ریه های شهر بافق

به گزارش هفته نامه افق کویر، « جمال کریمی، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بافق» در پاسخ به این سوال که چه طرح هایی در خصوص بیان زدایی انجام داده اید گفت:

یکی از مناطق مهم ما، کانون بحرانی فرسایش بادی گود گوار است

یکی از مناطق مهم ما، کانون بحرانی فرسایش بادی گود گوار است که در جنوب شرقی شهر بافق قرار داردف درست در محدوده بادهای فرساینده و موسمی که شهر بافق را مورد هجوم ریز گردها قرار می دهد.
در سال ۱۳۸۷ منطقه شناسایی و تحت عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی، درهمان سال طرح آن شروع به کشت می شود و از پایان سال ۱۳۹۷، ۱۹۵۰ هکتار کشت انجام دادیم. در کانون بحرانی فرسایش بادی و امسال قرار دادی ۵۰۰ هکتار کل قرارداد کشت استان به بافق اختصاص یافت، از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ، کشت توام با آبیاری ۵۰۰ هکتار به مبلغ ۲ میلیارد تومان است.
وی افزود: کشت از اول برج ۱۰ شروع و تقریباً به پایان رسیده و آمادگی داریم تا اصحاب رسانه رادر خدمتشان برای بازدید باشیم.

درخت کاری، جلوی ریز گردها را می گیرد

قرارداد دومی که در همان منطقه قرار است امسال منعقد گردد، ۱۷۳۳ هکتار تحت عنوان آبیاری کشت های سنواتی به مبلغ ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای مناقصه رفته است و در حال انتخاب پیمانکار بوده که هر دو قرارداد بالغ بر ۴ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی هزینه می شود که این منطقه به عنوان ریه های شهر بافق نامیده می شود. چون نزدیک ۲۵۰۰ هکتار کشت انجام می شود تا پایان ۱۵/۱۱/۱۳۹۸ و آبیاری انجام می شود، تحت عنوان درخت کاری انجام می دهیم و جلوی ریز گردها، باد های موسمی ( باد های سیاه) را می گیرد. چند سالی است که به آن شدت باد های سیاه بافق را تهدید نکرده است، زیرا یکی از دلایل سیاه شدن هوا در زمان باد، غباری بوده است که به همراه باد بلند می شود و ایجاد سایه کرده.

۵۹۰۰ هکتار جنگل دست کاشت داریم

جنگل دست کاشت ما در شهر بافق که در محل ورودی شهر است شامل دشت خون، گود گوار است و اگر باهم جمع شود ۵۹۰۰ هکتار جنگل دست کاشت داریم. یکی از طرح های آزمایشی مهم این منطقه بازدید دانشجویانی که در بحث مناطق بیابانی، کشاورزی می خواهند انجام دهند مورد استقبال دانشگاه ها قرار گرفته. سالی ۴ دانشگاه از اردکان، میبد، کاشان و کرمان برای بازدید به بافق می آیند.
وی در پاسخ به این پرسش که چگونگی درباره آبیاری درختان چگونه است افزود: نحوه آبیاری ما به صورت تانکری و کانالی است، چون اجازه ورود تانکر به بین کشت نمی دهیم، چون ورود خودرو به عرصه طبیعی ایجاد تخریب می کند و باعث ایجاد ریزگرد شده و اجازه ورود نداریم و به صورت کانالی و تانکری آبیاری انجام می شود. هر درخت تاغ ۱۶ تا ۲۰ دور آبیاری می شود که ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر آب می خواهد و اگر دوره خشکسالی ما اضافه شود مجبوریم آبیاری فوق العاده برای آن بگذاریم و درختانی که ۲۰ دور آبیاری انجام شده و استقرار کامل پیدا کرده، آبیاری انجام نمی شود.
وی در پاسخ به این پرسش که مشکلات شما در جنگل دست کاشت چیست تصریح کرد:بریدن درخت تاغ و گز است، ۲۳۰۰ کیلو چوب تاغ از ماشین عبوری که توسط آگاهی شهرستان بوده است توقیف شده که از شهر های همجوار بوده است.

ما به صورت پراکنده برش چوب های تاغ را داریم که کار ناپسندی است.

در بحث تهدید هایی که جنگل های دست کاشت ما هست به خصوص در منطقه گودگوار بحث چرای شتر می باشد توسط شترداران زحمت کش؛ چرای شتر است. مواردی اتفاق می افتد تذکر لازم را می دهیم و بابت این موضوع منطقه گود گوار که، منطقه ای حساس به چرا است کامل به صورت فنس و سیم خار داد حصار کشی شده تا ورود شتر نداشته باشیم. اگر وارد شوند شتر داران ما مطیع و همراه هستند و مشکلی نداشتیم.
وی در پایان افزود:امیدوارم شهروندان ما به اهمیت این درخت تاغ و گز که در اطراف بافق است پی ببرند و بدانند ک برای سلامتی آیندگان است.

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی