ارتقاء منطقه شکار ممنوع آریز، در گرو همکاری یکی از دستگاه های شهرستان

محیط زیست عبارت ترکیبی از دانش‌های متفاوت در علم است که شامل مجموعه‌ای از عوامل زیستی و محیطی در قالب محیط زیست و غیر زیستی (فیزیکی، شیمیایی) است که بر زندگی یک فرد یا گونه تأثیر می‌گذارد و از آن تأثیر می‌پذیرد. امروزه این تعریف غالباً به انسان و فعالیت‌های او مرتبط می‌شود و می‌توان محیط زیست را مجموعه‌ای از عوامل طبیعی کره زمین، همچون هوا، آب، اتمسفر، صخره، گیاهان و غیره، که انسان را احاطه می‌کنند، خلاصه کرد.
بدین منظورخبرنگارهفته نامه افق کویر گفتگویی با سید جلال موسوی، رییس اداره محیط زیست شهرستان بافق انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

مخالفت یکی ازدستگاههای اداری بافق با ایجاد پناهگاه حیات وحش
افق کویر چه طرحی درباره منطقه شکار ممنوع” آریز” صورت گرفته وآیا مجوز آن صادر شده است یا خیر؟
منطقه شکار ممنوع آریز با توجه به اهمیت و ارزش و پتانسیل های بالقوه و بالفعل آن در سطح استان یزد به منظور جلوگیری از تخریب های بیشتر و حفظ آن برای نسل های آینده، چند سالی است که سازمان حفاظت محیط زیست تلاش دارد که سطح حفاظتی آن را از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا دهد .محیط زیست در گام نخست مجوز های برخی از دستگاه هارا جلب نمود که با مخالفت یکی از دستگاه های شهرستان این امر به وقفه افتاد. مجدداً سازمان حفاظت محیط زیست با همراهی و خواست نماینده مجلس شورای اسلامی و همچنین فرماندار شهرستان بافق تلاش دارد که نسبت به جلب نظر مساعد دستگاه ها و نسبت به ارتقای سطح حفاظتی آن اقدام نماید. پیگیری های زیادی نیز صورت گرفته که امید است برخی از دستگاه ها که خود از این اقدام سودی می برند، رضایت خود را اعلام نمایند
افق کویر چه اقدامی پیرامون تنوع زیستی انجام شده است؟
اقداماتی که جهت حفاظت از تنوع زیستی شهرستان صورت گرفته شامل فرهنگ سازی و مشارکت جوامع محلی در امر حفاظت- حفاظت پایدار از مناطق- جلوگیری از تخریب های غیر ضروری – اجرای قوانین و مقررات حاکم بر مناطق تحت مدیریت سازمان و …
جاده سیروس آباد به جای جاده گزوییه
افق کویر جاده سیروس آباد در چه مرحله ای قرار دارد؟
جاده سیروس آباد در حال حاضر با پیگیری های فرماندار شهرستان بافق در حال احداث می باشد.
نظارت مستمر برصنایع آلاینده در بافق
افق کویر محیط زیست چه نظارتی در خصوص آلاینده های صنایع معدنی مانند معادن کوشک، سنگ آهن چغارت و… دارد؟
نظارت و پالایش مستمر بر واحد های بزرگ و آلوده- مکلف نمودن واحد های به انجام اندازه گیری تست های خروجی آلاینده ها در ۴ مرحله در طول سال- اخطار به واحد های آلوده و نهایتاً معرفی به مراجع قضایی و نیز قرارگیری در لیست صنایع آلاینده.

تمدیدنشدن پروانه یکی از معادن
افق کویرچه تعداد مجوز در حوزه صنایع معدنی و غیر معدنی صادر شده است؟
طبق ضوابط و مقررات تنها معادنی با ظرفیت های بزرگ نیاز به اخذمجوز از سازمان حفاظت محیط زیست دارند وسایر معادن در مناطق آزاد مدت زمان طولانی است که سازمان حفاظت محیط زیست استعلام نمی کند؛ اما معادن موجود در مناطق تحت حفاظت محیط زیست یا معادنی که قسمتی از محدوده های آن در داخل مناطق قرار دارد ، بایستی از سازمان استعلام نمایند. طی توافقات صورت گرفته بین سازمان محیط زیست و وزارت صنعت معدن تجارت، مقرر گردیده از تمدید پروانه معادن غیر فلزی که قبل از حفاظت شده کردن منطقه، مجوز گرفته اند، به منظور حفظ محیط زیست ممانعت گردد که اقدامات اولیه آن صورت گرفت که در پایان مهلت پروانه یکی از معادن وزارت صنعت آن را تمدید نکرد.

