غرق شدن در گرداب فضای مجازی به چه قیمتی!؟

به گزارش هفته نامه افق کویر، مفهوم فضای مجازی که در واقع حاصل تکنولوژی غرب است ، واژه ای است که در خلال دهه ی ۱۹۹۰ از طریق اینترنت کاربرد عمومی یافت. اینترنت فضایی فراهم آورده است که افراد و کاربران بخصوص نوجوانان و جوانان براحتی هر چه تمام‌تر می‌توانند به همه نوع اطلاعات مفید و غیرمفید دست یابند و فضای مجازی و اینترنت در کنار جنبه‌های مثبتی که ارائه می‌کند به آسیب‌های خطرناکی نیز منجر می‌شود،یکی از مسائل مهمی که این روزها نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها درگیرش هستند، فضای مجازی و اعتیاد تکنولوژیک است. فضای مجازی به خودی خود مخرب نیست، اما نوع استفاده و نگرش افراد است که باعث می‌شود عملکرد نامطلوبی در این فضاها داشته باشند.
به همین جهت گزارش مردمی طرح کردیم که در ادامه می خوانید:
ابتدا به مغازه لوازم یدکی حسین علی بلندیان رفته، وی در این باره گفت: اکثراً ما ارباب رجوع زیاد داریم و سرمان خلوت نیست.اگر خلوت شود کارهای عقب مانده مان را انجام می دهیم.
ناصر بلندیان که در حال فروش لوازم یدکی خودرو بود گفت: به تلگرام واینستاگرام می روم و مطالب بروز را می خوانم.
فضای مجازی همانقدر که خوب است خطرهایی دارد
اردلان نارویی، نوجوانی که در مقطع دبیرستان درس می خواند و در حال نگاه کردن به کتابش بود گفت : صبح به مدرسه می روم و بعد ازمدرسه، در فضای مجازی هستم و به مغازه می روم، سرم درکتاب و درس است، به باشگاه می روم ودوباره روزاز نو روزی ازنو!
میربافقی صاحب لبنیاتی در خیابان امام خمینی(ره) که در حال فروش اجناس بود در این باره گفت: کتاب می خوانم و اگرمشتری نداشته باشم بیشتردرفضای مجازی هستم مانند چک کردن اخبار. من یک شخصیتی دارم که کاری است حتی اگراینجا نباشم کارمی کنم وشغل های دیگری هم دارم.
خدا لعنت کند اینترنت را، زمانی که فرزندانم به آن جا می آیند دائم سرشان در گوشی است
رضایی کار گزار بیمه گفت: زمانی که مراجعه کننده ندارم، بیشتردراینترنت و فضای مجازی هستم ودرمورد بیمه مطالعه می کنم. درخانه؛ بیشتربا خانواده ام هستم وکمتر ازاینترنت استفاده می کنم. استفاده بیش ازحد ازاینترنت ندارم!
زن ۶۰ ساله ای که در حال عبور از کنار خیابان بود گفت: زمانی که در خانه هستم فقط کارهای خانه را انجام می دهم که تمامی ندارد و سپس از نوه هایم مراقبت می کنم. خدا لعنت کند این اینترنت را، زمانی که فرزندانم به آن جا می آیند دائم سرشان در گوشی است.
محمد پور رضایی که در پخش پگاه کار می کند در این باره گفت: کتاب خواندن فقط درخانه است ، درمغازه زمانیکه اربا ب رجوع ندارم با گوشی کارمی کنم ودرفضای مجازی هستم.
۹۹درصد وقتم را در فضای مجازی هستم
حجت الاسلام سبحانی در این باره گفت: من همیشه درمسجد و منبر هستم وازجوانان می خواهم که به جای مشغول بودن به فضای مجازی به کتابخواندن مشغول شوند، دختران کتابهای شهید مطهری را مطالعه کنند و سوره نور که توصیه شده برای خانمها بخوانند، دربسیج خود را سرگرم کنند. من ازفضا ی مجازی استفاده می کنم و روزی دوساعت در زمینه خبر فعالیت می کنم. فضای مجازی همانقدرکه خوب است خطرهایی دارد؛ فضای مجازی زمانی که ازاطلاعاتش خوب استفاده کنند موثر است؛ افراد نباید تمام وقت خود را صرف فضای مجازی کنند.
زن ۲۴ ساله ای که در حال خرید بود گفت: تقریباً ۹۹ درصد وقتم را در فضای مجازی هستم و بیشتر در فضای مجازی هستم.اهل مطالعه نیستم و کتابی هم که می خوانم فقط کتاب های دانشگاهم هست.
زمان قدیم بهتر با یکدیگر در ارتباط بودیم ولی اکنون…
ایمان دهقان گفت: زمانی که ارباب رجوع ندارم مشغول هستم؛ زنگ می زنم برای حساب کتابها، بازی می‌کنم، خیلی کم در فضای مجازی هستم؛ حدوداً ۱۰ درصد.
یک زن ۳۰ ساله که حاضر به معرفی خود نشد گفت: من بیشتردرفضای مجازی هستم؛ اینکارهمیشگی من است،اصلاً اهل مطالعه نیستم وکتاب نمی خوانم تقریباً ۹۵% درفضای مجازی هستم!
پسر ۲۵ ساله ام همیشه خدا سرش در گوشی است حتی موقع ناهار خوردن
حسین حاج محمود غالب که در اطراف امامزاده مغازه دارد در این باره گفت: بیشتر درمسجد و مشغول نماز هستم و ازفضای مجازی استفاده نمیکنم فقط درخدمت آقا امام حسین(ع)هستم.
زن ۴۷ ساله ای گفت: امان از دست این فضای مجازی، پسر ۲۵ ساله ام همیشه خدا سرش در گوشی است حتی موقع ناهار خوردن، نمی دانم دیگر با او چه کنم. زمان قدیم بهتر بود بهتر با یکدیگر در ارتباط بودیم ولی اکنون…
محمود رنجبر که به صفحه گوشی اش نگاه می کرد گفت: تقریباً ۹۰ درصد درفضای مجازی هستم؛ مطالعه هم دارم بیشتردر زمینه ماشین وموبایل.
عصر؛ عصرارتباطات است
علیرضا حیدری نژاد که در اطراف امامزاده(ع) کفاشی دارد گفت: بیشتردراینترنت، موبایل، کامپیوتر هستم و فیلم می بینم.
به نظرمن فضای مجازی تخریب کننده نیست و به نظر من باید بیشترجوانان به مکان های سرگرم کننده بروند، اگر ورزشگاه و سالنها نرخ هایش را پایین بیاورد، بیشترجوانان سمت ورزش بروند تا فضای مجازی!
فضای مجازی همیشه هست و دل کندن ازآن سخت است
زن ۴۰ ساله ای که در مغازه در حال کتاب خواندن بود گفت: زمانی که مشتری ندارم بیشترکتاب می خوانم وفضای مجازی هم درکنارش.
شهروند ۳۵ ساله ای که حاضر به معرفی خود نشد گفت: بیشتردرفضای مجازی هستم، کتاب نمی خوانم. افراد زیادی درفضای مجازی هستند و درفضای مجازی خبرها را دنبال می کنند. افراد به دنبال کتاب نمی‌روند چون عصر، عصرارتباطات است ومردم بیشتردنبال تکنولوژی هستند. دسترسی به مطالب راحت تر است ومطالبی که درفضای مجازی می خوانند هیجان انگیز تر از کتاب است.
دهقان وشمس الدین زاده دو دختر که در حال صحبت کردن با یکدیگر بودند گفت:خواندن کتاب حتمی است وروزانه یک ساعت کتاب می خوانم (کتاب غیردرسی) فضای مجازی هم که همیشه هست ودل کندن ازآن سخت است.
من بیشترکتابهای مذهبی می خوانم به همراه روانشناسی وشعر. با توجه به اینکه بسیاری ازشهروندان، سرشان به فضای مجازی گرم است اصلاً خوب نیست اگر فقط درکارهای ضروری مورد استفاده قراربگیرد بهتراست. اگرافراد بیشتر سرگرم کتاب باشند بهتراست. ازمسئولین می خواهم که کتاب خواندن را در بین مردم جا بیاندازند وروزی نیم ساعت تمام افراد مطالعه داشته باشند.
درباره تاثیر فضای مجازی بر خانواده و اعتیاد به آن به سراغ “معصومه عبداللهی، دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی” رفته وگفتگویی با وی انجام دادیم.
وی در پاسخ به اولین پرسش که فضای مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟ گفت:
شبکه اطلاع رسانی سریع با منابع بی شمار است که کاربردهای فراوانی مانند : تجاری، تفریحی، ارتباطی و اجتماعی.
اینترنت با دانش و ویژگی های خود مثل سهولت استفاده و دسترسی آسان ، گمنامی کاربران ، هزینه های پایین و در عین حال جذابیت بالایی که دارد به عنوان عمومی ترین و رسانه های جمعی جهان شناخته می شود و همین سهولت استفاده اینترنت باعث معضلی به نام اعتیاد به اینترنت شده است.
وی افزود:علائم اعتیاد به اینترنت شامل:
-۱ اشتغال ذهنی در مورد اینترنت، فکر کردن درباره اتصال قبلی به اینترنت و انتظار کشیدن برای اتصال مجدد بعدی
-۲ احساس به گذراندن زمان بیشتر در اینترنت برای به دست آوردن میزان رضایت بیشتر
۳ -عدم موفقیت در کنترل کردن زمان استفاده از اینترنت
۴ -هنگامی که اینترنت قطع شود یا به دلایلی مجبور به کم کردن استفاده از آن شوید احساس ناارامی، افسردگی یا بدخلقی می کنید.
۵ -بخاطر استفاده از اینترنت فرصت های شغلی و روابط اجتماعی مهم را از دست می دهید.
وی در پاسخ به این پرسش که از چه سنی فرزندان وارد فضای مجازی شوند گفت:
از سن ۱۴ تا ۱۷سال . البته تحت نظارت خانواده
یکی از بزرگترین مسائل اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا هستند، ضعف بنیاد خانواده است
از آنجایی که مشکلات خانواده به صورت ناهنجاری های اجتماعی بروز می کند، خانواده و سلامت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
یکی از زمینه های اصلی در بروز مشکلات خانوادگی و نارضایتی اززندگی مشترک، فضای مجازی است که تحت تأثیر تولیدات رسانه ای به وجود آمده و سطح توقع و ارضا از زندگی های مشترک را به خصوص در میان نسل جوان بالا ببرد.
امروزه شبکه های اجتماعی در زندگی جایگزین روابط دوستانه و فامیلی شده است
وی تصریح کرد:
تحت تأثیر این فضا، آنچه جوان باید از زندگی مشترک انتظار داشته باشد تحریف می شود؛ از طرف دیگر، لذت و صمیمیتی که از برنامه ها و محتویات رسانه ها در اذهان جوانان نقش می بندد تا حد زیادی در زندگی طبیعی قابل دستیابی نخواهد بود که این مسئله می تواند تبعات زیان باری برای آینده جوانان به همراه داشته باشد. اینترنت شکاف میان نسلها را بیشتر کرده است و اکنون شکاف میان نسل دوم و سوم علاقه مند به اینترنت نیز آشکار شده؛ به گونه ای که هیچ یک زبان دیگری را نمی فهمند.امروزه با ورود وسایل و تکنولوژیهای جدید و شبکه های اجتماعی گوناگون به عرصه خانواده ها شاهد این هستیم که والدین و فرزندان گاه ساعتهای متمادی در کنار یکدیگر می نشینند، بدون آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند.ما دیگر کمتر نشانه هایی از آن نوع خانواده هایی را داریم که والدین و فرزندان دور هم نشسته و درباره موضوعات مختلف خانوادگی و کاری با هم گفتگو کرده و نظرات همدیگر را راجع به موضوعات مختلف جویا شوند.حتی فضای مجازی سبب سکوت بین زن و شوهر گردیده و گاه هیچ جمله ای بین آنها رد و بدل نشده و در نتیجه محیط خانه خالی از هرگونه صفا و صمیمیت می گردد..افرادی که ساعتها وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند بسیاری از ارزشهای اجتماعی را زیر پا می نهند چون در این فضا چت کردن و گفتگو با افراد دیگر که اصول از جنس مخالف می باشد به سهولت قابل انجام می باشد.گاهی نیز از جمع منزوی شده چرا که فعالیتهای اجتماعی خود را کنار گذاشته و به فعالیتهای فردی روی می آورد که با گذشت زمان به انزوای اجتماعی تبدیل می گردد.
کاهش استفاده از فضای مجازی الزام است که به شناختی از خود دست یابید
به هیچ وجه نباید به یکدفعه استفاده خود را از شبکه های اجتماعی قطع نمایید بلکه به گونه ای برنامه ریزی کنید که زمان کمتری به این کار اختصاص دهید .سعی کنید زمان استفاده از اینترنت مفید و کاربردی باشد. سعی نمایید گروه ها و کانال های غیر ضروری را حذف نموده تا وقت خود را با نگاه کردن به مطالب آنها که کمتر سودی برای شما دارد در وقت خود صرفه جویی نمایید.
اینترنت و فضای مجازی برای توسعه ای علم و افکار بلند پرواز بسیار مناسب است به شرط اینکه بتوان ان را به گونه ای مناسب به افراد معرفی کرد.دنیای مجازی که نوجوانان و جوانان به آن وارد می شوند اگربا آگاهی کامل باشد در آن دچار مشکلات مالی و اجتماعی نمی شوند .

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در