استفاده از حشیش در زمان بارداری می تواند منجر به نقایص ژنتیکی در جنین گردد.
نشانه مصرف حشیش
حملات حاد اضطرابی
خشکی دهان
افزایش اشتها که به آن اشتهای گاوی نیز می‌گویند
افت فشار خون
افزایش ضربان قلب
قرمزی چشم
به هم خوردن تعادل حرکتی
اختلال حافظه
گیجی
بی توجهی به اطراف
تغییر در درک رنگ و صدا
تحقیقات نشان داده است زمانی که کودکان و نوجوانان از محصولات شاهدانه ای استفاده می کنند، دچار آسیب به مناطق سفید مغز می شوند که می تواند به طور منفی بر یادگیری و حافظه شان تاثیر بگذارد و حتی بعد از مدتی آن را مختل کند.
افرادی که از محصولات شاهدانه استفاده می کنند، میزان بالای اختلالات مصرف الکل (بیش از ۵۰ درصد) و اختلالات مصرف دخانیات (بیش از ۵۰ درصد) را دارند. آنها اغلب دارای انواع مشکلات تنفسی مرتبط با استعمال دخانیات خواهند بود؛ با این حال، خطر افزایش میزان ابتلا به سرطان ریه نیز در این باره وجود دارد.

دو نوع اصلی مواد شیمیایی
در حشیش:
یک گروه به نام کانابینوئیدها، که به نظر می رسد اثرات دلپذیرتری را به شما می دهند. احساس آرامش، شاد بودن، خواب آلودگی، رنگ ها واضح تر ظاهر می شوند و موسیقی صدایی بهتر پیدا می کند.
دسته دیگر ماده تی اچ سی، که به نظر می رسد توهم، اضطراب و پارانویا ایجاد می کند.
معمولا این احساسات زیاد طول نمی کشند،
استفاده طولانی مدت می تواند فرد را افسرده و کم انگیزه کند.۱۶۰۰ کودک در استرالیا در سن ۱۴ تا ۱۵ به مدت هفت سال مورد مطالعه قرار گرفتند.در پایان این مطالعه آنهایی که هر روز از حشیش استفاده کردند۵ بار بیشتر احتمال افسردگی و اضطراب دارند.

اسکیزوفرنی
(یک نوع بیماری جنون)
اگر شما کشیدن حشیش را قبل از ۱۵ سالگی شروع کردید، شما ۴ بار بیشتر در معرض قرار گرفتن بیماری جنون هستید.هرچه بیشتر حشیش مصرف کنید بیشتر احتمال پیدا کردن/ گسترده شدن بیماری جنون را دارید.
روشن نیست که چرا مصرف حشیش در نوجوانی چنین اثری را دارد، اما ممکن است به این دلیل باشد که مغز هنوز در حال رشد است.این ماده که به ایجاد چشمان قرمز و اشتهای گاوی و نشئگی شهرت دارد
وسبب و ضعف حافظ کوتاه‌مدت، کاهش توانایی تمرکز در درک موضوعات از بین رفتن هماهنگی بدن، حواس و فعالیت‌های بدنی و احساس کند شدن گذر زمان می‌گردد.
اشیاء بزرگتر یا کوچکتر، رنگ‌ها شفاف‌تر و روشن‌تر به نظر می‌آیند و صداها از فاصله دورتر به گوش می‌رسند. فرد در خود احساس اعتماد به نفس کاذب و قدرت عجیبی می‌کند و دست به اعمال خشونت‌آمیز می‌زند. اشتها به خصوص در زمینه غذاهای شیرین زیاد می شود که اصطلاحاً به آن اشتهای کاذب و غیرقابل کنترل و یا اشتهای گاوی می‌گویند، سرانجام فرد به خواب عمیقی فرو می‌رود.

فرد وابسته به حشیش را می‌توان از روی ۳ علامت شناخت
۱ـ سفیدی چشم این افراد در اثر مصرف حشیش قرمز می‌شود
۲ـ معمولاً مدت‌ها به یک محل یا یک شی خیره می‌مانند
۳ـ در زمان نشئگی خنده‌های بی‌مورد و بی‌دلیل سر می‌دهند
حشیش را ممکن است به صورت سیگاری مصرف کنند
از نظر خطر ایجاد سرطان ریه و دیگر مشکلات ریوی با مصرف ۶ تا ۸ سیگار معمولی برابری می‌کند.
این تفاوت به علت:
۱ـ دمای سوخت بالاتر
۲ـ میزان قطران بیشتر تا ۴ برابر
۳ـ بیشتر ماندن دود در ریه
۴ـ ایجاد غلظت بالاتری از کربوکسی  همو گلوبین می باشد.

از عوارض دیگر کاهش اندازه بیضه، هورمون مردانه و تعداد اسپرم در اقایان و افزایش خطر ناباروری و عادت ماهیانه نامظنم و تغیرات هورمونی در خانم هاست که در هر دوجنس به کاهش توانایی جنسی

منجر می گردد.

دکتر محمد رضا آیت اللهی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مربیان تئاتر سرود مدارس بافق به آموزش اصولی نیاز دارند

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛” عبدالرضا صباغیان”