وجود اینترنت و دسترسی به شبکه های اجتماعی سبب بلوغ زودرس شده

از نظر لغوی، طلاق به معنای رها شدن است. طلاق امروزه بعنوان ابزاری برای جدایی میان زن و مرد و خاتمه روابط زناشویی آنان شناخته می شود که به موجب آن؛ حقوق و تکالیفی که به موجب زوجیت بر عهده آنان قرار گرفته است را از بین می برد. به همین جهت بر آن شدیم در مورد طلاق به سراغ “معصومه عبداللهی”، دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی رفته وگفتگویی با وی انجام دهیم.

افق کویر پیشگیری از آسیب های اجتماعی چگونه است؟
ابتدا به معنی کلمه پیشگیری می پردازیم که پیشگیری چیست!؟ پیشگیری بسیار کم هزینه تر از درمان و اصلاح آسیب ها می باشد. در جوامعی که دچار بحران و مشکلات اجتماعی می گردند۲ راه وجود دارد:
-۱ صرف نیرو ، وقت و هزینه برای درمان افراد دچار مشکل و رسیدگی به جرائم به وجود آمده.
-۲ آموزش خانواده ها، در خصوص تربیت صحیح کودکان و آموزش رفتارها پیشگیرانه می باشد که علاوه بر اینکه هزینه کمتری صرف می شود؛ باعث به وجود آمدن جامعه سالم تری می گردد که تخلفات در آن جامعه به حداقل می رسد.
باید توجه داشت با اینکه پیشگیری می تواند بهترین راه برای داشتن جامعه ای با حداقل آسیبها را بسازد، اما به معنی تعطیلی درمان نیست، زیرا در هر صورت، تخلفات و جرائمی وجود دارد که نیازمند اصلاح است ولی به طور کلی هر فردی با مقایسه بین مخارج و آسیب های هردو رویکرد، به اولویت پیشگیری رأی می دهد. حال که اهمیت پیشگیری روشن شد به آسیب اجتماعی جدی امروز و راهکارهای پیشگیری از چنین آسیبی را مورد بحث قرار می دهیم.

طلاق
افق کویر آسیب های اجتماعی طلاق چیست؟
جامعه امروز؛ در گذر از سنتی به مدرنیته می باشد و سردرگمی بر سر این دو، باعث بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله طلاق شده است. طلاق به عنوان یک مسئله اجتماعی می تواند زمینه بروز بسیاری از مسائل با پیامدهای متفاوت و گاهی بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر در سطوح فردی و سطوح اجتماعی را فراهم آورد. گذشته از مشکلات روحی و روانی ایجاد شده برای زن و مرد؛ فرزندان آن خانواده فروپاشیده نیز دچار افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و عصیان شده، احساس درماندگی و سرخوردگی می کنند همچنین اعتماد به نفس خود را ازدست داده و گاهی نیز اجتماعی ستیز می شود و مرتکب خشونت های اجتماعی می گردد که آثار این رفتارها بر جامعه مشهود است، ازجمله: ایجاد جرائم، ناهنجاری ها، انحرافات ناشی از طلاق، افزایش خودکشی، تکدی گرایی و … می شود.
افق کویربرای پیشگیری از چنین آسیب هایی باید چه کرد؟
باید علل و عوامل طلاق شناسایی شده و از آن جلوگیری شود. عوامل متعددی در شکست یک رابطه زناشویی مؤثر است همچون عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، قومی – فرهنگی، اختلافات اعتقادی، تفاوت های شخصیتی و … .
افق کویر آیا دگرگونی ساختار خانواده تاثیری بر امر طلاق داشته است؟
بله، تاثیر دگرگونی ساختار خانواده شهری، در زندگی روزمره انسان ها، خانواده جدید را در مسیرهای تازه ای قرار داده است که برآورده شدن آن همیشه امکان پذیر نیست. تأثیر تکنولوژی جدید، رسانه ها و تحرک اجتماعی وکیفیت آن در جامعه شهری، معضلات عمده ای مانند مسأله طلاق را عادی نشان می دهد.
ازدواج زودهنگام، کم بودن سن، نرسیدن به بلوغ عقلی عامل اصلی طلاق است
افق کویر چه عاملی باعث پایین آمدن سن ازدواج فرد می شود؟
وجود اینترنت و آسانی دسترسی به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و دیدن عکس ها و فیلم های مستهجن سبب تحریک نوجوان گردیده و درنتیجه سبب بلوغ زودرس شده و سبب نیاز جنسی در نوجوان شده است و راهکاری به غیر از ازدواج نمی بیند و این درحالی است که از لحاظ عقلی هنوز به بلوغ نرسیده است.
خانواده ها به دلیل عدم احساس امنیت جنسی، به کودک همسری تن می دهند
افق کویرعلت این که خانواده ها فرزندانشان را در سن پایین متاهل می کنند چیست؟
خانواده ها به دلیل عدم احساس امنیت جنسی، به کودک همسری تن می دهند. یعنی آن ها می خواهند قبل از هر اتفاقی که همیشه نگران آن ها هستند دختر کوچکشان ازدواج کند تا خیال خود و ایل و تبارشان از بابت حفظ ناموس راحت کنند. از دیگر دلایل کودک همسری می توان از فقر نام برد. دو نوع فقر داریم؛ فرهنگی و اقتصادی. در بعضی مناطق کشور ازدواج دختران در سنین پایین یک بار اقتصادی را از دوش خانواده بر می دارد و حتی در برخی خانواده ها سودی هم برای آن ها دارد و به عبارتی در برخی از مناطق، ازدواج در سن پایین دختران نوعی معامله اقتصادی صورت می گیرد که بازنده بزرگ این معامله نه تنها کودک بلکه جامعه نیز می باشد.
افق کویردلیل جدایی زوجین چیست؟
اختلاف طبقاتی از نظر مالی. اختلاف سطح هوش نیز سبب درک نامتقابل زوجین می گردد. گاهی نیز اختلاف اعتقادی بین آن دو زندگی زیر یک سقف را بغرنج می کند. از علل دیگر طلاق می توان اختلاف تحصیلی و همچنین تفاوت سنی زیاد بین دختر و پسر می تواند بعد از ازدواج باعث درگیری ونزاع گردد.
افق کویر به عنوان حرف پایانی صحبتی دارید؟
با عنایت به مطالب گفته شده؛ نخست سیاستگذاران جامعه بایستي تمهیداتي فراهم سازند تا عوامل ریشه اي مؤثر طلاق را اعم از اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، كم رنگ و در نهایت ریشه كن سازند و دیگر آنكه با تبلیغات و برنامه سازي هاي صحیح فرهنگي از طریق رسانه ها، زمینه هایي را ایجاد كنند كه خانواده ها به خلاق و ارزش هاي اصیل اسلامي و ملي روي آورند و بدان پایبند باشند.

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در