افق کویر نقش اداره محیط زیست شهرستان بر نحوه ساماندهی و مدیریت پسماند چیست؟
بر اساس قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۱۳۸۳مجلس شورای اسلامی؛ مدیریت اجرایی کلیه پسماند ها ی غیر صنعتی و ویژه در شهر ها ، روستا ها و حریم آنها به عهده شهرداری ها و دهیاری ها و در خارج از حوزه شهرداری ها و دهیاری ها بر عهده بخشداری ها نیز می باشد. مدیریت اجرایی پسماند های صنعتی و ویژه به عهده تولید کننده خواهد بود و سازمان محیط زیست همانند وزارت کشور موظف به نظارت بر عملکرد دستگاه ها می باشد. در طی این سالها تلاش های زیادی از طرف مسئولین شهرستان جهت سر و سامان دادن به پسماند ها صورت گرفته و کافی نبوده و نیاز است دستگاه ها تلاش بیشتری در این خصوص داشته باشند ازجمله سازمان حفاظت محیط زیست.

واکسیناسیون پرندگان قبل از حوادث باشد
افق کویرچه اقدامی در خصوص طاعون نشخوار کنندگان که در سال گذشته باعث تلف شدن حیوانات زیادی شد، صورت گرفته است؟
اقدامات در مورد ppr یا طاعون نشخوار کنندگان کوچک صورت گرفت :مکاتبه با دامپزشکی شهرستان بافق- برگزاری جلسه و همکاری در جهت واکسیناسیون دامهای دامداران داخل و حواشی مناطق و زیستگاههای حیات وحش دامداران داخل و حواشی مناطق و زیستگاه های حیات وحش؛ ولی این واکسیناسیون بایست قبل از بروز حوادثی از این قبیل صورت می گرفت که به علل و عواملی این اقدامات صورت نگرفت. همچنین برخی دامداران اقدام به ورود دامهای آلوده به شهرستان نموده و نهایتاً باعث تلفات بسیار گسترده ای در بین حیات وحش منطقه شد که نیاز است دستور العمل ها، قوانین، نظارت ها، همه و همه بیشتر و اصلاح گردد.
افق کویر چه کمبودهایی در اداره محیط زیست بافق وجود دارد که باید از طریق فرمانداری و اداره کل محیط زیست استان انجام شود؟
کمبود کارشناس و محیط بان که با وجود تشکیلات سازمانی مناسب بیشتر پستهای این شهرستان خالی و افراد تمایل کمی برای شرکت در آزمونهای استخدامی سازمان نشان داده اند.
کمبود تجهیزات از جمله خودرو و موتور سیکلت مناسب، امکانات و تجهیزات انفرادی، کمبود اعتبارات و نبود تجهیزات پایش واحد های صنعتی نداشتن ، ساختمان اداره مناسب.
افق کویر در خصوص اقداماتی که در سال ۹۸ در زمینه حفاظت محیط زیست صورت گرفته توضیح دهید؟
امور طبیعی : عمرانی: ایجاد ۳ باب آبشخور جدید در منطقه شکار ممنوع آریز و کوه براریگ با نصب ۳ تا تانکر پلی اتیلن هدایت آب باران و زه آب به داخل آن- پیشرفت ۸۰ درصد انبار علوفه منطقه حفاظت شده کوه بافق- لایروبی و مرمت ۶ عدد چشمه در زیستگاه های شهرستان مناطق تحت مدیریت- بهسازی ۲ عدد چشمه در منطقه حفاظت شده. – امر حفاظت گشت و کنترل دائم مناطق حفاظت شده کوه بافق و منطقه شکار ممنوع آریز- پایش و نظارت بر زیستگاه های آزاد و کوهستانی-نظارت بر قرق مردمی کلوت سرخ آبی-دستگیری متخلفین شکار صید و معرفی به مراجع قضایی- جلوگیری از تخریب مراتع و ممانعت از زمین خواری و معرفی متخلفین به مراجع قضایی و رفع تصرف ممانعت از چرای بی رویه دام در مراتع به منظور حفظ پتانسیل مراتع
امور انسانی:پایش واحد های صنعتی و معدنی شهرستان-نظارت بر آزمایشگاه های معتمد که خروجی های واحد هارا اندازه گیری و در طول سال به این اداره ارسال می کنند-برخورد با واحد های آلوده ( از قبیل اخطار شفاهی و کتبی و نهایتاً به معرفی به مراجع قضایی

افق کویر چه انتظاری و توقع از مردم در مورد محیط زیست دارید؟
این اداره نمی تواند انتظاری از مردم داشته باشد. چرا که اگر ناملایمتی هایی از طرف مردم صورت می گیرد به علت کم کاری ما دستگاه های دولتی در عدم آگاه سازی و فرهنگ سازی مناسب است. خواهش من از برخی مردم این است که بیشتر مطالعه کنند و کتاب بخوانند و آگاهی خود را نسبت به مسائل به روز و علمی کنند. همچنین به عنوان یک شهر وند تقاضا دارم که بدانند محیط زیست مال خودشان است.در پایان اداره محیط زیست شهرستان بافق لازم می داند از تمام تلاشهای مردم در حفظ محیط زیست کشور دارند کمال تشکر و قدردانی نماید همچنین از زحمات بی دریغ و خالصانه همیاران دوستداران محیط زیست علاقه مندان و کسانی که به این اداره در امر حفاظت و فرهنگ سازی کمک می کنند و بسیاری از انها در سطح جامعه ناشناخته هستند و محیط زیست کشورشان را دوست دارند.

معصومه غلامرضاپور

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی